• smurfen84

Jäkla rullator

Blir så himla förbannad när man inte kommer med bussen för att det står en rullator i vägen asså e det inte till för barnvagnar. Ush det e riktigt irreterande. Dom med rullator borde få färdtjänst eller en egen liten buss som plockar upp dom det har jag sett på en annan ort att dom har.
    Dom borde tillvärka rullators som man kan fälla ihop.
    Ush vad irreterande.

• Svar på tråden Jäkla rullator
  • Lola Jämtland

Nä, det är väl för de med rullatorer oxå....

O barnvagnar går ju oxå att vika ihop isf.....

• orzia1

Utrymmet är till för, barnvagnar,rullator o rullstolar.

Människor med rullator har lika stor rättighet att åka buss som  de med barnvagnar eller rullstolar.

Den friske har många önskningar, den sjuke bara en *jorden är rund*
  • Thèresé  1982

En som var arg tror jag
    Meningen att även äldre ska kunna åka buss och kunna ha dom på platsen som ska vara för barnvagnar,rullatorer samt rullstolar är inte alla som är berättigad färdtjänst...och det finns i hoppfällbara rullatorer.
    Andas dom tycker nog inte att det är särskillt kul att åka buss.

• Jillsan7003

Jag brukar fråga snällt om jag kan flytta på rollatorn så den står vid fotändan på vagnen. Jag har aldrigt fått ett nej - inte än i alla fall.

• Champagne

Ehhh... färdtjänst måste du vara berättigad till, det får man inte automatiskt när man skaffar rollator. Vad är det för små bussarna som hämtar upp? Får man inte åka stora bussar när man har rollator eller? *förstår inte*

Du får väl köpa en bil, så du slipper trängas med barnvagnen på bussen

• orzia1

Att bli berättigad färdtjänst så krävs det mer än att man har rullator.

• JosseS

Smurfen84; Lite ödmjukhet om jag får be.

• Morbid Mistress

Dom flesta rullatorer kan man fälla ihop men det är inte säkert att brukaren själv klarar av att göra det. De med rullatorer har ofta färdtjänst men här i Sthlm gäller färdtjänstkortet även i kollektivtrafiken vilket gör att många väljer att utnyttja den framför att beställa taxi. Dels är det inte säkert att taxin kommer (för många har detta funkat dåligt), lokaltrafiken är ofta mer flexibel i tiderna dessutom kostar det en slant att åka taxi även om man har färdtjänst och detta har alla färdtjänstberättigade inte råd med.

• orzia1

Anf färdtjänst

7 §
    Tillstånd till färdtjänst skall meddelas för dem som på grund av funktionshinder, som inte endast är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel.

Vad är färdtjänst?

Färdtjänst är transporter för människor som på grund av funktionshinder inte kan åka med vanlig kollektivtrafik eller köra bil själva. Tanken är att även människor med funktionshinder ska ha tillgång till ett bra transportsystem. Man har inte obegränsad rätt till färdtjänst. Färdtjänst finns för att människor med funktionshinder ska kunna delta i samhällslivet.

Svar på tråden Jäkla rullator