Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Jäkla rullator

Men herregud TS!

Du kan verkligen inte jobba inom vården!
    Jag jobbar inom vården o vet hur svårt det är för människorna med rullator att få plats på bussarna.
    O barnvagns platserna är INTE bara till för vagnarna utan för rullatorer o rullstolar oxå!
    Jag har flera ggr fått vänta snällt på nästa buss bara för att det har varit en rullator på bussen..men vad ska man göra åt det då??
    De har ju lika stor rättighet att åka buss som vem som helst,eller ska man sitta inne hela dagarna bara för att man är gammal???

Däremot så irriterar jag mig enormt på lata människor som bara sitter där vagnen ska stå utan att resa på sig när man kommer på med vagnen.

Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
    smurfen84 skrev 2006-05-31 20:08:25 följande:
    Ursäkta med vad har det här med att jobba inom vården att göra.
    Om du läste mitt inlägg mer noga så står det varför!

"Jag jobbar inom vården o vet hur svårt det är för människorna med rullator att få plats på bussarna."

Eftersom jag jobbar inom äldrevården o ofta har hjälpt dem på på bussen o ibland dessutom följt med så vet jag!
    Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
    Apif la deuxième skrev 2006-06-01 11:11:53 följande:
    Rauseus, eller hur.. Jag borde åka till mamma och gräva fram lillsyrrans barnvagn som inte använts på 12 år, så får jag gå VAR jag vill på stan, behöver inte flytta på mig för fotgängare eller cyklister trots att jag går på fel ställe, jag kan slänga in alla varor jag handlat i barnvagnen, och får sedan åka gratis buss, och då ska alla göra plats för mig, och sen när jag ska av bussen så MÅSTE alla andra frivilligt erbjuda sig att lyfta av min barnvagn trots att den väger 50 kilo extra eftersom jag handlat mjölk, konserver och frukt.
    Jag tror mig verkligen inte äga världen bara för att jag råkar ha en barnvagn!!
    Tvärtom faktiskt,jag är väldigt mån om mina medmänniskor!
    Så att bara för ts skriver som hon gör så betyder inte det att alla är likadana!
    Dessutom är INTE gratis att åka med barnvagn här i alla fall..jag betalar precis lika mycket på bussen som alla andra,även fast jag har barnvagn med mig!!
    1malle skrev 2006-06-01 12:09:08 följande:
    Min mamma går med rollator. Hon höll på att dö i höstas då pulsådern i huvudet brast. Efter en lyckad operation så överlevde hon men hennes ena ben hänger inte riktigt med. Det är den enda följden av vad hon varit med om.Kunde alltså gått mycket värre, inte ens läkarna hade något hopp om att hon skulle klara sig så här bra.När jag inför operationen frågade läkaren om prognosen så svarade han att han inget kunde säga för nprmalt sett så överlever man inte detta...Skulle nån bli piss sur över min mammas rollator på spårvagn eller buss så skulle jag bli arg så jag kokade.Har inte en handikappad kanske större behov av att åka kommunalt än vad en kanske frisk mamma med barnvagn har, som kanske kan gå dit hon ska???Observera mina kanske i det jag skriver.....Och att en rollator går att fälla ihop....Jamen erbjud dig att göra det då... Det är ju en handikappad du har att göra med som kanske inte klarar av att fälla ihop eller upp sin rollator...men en kanske frisk mamma klarar kanske av att fälla ihop sin vagn o ta barnet på armen, kanske????Nae nu kan jag inte skriva mer för jag blir så irriterad på vissa (ingen nämnd o ingen glömd)
    Jag ser att du skriver kanske i dina funderingar..men vill ändå bara klargöra att alla är inte fullt friska bara för att man är mamma o har en barnvagn!
    Jag är MYCKET beroende av att åka buss dit jag ska,för jag har en ryggskada som jag fick på jobbet som gör att jag har konstant värk i min rygg o orkar o klarar inte att gå mer än kanske 200 meter innan det gör superont!
    Så jag måste ta bussen dit jag ska..

