• Flippan71

Ni som inte bor i storstad - Hur försörjer ni er?

Jag har verkligen tröttnat på att bo i stan, vill bo på landet! Men jag förstår inte hur vi ska kunna försörja oss... Visst, min sambo kan snickra och sånt, men vad ska JAG göra?
    Jag har jobbat på kontor i 10 år, kan inte komma på något annat att göra men det vimlar ju inte direkt med kontorsjobb på landsbygden.

Hur gör DU för att försörja dig när du inte bor i en storstad?
    Ge mig inspiration, snälla!

• Svar på tråden Ni som inte bor i storstad - Hur försörjer ni er?
  • fenomena83

jajamen, klart det finns, men inte alla, menar jag bara
    vi kollar också efter hus på landet.
    på nåt vis känns det som att folk i åratal har bokstavligen skitit i hur husen ser ut både innuti och utanpå, bara för att dom ligger på landet liksom. "äsch vi är ju ute på landet, här ska det ju va lite gammaldags stil" säger dom och låter bli att renovera på 100 år.
    då är det inte så kul sen när man flyttar in där och ser att renoverar man inte i princip hela huset så får man en månadskostnad på 10 000 bara på elen och uppvärmningen och sen helt plötsligt är det fuktskador och mögelskador och såna där små djur i väggen...
    ja jag vet inte själv jag har ingen personlig erfarenhet, men jag känner två st personer som precis köpt sig hus på landet och dom är helt chockade, hur folk kunde ha bott så utan att bry sig ett skit om sitt hus och nu får dom ta och sopa upp efter röran liksom.
    eller så är det gamla människor som har bott där och liksom inte brytt sig bara för att det har sett ut som det gjorde när dom va små, eller nåt :-/

• mammaNena

fenomena83: jag tycker att det e tvärt om.. husen i stan e oftast sämmre. folk på landet vet va en hammare och spik e och kan fixa själva... nu vet jag iof inte vart du bor, men här så finns det alla sortes hus vart man än åker...  sen e det ju klart att det bor äldre folk på landet, som inte orkar ta hand om sitt hus längre, men har ett kök från 60 talet och trivs bra med det.. sen så flyttar dom in till stan för att bo på ett äldreboende eller liknande..  hur mycket hus har ni vart och kollat på igentligen, det låter som att du generaliserar ganska mycket...??

• Vilgotha

fenomena..jag har ju koll eftersom jag är "bondmora" och förskollärare med 4 mils enkel resa.
    Det finns väldigt eftersatta hus men också fina hus

• Strawbaby

Vi bor i en stad med ca 50 000 inv. men det finns många mindre byar här ute. Jag pluggar samt arbetar i en matvarubutik (anställd på 25 %), min sambo arbetar heltid som lagerarbetare. Här ute på "landet" är många egnaföretagare och försörjer sig på det viset. Kanske kan du få jobb som kontorist eftersom du har lång erfarenhet och kanske en annan utbildning??? jag vill inte säga att det vimlar av jobb, men jag har aldrig varit arbetslös, inte min mamma eller pappa heller.

Lycka till!!!

• emmzan

Ja det beror ju på vad man menar med "landet" vi bor i ett samhälle 2 mil utanför Sundsvall...jag jobbar på stslig myndighet och sambon som grävmaskinist

• tvillingen

Flippan verkar ju inte vara kvar här av ngn anledning...

Jag tycker att jobbet på gården och renoveringen av huset är en del av tjusningen med att bo på landet...
    Jag bor 1 mil från mitt jobb på konsum och sambon har 2 mil till sitt jobb inne i skellefteå.

• emmzan

hm..va lite snabb på tangeneterna..statlig myndighet ska det givetvis stå

• Mjao

men alltså, de flesta som bor på landet jobbar ju i stan. man behöver ju inte bosätta sig i norrlands inland.

• mammaNena
    mjao: det e precis va jag menar oxå.. landet e ju inte hur långt bort som hälst.. så fort man ser första gården så e man väll på landet..
  • Supermamsen

Att bo på landet är livskvalitet.

Skynda er och flytta.

Värt verenda krona om man måste pendla

Stan stinker

Svar på tråden Ni som inte bor i storstad - Hur försörjer ni er?