Inlägg från: sommartorpet |Visa alla inlägg
  • sommartorpet

starta eget

Elfan

Det viktigaste för att lyckas som företagare är att veta vad man är bra på och vad som kommer att stjäla tid. Det finns många typer av människor som startar och drver företag, en del av dem är entreprenörer och idésprutor, en del säljare, en del administratörer, en del förvaltare för att ta några bra exempel.

Entreprenörstypen kommer att se möjligheter till affärer i allt som händer och sker omkring honom men när väl en verksamhet har kommit igång tappar han intresset. Det finns för honom ingen utmaning eller nöje i sådana små detaljer som att betala moms eller hålla koll på kostnader/intäkter. Fördelen med dessa är att de får saker och ting att hända, kläck en idé på måndag och dra igång företaget på onsdag är deras paroll.

Säljaren är fenomenal på att dra in kunder och ökar företagets omsättning. Han lovar kunden vad kunden vill ha även om han inte riktigt vet hur han ska kunna genomföra det. Han lever alltid i en övertygelse om att saker och ting säkert ordnar sig, får han bara orderns så är allt annat underordnat detta. Hur stort resultat det sedan blir av försäljningen är han inte lika intresserad av, hans mål är att öka omsättningen och att ha kontakt med så många kunder som möjligt.

Administratören i sin tur är den som formaliserar affärsidéer i snygga affärsplaner. Som tar fram budgetar, som räknar och kalkylerar. När en administratör startar ett företag så kan man vara säker på att alla beslut om investeringar noga är kalkylerade, att man har ett worst-case scenario i budgeten inte bara ett "hoppas det blir så här". Alla papper har sina pärmar, det finns kopior på allt, kontrakt är på skrivna. Tyvärr tar det så lång tid innan allt detta är klart att den marknad man trodde fanns redan har sprungit ifrån en och som icke säljare så har man svårt att få nya kunder.

I större organisationer kan man ju försöka kombinera en ledning av alla dessa personligheter och då naturligtvis en förvaltare också men som ensam kan man liksom inte skaffa sig en personlighet man inte har. Är man då en säljare så gäller det att tänka till vad som är mest ekonomsikt och givande för företaget. Är det att jag lägger 5 timmar på att bokföra en månad eller ska jag till en kostnad på 1500 be någon annan göra det? Hur mycket mer kan företaget tjäna om jag använder de 5 timmarna till att sälja istället. Om man som säljare drar in 500 kr i timmen i order så blir det ju tom billigare att låta någon annan göra jobbet med bokföringen.

Vad jag egentligen ville ha sagt är att det viktigaste för att lyckas är att man gör det man själv är bra på och koncentrerar sig på detta istället för att slita med uppgifter som man varken tycker är roliga eller kan riktigt. Det tjänar både företaget och man själv på i längden.

• sommartorpet

Jag vet, det här är faktiskt ett av de få saker där verkligheten ser ut precis på samma sätt som i böcker. Tro mig, jag har genom åren stött på alla typer av företagare och ju mer utpräglad personlighet man har ju säkrare kan man vara på att det kommer att gå åt h*.
    Jag hade en kille som klient. Han var fruktansvärt duktig säljare, den typen som kan kränga sand i Sahara och is på Grönland och dessutom få kunderna nöjda med sitt beslut att handla. På 6 år lyckades han konka två bolag och köra ett så djupt i botten att han fick ge bort det till en som övertog skulderna. När han pratat med en kund som visat intresse för produkterna så köpte han ny bil "för nu blir det stora pengar snart". Att inte ens en order var påskriven ännu m indre några varor levererade var för honom en bisak.
    Ett annat företag hade en riktig entrenör som företagsledare. Hon arbetade upp ett riktigt fint blomstrande företag men så sålde hon det eftersom det inte längre var roligt när allt fungerade som det skulle och pengarna bara rullade in utan att hon behövde kämpa för det.
    Själv får jag väl sortera in mig i kategorin administratörer, dvs vi som totalt saknar förmåga att sälja in oss själva som vet exakt hur det ska gå till men inte själva kan.

