• Bamse04

Luftvärmepump?

Hej alla

Undrar om någon här har erfaranhet ang. luftvärmepump.
    Vi funderar på att instalera en sånt och har även fått en inbetalninga kort hem men lite information tycker jag.

Så jag undrar om ni är nöjda med de och hur mycket sparar ni.

Just nu har vi direkt verkande el och det är ganska dyrt.
    Tack alla för svar.

• Svar på tråden Luftvärmepump?
  • helene306

Vi gav 20.000:- för luftvärmepumpen inkl. installation

• The Fairy

Vi installerade en värmepump för ung ett halvår sedan och det har fungerat väldigt bra!
    Jag var rädd att den skulle låta och vara ful, men min man har konstruerat en upphöjning i taket, så den knappt syns!
    Ang. ljudet, så låter den lite och det kan vara störande när man ska sova om man är känslig för ljud (hade jag kunnat så hade jag gärna stängt av kyl o frys när jag ska sova ), fast som tur är kan man ställa den på timer och då låter den ju inte förrän man somnat!

• Annabel

låter ju himla bra väntar näml nu på att det ska komma ut nån kommungubbe å kolla så vi kan och får borra. Men det verklar tydli vara ok.  vilka installerade hos er?

• Nutz

20.000 kostade pumpen och installation!
    Räkningarna är halverade och AC på sommaren är LYX

Inget negativt att säga om luftvärmepumpen!

• The Fairy

Kan tyvärr inte säga vad det skulle kosta egentligen, min man jobbar med sånt där... Bra för oss dock!

• helene306

Annabel: Undrade du om bergvärmen?? Vi hade aldrig någon kommungubbe här som kollade, vi beställde kartor från bygg och plannämnden (eller vad de nu heter) och markerade vart vi borrade och skickade in. Vart vi skulle borra kollade firman som borrade. Vi använde oss av en firma här i Motala som heter Lundstedts Rör.

• Annabel

helene 306:
    okej Tack!  Vi måste tydl få godkännande från kommun eftersom vi bor i tätbebyggt område.

• Pimz

Har ett par bekanta som installerade en panasonic luftvärmepump. De har haft problem när det har varit riktigt kallt på vintern. Tydligen så är den inte helt anpassad till kallt klimat. Vet inte om det stämmer. Kan inget själv om det...

• helene306

Kompressorn i luftvärmepumpen stängs av när det blir -15 grader (vissa klarar upp till -20) och man måste komplettera med annan värme.

• Norrland77

Vi köpte våra av en privatperson, 6000 styck för 3 stycken, och sedan har vi betalat drygt 3000 per styck för installation = ca 9000 kr styck.

Tål kanske att undersökas (direktimport alltså). Våra heter Hualing, och de funkar jättebra, det enda jag kan anmärka på är att de skickar vibrationer genom väggen när de är igång, och det hade nog varit bättre att gjuta fundament och satt dem på istället för att hänga dem på väggen (utomhusenheten alltså).

Vi har bara haft dem sedan i höstas, men vi märker av att vi sparar pengar med dem, dock kommer vi att köra den ena ibland nu under sommaren för att kunna hålla hyfsat behaglig temperatur i köket, så det kommer ju att dra en del ström. Men man får ju se till att det ökar trivselvärdet på huset att slippa på omkring i ett kök som håller 27 grader.....

Nu vet jag inte exakta siffror vad vi sparat, men denna vinter har varit längre och kallare men ändå har vi minskat på elkostnaderna.

Lycka till!

• Pyret82

Vår står på stativ i marken, de SKA tydligen inte sitta mot väggen pga. att fläken i den behöver luft-utrymmet typ...

Just nu står vår på 17grader i nån timma... Sååå skönt med lite SVAL luft!! =) Mmm!

Shoppa, KÄRLEK och latte = Meningen med livet!
  • Lilah

Vi köpte i våras "Sverige-pumpen" från Panasonic, funkar jättebra!! Massor med finesser som inbyggt pollenfilter, extra syretillsättnig, timer, sleep-mode mm. Kan varmt (eller kallt ) rekommendera!

• Tokmia

vilken bra tråd!!!

Vi kollade på ett hus i dag med direktverkande el som vi hoppas att vi får (ska lägga bud i morgon) & då ska vi installera luftvärmepump.

ligger priset runt 20 000 kr för flesta?? Nän som har installerat en med två enheter??? pris på en sån??

• Tokmia

Vi fick huset!!! skriver på papperna idag!!

• Bamse04

Tokmia: vad kul,grattis till huset

• Venusmannen

Har ni övervägt tanken att konvertera till ett riktigt vattenburet värmesystem, med biobränsle (pellets) som uppvärmningskälla, och på så sätt slippa elberoendet..?

Just nu är det ju dessutom rejäla bidrag från staten för förändringen...

• bambigirl

Vi köpte en i oktober och är jättenöjda. Betalade 25 för den och installation men den funkar ner till lägre temp än andra. Vid -15 klarar den inte ensam att värma hela huset, men den funkar ner till -25... Vet inte hur mkt vi tjänat men det är nog en hel del... Har inte jätteöppen planlösning och huset är 183 kvm stort och den funkar toppen ändå.

Svar på tråden Luftvärmepump?