• Petraplutt

    Fetaost apetina??

    Jag måste fråga om man får äta fetaost av märket apetina, arla.
    Det står inte på om den är pastöriserad.

    Vågar jag chansa, det ska vara i en maträtt!

    tacksam för svar


    Petra Gravid 12+5
  • Svar på tråden Fetaost apetina??
  • Petraplutt

    även den i burk med olja å kryddor du vet i småbitar?

  • Sommaren22juni1979

    ja du får äta den .. jag åt hela burkar när ja var gravid


    Julia Leo Ludvig .. mina tre hjältar
  • vera82

    Åhh va underbart det ville jag också veta.
    Har petat bort fetaost i alla sallader nu

  • Tess5

    Jag har dille på grekisk sallad just nu, så det blir en del feta ost Himla tur att det är okey

  • lata kocken Johanna

    står det inget om pastörisering så är de ALLTID pastöriserade

    det MÅSTE enl lag framgå om mjölkprodukter är OOOOpastöriserade

  • morre

    jag brukar äta just apetinas feta och det står alltid på att den är pastöriserad. Konstigt att de tagit bort den infon!

  • Petraplutt

    Ja alltså det är den där glasburken när det är tärningar och inlagd i olja å kryddor.. men det är ju bra att veta att om det inte står så är den det.. brukar fetaost i lag vara mer pastöriserad än tex brie och sånt? för dom är ju ofta opastöriserade..

  • Tess26

    Fetaosten är pastöriserad..det står då på mina förpackningar..??!!
    Varför älskar många av oss fetaost nu???

  • bebba

    Jag antar det. Brie och ädelostar är ju opastöriserade. Kvibille är ju ädel, men den är pastöriserad..
    Jag åt den även om andra sagt att man inte ska det.

  • lata kocken Johanna

    petraplutt

    nej brie och såna ostar är i princip alltid pastöriserade - det är bara lyxiga och fina ostar som är opastöriserade, som sagt står det inget om opastöriserat på förpackningen är de ALLTID PASTÖRISERADE

    skillnaden är att brie mm som återkontamineras är en jättebra miljö för listerian att växa i

    medan Fetaost som återkontamineras är en för sur miljö för att bakterierna ska trivas och växa

  • Mallemus

    Jag frågade på konsum en gång och de gick igenom vareenda ost i sitt sortiment och det visade sig att de var pastöriserade allihopa. Men som ngn skrev ovan, de med mögel kan bli kontaminerade igen efteråt eftersom möglet tillsätts efter pastöriseringen.

  • lata kocken Johanna

    nej det är inte möglet, när ska den myten dö?

    det är hanteringen -
    ytor som kontaminerats opastöriserad mjölk/opastöriserade produkter kan komma i kontakt med den pastöriserade produkter

    det är pga bristande hygien och rutiner som det kan uppstå - och det uppstår i mest i ysterior som hanterar både pastöriserade och opastöriserade produkter

  • Petraplutt

    Okej så bra att vi har en kock här som kan berätta!

    Så då behöver man inte vara rädd att äta sallad ute med fetaost?

    Kraam


    Petra gravid 12+6
  • lata kocken Johanna

    jag är kostekonom - inte bara kock

    nej man behöver absolut inte vara rädd att äta fetaost ute på restaurang i sverige eftersom pastöriserad feta är absolut vanligast

  • himla

    Lata kocken.... om jag frågar å de säger att den är opastöriserad... då ska jag väl lita på dem.... skulle äta en bifteki med feta i.... å de sa att de skulle ta en utan feta till mig.... visste de inte vad de prata om... hmm... ojoj såå jobbigt att va gravid ibland!

  • Börnen

    Om den är opastöriserad så måste det stå, står det ingenting så är den pastöriserad! Och ja, apertina går utmärkt att äta!


    Börnen v. 16
  • lata kocken Johanna

    himla

    jag har en känsla av att det inte stod ngt på förpackningen - så då tror vääääldigt många att det är opastöriserat
    men så länge det inte står att det är Opastöriserat på förpackningen eller menyn så är det pastöriserat
    (det måste framgå av menyer etc oxå - eftersom listeria inte är bra för någon med nedsatt immunförsvar)

    och i varm mat behöver man inte fundera alls - allt som är upphettat till mer än 65-70grader är OK

Svar på tråden Fetaost apetina??