• sommartorpet

Glömmer aldrig min första representationslunch. Jag skulle ta ut en viktig kund på lunch för att försöka behålla kontot hos oss efter lite turbolens i ägarledet. Vaknar på morgonen med 40 graders feber, näsan rinner, halsen igensvullen, små röda ögon som knappt gick att få upp och naturligtvis en brinnande huvudvärk. Lunchen är omöjlig att skjuta på, alternativet skulle varit att ställa in helt, men det alternativet skulle bara inte gå.
    Det blev att proppa i sig alvedon, ta till alla kända och okända knep för att piffa upp sig och försöka se respektabel ut. Inför kunden ursäktade jag mig med "pollenallergi" som tyvärr också gav lite klåda i halsen och gjorde att jag nog själv hoppade över att äta. Det blev iallafall en lyckad lunch affärsmässigt även om det nog kändes lite besynnerligt för kunden där hon satt och åt för fullt och jag drack Ramlösa. De två timmarna det tog kändes som ett helt dagsverke och jag satt hela tiden och höll på att slockna.
    Efteråt har kunden berättat att hon ett tag undrade om det var så att vi hade så ont om pengar att det inte räckte till mat för två och det var därför jag inte åt något men att hon insåg att en sådan "allergi" det kan man ju inte låtsas så det var nog riktigt som jag sa.

• sommartorpet

Jennybates: Är det ett AB du ska ha så att det verkligen är en revisor du ska träffa, eller är det en redovisningskonsult?
    En revisor ska bara granska ditt bokslut ingenting annat, allt annat arbete ska du låta någon annan göra. Revisorn är alldeles för dyr i drift till annat arbete.
    När man träffar en ny klient så vill man ju höra lite om affärsidén, hur man tänker förverkliga den. Man kollar av lite om du ska ha anställda och hur du tänker administrera detta. Man går igenom de olika företagsformerna om du inte redan reggat något och hjälper till med registreringen när du bestämt dig.
    Vad man framförallt gör är egentligen att känna lite på personkemin och skaffa sig en uppfattning om hur "företagsmässig" du är och hur mycket jobb det kommer att bli.
    Sedan beslutar ni er för hur ni ska lägga upp ert arbete, ex ska du själv bokföra eller inte, hur ofta ska ni träffas, vilka rapporter ska du lämna och vilka ska du få mm mm. Glöm inte att fråga om priset! Av en revisor kan du bara få timpriset, av en redovisningskonsult också uppskattad tidsåtgång.

• sommartorpet

Nej, nej Sirlig. Är det ett AB så är lönen en kostnad i företaget och när man söker F-skatt för bolaget så påverkar alltså lönen det resultat man redovisar som beräknat. Huruvida man har med lönen eller ej intresserar inte skatteveket, de tittar bara på nettoresultatet.
    När det sedan gäller en enskild firma så är resultatet=lönen oavsett om du tar ut pengarna eller ej. Eftersom bolaget och du är samma person i det fallet så innebär det att du faktiskt har tillgång till pengarna även om du inte använder dem och då blir de beskattade som inkomst. däremot ska man inte glömma att räkna med avsättningar till periodisering- och expensionsmedelsfonder innan man uppger det förväntade resultatet så att man verkligen inte betalar F-skatt för ett resultat man är säker på att man aldrig kommer att redovisa.
    tänk också på att kolla relevansen i omsättning, resultat, utgående moms och ingående moms om det är så att du tänker redovisa moms en gång per år. Jg har sett företag som uppget omsättning på 500.000 resultat på 0 och sedan utgående moms på 50.000 och ingående moms på 20.000 och det resulterar direkt i motfrågor.

Svar på tråden starta eget