• sterre

    Småland/Öland

    Jag undrar om det finns någon från dessa trakter som kan tipsa om göromål där nere,vi funderar att hyra en stuga på Öland. För att sedan åka omkring lite i trakterna. Tips och idéer efterlyses.

  • Svar på tråden Småland/Öland
  • octagon

    Jag bor i Kalmar, och brukar tillbringa rätt mycket tid på Öland. Svårt på rak arm att komma på sevärdigheter, när man bor här. Man blir lite hemmablind.
    På sommaren är Öland ett paradis, men på vintern är det spöklikt.
    Vart är det ni hade tänkt inhandla stuga, på vissa ställen kan det vara snuskigt dyrt. Min kompis sålde sin stuga förra sommaren, liten stuga hade han. 2 rum och kök, ute toalett och liten trädgård. Han 1,5 miljoner för den

  • octagon

    Jaha, då missuppfattade jag dig. Bara hyra en. Mitt tips är att försöka nära Köpingsvik, dom bästa ställerna finns i mitten av Öland. Omkring Borgholm. varför inte försöka i Kalmar, det tar bara 10min över bron.

  • ölandspappan

    Hej!
    Jag bor på Öalnd, I Färjestaden( där bron kommer) Jag har ett barn på tre år och ett på väg. Har ni småbarn eller?
    Öland är ju ganska långt ca 15 mil och ca 2 mil som bredast. Det finns otroligt mycket att göra här för barnfamiljer. Här i Färjestaden finns Ölands Djurpark. Både djur, vattenland och tivoli. På södra Öland ligger ektorp fornby. Jättemysig stenåldersby med lösa djur. Alla underbara stränder. De är finare på östra sidan men det är kallare i vattnet där. Böda sand på norra Öland är den bästa. Det är kul i Borgholm, en riktig sommarstad med mycket turister. Kalmar är också toppen men mycket bra shopping. I Färjestden finns ett stort köpcenter, Ölands Köpstad.
    Jag det finns mycket mer är det nåt särskilt ni vill se? Är det naturupplevelser ni vill ha så har ni kommit rätt.Alvaret är ju fanstastiskt det finns faktiskt raukar på norra Öland(Byerum) På södra udden vid fyren Långe Jan finns det gott om sälar,
    Hör av dig med mer frågor så kan jag svara.

  • sterre

    Tack Ölandspappan!
    Nu har vi hyrt en stuga ca 15km fr Borgholm i Askeland, fick tag på en 60kvm med tvättmaskin ( hurra ).

  • TurboBubbla

    Jag är uppvuxen på Öland och min far och mina systrar bor kvar där (jag bor i Småland). Behöver du hyra stuga kan du hojta till då min far hyr ut stuga i köpingsvik. Det finns en massa saker att hitta på där (på sommaren alltså) bl.a finns det ett lådbilsland på norra öland som är kul för barnen. Öland djurpark är ju annars given som utflyktsmål. Eketorps borg finns nere på södra delen om man är intresserad av historia men kanske inte så kul för barnen. Sen finns det både gocart och crosscart om man rör sig uppåt norra delen.

    Annars funkar det ju bara att ligga på beachen och slappa, bästa stränderna finns i Köpingsvik, en hel "bukt" med fina stränder ända från Sinus till Klinta Camping...

  • sterre

    Ok nu har vi hyrt en stuga i en vecka, men hur mycket tar han för hyra ut? kanske en vecka till skulle vara roligt. har 8 v i sommar så.

Svar på tråden Småland/Öland