Kanske lite o tänka på för vissa..
    busmamma80 skrev 2006-06-02 12:25:23 följande:
    Håller faktiskt med TS en smula. Mest för att dom som går på med en rullator inte är ett dugg samarbetsvilliga heller i regel. Dom vill inte fälla ihop och dom går ju inte att låsa så dom står still !? Dom åker runt o kränger när bussen svänger och bromsar, slår i min vagn dels så barnet i vagnen vaknar om han sover, eller repar chassit vilket fan inte är så kul när man lagt ut 5-7000:- kr på den.Givetvis så ska dom få åka buss med sina rullatorer, men varför kan det inte gå och lösa på ett smidigare sätt ? Det har väl en del med personens inställning att göra har jag märkt.
    Det går visst att låsa rullatorn,både fram o bak..åtminstone de som jag har att göra med varje dag när jag jobbar i äldrevården!
    Dessie skrev 2006-06-02 17:25:29 följande:
    Vackerpingla: du kan väl oxå ha empati för andra personer för h*****e!!!!Och varför är det bara yngre som ska visa respekt för äldre?? Kan det inte vara tvärtom oxå????Vår flicka föddes i aug -03 med akutsnitt. Blev en hel del komplikationer som gjorde att jag inte ens fick ta vagnen upp för det lilla trappsteg som finns vid bakdörren på bussen.En ggn när jag & mina 2 barn skulle åka till mormor och vi skulle gå på bussen så bad jag en dam om hjälp. Hon var i 60-årsåldern och såg spänstig ut. Tror du att hon hjälpte mig?! Never, lilla gumman!!Jag bad henne artigt om hjälp - till svar fick jag ett snäsigt "du som är ung borde väl kunna det där själv."Till slut var det en kille i 16-årsåldern som hjälpte mig.Så om det bara är yngre som ska visa respekt så kan väl de "j***a gamlingarna" ta taxi ist!!!!!!!!!!!!!!!
    Oftast när jag åker buss med barnvagn så är det faktiskt de äldre(oftast med rullator eller käpp)som erbjuder sig att hjälpa mig på med barnvagnen på bussen de ggr jag behöver hjälp o då snackar vi om gamlingar som är typ 75 år å äldre.
    Jag har dock alltid tackat nej till deras hjälp o försökt att bett nån annan lite yngre om hjälp för jag tycker såå synd om de stackars tanterna som ska offra sig o hjälpa mig när de är så dåliga själva.
    Så de flesta äldre är faktiskt snälla!

Dessutom så undrar jag varför man som nyförlöst o snittad o när man dessutom hade det så jobbigt som du säger,åker buss överhuvudtaget då!
    Då skulle jag stanna hemma o vila istället!

Jag hade planerat snitt o hade oxå ont efteråt o jag fick inte heller lyfta på flera veckor(det får ingen som har fött med snitt).
    Jag åkte inte buss förrän våran son var typ en månad gammal.
    Dessie skrev 2006-06-02 22:35:59 följande:
    Tilla alla som hoppar på mig: när jag åkte buss var det TRE MÅNADER EFTER AKUTSNITTET och det var bara lyftandet jag inte fick göra.Anna81: finns det nån övre åldersgräns till att inte hjälpa till med en barnvagn??Den unga killen som hjälpte mig - jag skulle kanske ha sagt till honom att han var för ung då?!
    Men om du inte fick lyfta så förstår jag ändå inte varför du åkte buss!
    Det spelar väl ingen roll hur länge efter det var..fick du inte lyfta så ska du inte åka buss heller,för du kan ju inte förvänta dig att ALLA hjälper dig med vagnen.

Så du menar på största allvar att du tycker att äldre människor på kanske 80 år ska hjälpa dig med barnvagnen??????
    Dessie skrev 2006-06-03 12:06:00 följande:
    noname: det var ganska många som skulle med bussen så därför bad jag en passagerare om hjälp.Som sagt - jag vet lika lite om tantens ev krämpor precis lika lite som hon visste om mina krämpor.Äldre ska inte ta för givet att bara för att man är ung så har man inga krämpor.Jag blev inte sur för att hon sa nej - det jag blev sur över är att hon SNÄSTE åt mig att jag skulle klara det själv.
    Du skriver att äldre inte ska ta för givet att man inte har några krämpor bara för att man är ung!

Men du säger ju emot dig själv,för till mig skrev du att det här var en tant i 60 års åldern som visst kunde hjälpa till tyckte du..
    Men bara för att hon "bara" var i 60 års åldern så kan ju inte DU veta vad HON har för krämpor lika lite som HON kan veta vad DU har för krämpor!
    (Hur vet du överhuvudaget att hon var i 60 års åldern???Jag tycker att det är sååå svårt att bedömma nåns ålder).
    emmies skrev 2006-06-03 22:52:19 följande:
    dessie: ung är man när man är 15-30 börgar bli små gammal från 35 o uppåt nä skämt o sido! enligt mig är du i medelåldern.. inte ung och inte gammal utan mittemellan! (jag skrev medelålderstanta på skoj.. min mamma är gammal och hon är 50 äldre är man när man är 65 o uppåt.. // emmie
    Oj!
    Då måste min sambo var gammal enligt dig då..han är nyss fyllda 35(jag är 23 år).
    Det var märkligt,för han är den sista i hela världen som man skulle kalla gammal!
    ciccielv skrev 2006-06-04 15:44:45 följande:
    en sulky tar betydligt mindre plats än en rulator,o har man en viktig tid att passa så ska man kunna komma med en buss,varför ska de ha förtur?de tränger sig ofta o står i vägen trots folk säger åt dem o även busschafförerna blir irreterade när de klagar på barnvagnar,resväskor osv
    Men alla har väl inte en sulky heller,eller???
    Det är ju inte bara de som har lite äldre barn som åker buss.
    Vi andra finns ju oxå.
    AnniaB skrev 2006-06-04 19:56:29 följande:
    Elis är min kärlek: Åh, jag håller med dig. Alldeles för många nyblivna mammor tror de är världens mittpunkt och vi andra ska flytta på oss och i princip falla ner på knä. Sen finns det förfärligt många andra som är ruskigt trevliga och jordnära ändå Jag tycker nästan synd om alla pensionärer som alltid blir påhoppade överallt. Det finns alldeles underbara gamla tanter och farbröder med rullator och käpp som försöker flytta på sig så mycket de kan. Tyvärr går det ofta ganska långsamt och ibland kan de helt enkelt inte göra samma saker som vi rörliga, i alla fall relativt friska unga mammor kan
    Jag går oxå långsamt i o med att jag har problem med min rygg o ändå kör jag barnvagn o inte rullator!
    Har hört VÄLDIGT många som har suckat åt mig o undrat varför en frisk o ung tjej som jag går såå långsamt för o de har till med anklagat mig för att göra det med flit.
    Det är inget kul vill jag lova!

