• Maj grodan

Hur får ni bort bajsfläckar?

Konstig fråga kanske men jag undrar hur ni får bort bajsfläckar från babykläderna. Ibland så håller inte blöjan helt tätt.

Jag tvättar i 60 grader men det hjälper inte alltid.

• Svar på tråden Hur får ni bort bajsfläckar?
  • Naimiez

Inte klorin...inte bra för miljön......finns massa andra bra miljövänliga blekmedel, bl a Änglemark, Blekrent (COOP) etc.

Jag har hört att olivtvål skall ta bort det mesta.

• ahlcec

Naimiez - Nu ska du få höra: Jag har inte ens tänkt på att det kan vara dåligt för miljön! Jösses, du har rätt. Och dessutom har jag olivtvål hemma som jag inte använder.. Bläk, vad kass jag är! Eller obetänksam.

Tack!

• petrusjka

Duschar med iskallt vatten i badkaret och låter ligga kvar om inte fläckarna går bort på en gång. Skulle A L D R I G använda "Vanish"!
    Doserar man rätt med dagens vanliga tvättmedel så går smutsen bort, men ibland hjälper jag till på traven med blötläggning!!!

• Åsa

Jag tar bort dem innan plaggen åker i maskinen. Galltvål funkar bra, men det gör vanlig tvättvål (fast) också. Lättare ju snabbare efter nedsmutsningen som möjligt, men en dag eller två har inte varit någon fara för mig (mjölkbajs än så länge).

Vill du chansa och inte ta bort fläcken kan du gnugga in lite tvättmedel (upplöst eller flytande) direkt på fläcken innan det går i maskinen, men jag tycker inte det är mycket jobbigare att ta bort fläckarna.

Blötläggning tycker jag - tvärt emot andras erfarenhet här - gör det svårare att få bort fläcken, det gula verkar suga i ännu värre.

• wozzgirl

Lägger dem i blöt direkt.. klarar inte av att ha bajsluktande kläder i nån tvättkorg. Hela vår minimala lägenhet börjar stinka.

• Morbid Mistress

Minst 60 grader och i tvättmaskinen direkt (har inte barn men jobbat inom äldreomsorgen). Även om fläcken går bort vid kallare temp så dör inte ev bakterier

• gumsemumsan

Mitt tips till bajsfläckar: Via Sparkling. För en gångs skull så ljuger inte reklamen! Även om plagget råkar ha legat ett par dagar försvinner varje fläck, även vid tvätt på 40 grader.

Det där med bakterier har du rätt i, Helmic. Men alla bebiskläder går ju tyvärr inte att tvätta i 60.. Trots att man själv köper allt i tåliga material, så kanske inte släkten tänker likadant när de köper "den där fina klänningen etc. som NN hittade på NN-affären".

Mitt råd är att pröva Via Sparkling Color Tablets...

• Allegra

Jag kokar kläderna i en kastrull på spisen med tvättmedel och vatten
    Började främst med det till mina två första då fläckar av uppspydd ersättning lämnar gula fläckar på kläderna och detta var det enda sättet att få bort dom....gick även bra till att ta bort bajsfläckar.

• eccobell

Blötlägg i kallt vatten i ett dygn, strö på en skopa tvättmedel och så in i tvättmaskinen.

• josgr

Även om kläderna legat någon dag innan jag kör en maskin så räcker det att gnugga in Yes på fläcken och sedan köra maskinen! Har funkat i 3 månader nu och kläderna är fläckfria.

• Lillstrumpa

Lägga i blöt meddetsamma med lite tvättmedel. Behöver ligga ett tag, gärna över natten, tvätta sedan som vanligt. Har funkat på våra bajs"fläckar". Det är ju snarare hela byxan/bodyn som blir gul av bajs, inte en fläck.. . *s*

• soraya

Skölj och behandla med galltvål direkt - sen försvinner det i 60 grader även om det får ligga i ett par dagar.
    Kör med tygblöjor, som bajsfläckas ganska grovt emellanåt...

• Shannara

Hmmm...
    Vad är Galltvål??? Har sett det som tips tidigare oxå... Men har ingen aaaaning alls om vad det är...

• flowermoon

Kör alltid med Via Sensitive (vittvätt) och det blir alltid rent. Tar det långa 60-graders programmet för säkerhet skull. Inga fläckar kvar trots att kläderna legat ett par dagar. Bor dock i hyreslägenhet så jag använder husets maskiner. Har ingen egen tvättmaskin.

• isabell22

Blöter kläderna och tvättar så fort det går får alltid bort fläckarna om kläderna inte hunnittorka. tvättar i 40 el 60 grader.

• Åsa

Shannara: www.galltval.com/

Jag tycker galltvål är bra, men mycket av det som går bort med galltvål går faktiskt bort med vanlig tvättvål (fast tvål utan parfym och extraoljor) också, betydligt billigare.

• Helen72a

bakterier dör först vid 90 grader

• ceci lia

Gör som Soroya! Finsn att köpa på babyaffärer, duka och cervera i den här stan. Annars kanske det går att beställa på internet.

Svar på tråden Hur får ni bort bajsfläckar?