• Bamse04

Luftvärmepump?

Hej alla

Undrar om någon här har erfaranhet ang. luftvärmepump.
    Vi funderar på att instalera en sånt och har även fått en inbetalninga kort hem men lite information tycker jag.

Så jag undrar om ni är nöjda med de och hur mycket sparar ni.

Just nu har vi direkt verkande el och det är ganska dyrt.
    Tack alla för svar.

• Svar på tråden Luftvärmepump?
  • ALJO

Vi har installerat luftvärme och det funkar om man har en väldigt öppen planlösning. Sedan är det bra att ha kvar el-elementen, för när det blir riktigt kallt räcker inte luftvärmepumpen till. Vad vi sparar vet jag inte, men säkert inte så mycket eftersom vi har en mycket högre inomhustemp. nu. Fast jag rekommenderar det verkligen om man har direktverkande el. Vi har en Panasonic.

• simonsmamma

*PUFF* *PUFF* *PUFF*

Vill också veta!

Ska flytta till ett hus med direktverkande el om 12 dagar och vi funderar på luftvärmepump. Det konstiga är att ingen av grannarna har bytt ut sin direktverkande el... Lönar det sig kanske inte så mycket. Har inte särskilt öppen planlösning.

• helene306

Vi hade en Toshiba luftvärmepump i 1 år, sen installerade vi bergvärme och sålde pumpen. Det året vi hade pumpen sänkte vi våra elkostnader några tusen, men just komforten i huset blev bättre. Luften blev "bättre" och det blev aldrig dövarmt på sommaren när bara fläkten gick och cirkulerade omkring luften i huset. Vi har ingen öppen planslösning i huset, men det funkade jättebra ändå.

• annie29

vi installera en för ca 1 år sen,och vi har halverat våran elkostnad varje månad!!

Vi har ju inte ett så stort hus,så då funkar den jättebra!
    Behöver inte ha nån "riktig" el på alls!

Enda nackdelen som jag kan komma på är att man måste komma ihåg att ha alla dörrar öppna, så att värmen kommer in till alla rum,vi stänger ju för lillens rum när han har somnat på kvällen,för han ej ska vakna,och då blir det snabbt kallt i det rummet,men man kan ju sätta på värmen i bara det rummet då visserligen!

Annie

• Pyret82

vi har en daikin och är såååå NÖJDA! Tjänat MASSA på den redan....

Shoppa, KÄRLEK och latte = Meningen med livet!
  • Annabel

Helene306:vad tycker ni om bergsvärme då? hur mycket sparar ni nu?
    vi är nämligen inne på att skaffa det nu i höst.

• helene306

Annabel: Vi är jättenöjda med bergvärmen! Så smidigt och bekvämt och huset har nu jämn och behaglig värme. Vad vi sparar? Uj, det är sambon som har koll, men jag tror vi sänkte våra elkostnader 4000-5000:- första året med bergvärmen. På våren/sommaren/hösten har vi inte värmen på och drar igång den i nov-feb/mars.

• lycra

vad kostar en luftvärmepump + installation på ett ung.?

• Bamse04

Den som vi är inne på kostar ca. 20 000 med instalation.
    Av märke LG.

Svar på tråden Luftvärmepump?