Har man jobbat flera år i äldrevården som jag har gjort så ska gudarna veta att det finns pensionärer som är allt annat än trevliga!!
    Jag har blivit kallad många fula saker o som inte ens är värda att upprepas.
    Dock så är 98% av alla pensionärer VÄLDIGT rara,söta o trevliga o det är därför som jag ÄLSKAR mitt jobb.

Men ville bara inflika att det finns äldre människor som är otrevliga oxå..tänkte bara säga det med tanke på att vissa här inne höjer alla äldre till skyarna!!

LyckaJones skrev 2006-06-05 08:49:54 följande:
    Kan man inte komma ifrån detta problem om man låter sina barn gå på sina små fötter istället för att sitta i vagn?Det hade nog jag gjort om jag upplevt det som så störande med platsbrist pga rullatorer!
    Alla barn är väl inte så pass stora så att de kan gå!!
    smurfpinglan skrev 2006-06-05 19:57:00 följande:
    Elis är min kärlek.Oavsett vad man har för orsak så tycker inte jag det försvarar en människas beteende mot andra, så som att vara ilsk, tvär och irriterad över allt och alla bara för att man är gammal och sjuk.Jag känner till många goa gammlingar som man bara älskar, men tyvärr tycker jag det är färre av dem än dessa som är sura och ilska.Jag jobbade på ett äldreboende för ett par år sedan, eller ja jag höll på att inskolas men avbröt då 70% av de som låg inne var för jävliga rent utsagt. Min kompis klarade av ett år sedan var han knäckt. De gapade och skrek åt personalen att de skulle torka dem i arslerna dessa odrägliga jävlar osv osvOch då kan jag för mitt liv inte förstå hur dessa människor förväntar sig respekt tillbaka. Nu är ju inte alla äldre så här men jag förstår inte vilken sjukdom som gör dem så förbannat bittra och elaka mot andra.De gnäller över dagens ungdommar men hur beteer de sig själva liksom? Och visst det är inte kul att vara sjuk och ha ont, även jag lider av fibromyalgi och reumatism, vissa dagar kan jag knappt gå och visst 17 påverkar det ens humör. men jag skulle aldrig låta det gå ut över andra människor.
    Anledningen till att en del äldre människor kan svära o skrika o kalla en för saker kan faktiskt vara för att den personen är dement o o du inte visste det så blir en del då helt odrägliga,men det är egentligen inget illa menat för det är deras sjukdom som gör det så.
    För jag har aldrig varit med om att en frisk gamling har kallat nån för hora o massa saker som de har kallat mig när jag jobbar i äldrevården o då är de dementa!

Dessutom så kallas faktiskt de gamla som bor på äldreboendet för brukare o inte för att de ligger inne!
    Du verkar inte kunna mycket om vård inte!
    smurfpinglan skrev 2006-06-05 21:09:11 följande:
    Glömde säga att jag stött på bra många friska gammlingar som gärna svär åt en bara för att man inte rullar ut röda mattan för dem. Har hört både ett och annat bara för att man inte låter dem tränga sig före i kön, eller för att säger ifrån när de kör upp kundvagnar i arslet på än, muttrar att ogifta gravida kvinnor är slampor osv osv men ska ha det i åtanke nästa gång att de är säkert bara dementa, och så ska jag leva upp till mitt rykte som ungdom att vi bara är respektlösa mot äldre. Ja undrar varför många tappat respekten för äldre.
    Men de som har gjort så mot dig är bara ett fåtal för de flesta gamlingar är såå snälla o dessutom så tror jag knappast att det är en tant på 95 år som har betet sig så mot dig!
    Det skulle de aldrig göra för de har mer vett i huvudet än så(om de inte är dementa då).
Svar på tråden Jäkla rullator