Inlägg från: Sirlig |Visa alla inlägg
  • Sirlig

starta eget

The Dreamer: Jag startade eget för nästan exakt 6 månader sedan och måste säga att jag blivit positivt överraskad både över pappersarbete och kontakt med myndigheter. Allt har gått väldigt smidigt och både Bolagsverket, Tullverket och Skattemyndigheten får bara plus i kanten av mig faktiskt. Jag trodde det skulle innebära mycket mer snäv byråkrati och pappersexcersis än det hittills gjort. Kör på bara! Men visst är det mycket att sätta sig in i i början. Ta hjälp av Nyföretagarcentrum, Skattemyndigheten och andra som har informationsträffar och kostnadsfri rådgivning!

• Sirlig

Söjsan: Jag var också student när jag startade. Jag är inte heller någon riktigt klassisk akademiker, utan mer praktiskt och kreativt lagd. Jag hoppade av mina studier i mars och får ta de sista 20 poängen någon annan gång om det blir aktuellt. Det var jättebra att starta medan jag fick in pengar någon annanstans ifrån. Jag importerar pärlor och smyckesdelar och säljer via min nätshop bland annat. Jag tillverkar också smycken och håller kurser i smyckestillverkning. Jag kan plocka ut lite pengar redan nu och samtidigt växa trots att jag inte har några lån, bara återinvesterat och växt från det. Det gäller att vara ekonomisk och söka efter så lågt inköpspris som bara är möjligt om det nu är handel man håller på med. Catering låter spännande. Jag tror däremot inte det är en lätt bransch att bli lönsam i enligt vad jag förstått, men jag kan ha fel...

• Sirlig

Söjsan: Ja visst gör jag det! Jag säljer via affär, smyckespartyn och min andra hemsida där jag har mina smycken.

• Sirlig

Söjsan: Jag har gjort alla smycken i mitt lilla galleri. Det är ju så skoj! Den andra hemsidan har jag inte lagt in som länk i mitt galleri än, men ska göra det bums. Den är helt ny och väldigt dåligt uppdaterad. Förhoppningsvis hinner jag gör det nästa vecka. Mina örhängen kostar 150-200:-, armband 175-350:- och halsbanden 250-450:- ungefär beroende på material och arbete.

• Sirlig

BlåRosen: Spännande! Vad ska du pyssla med då? Starta eget är helt klart bland det roligaste jag gjort!

• Sirlig

BlåRosen: Det låter farligt! Farligt gott! Om jag hade en sån skulle jag antagligen gå upp 5kg i månaden konstant tills jag såg ut som en ballong! Var ska du öppna den? Ska du göra egen choklad eller köpa in?

• Sirlig

BlåRosen: Kul! Du måste hålla oss uppdaterade om hur allt utvecklar sig!

• Sirlig

Snysop: Det beror på företagsform hur lönen tas ut. I enskilda firmor är det väl så det går till, men i AB är de två delarna skiljda åt.

Om du är osäker på inkomst ange då till skatteverket att du inte räknar med att ta ut någon lön till en början. När du väl börjar ta ut lön kan du anmäla det till dom genom att skicka in en ny prel dekl.

• Sirlig

Sommartorpet: Jag antog bara att hon skulle söka f-skatt som enskild firma, då det är det vanligaste att starta med...

Svar på tråden starta eget