Namnet Nova?
Hur många här har valt namnet Nova till sina barn och varför?
Hur många här har valt namnet Nova till sina barn och varför?
Vår dotter heter Nova.
Det finaste flicknamn som finns enligt mig.
Nova betyder Ny, nyupptäckt stjärna.
Nothing fancy och Shoegal
Även jag associerar namnet till olika djur. Bla. har en kompis en hund som heter Nova och jag berättade för denna kompis att jag träffat en bäbis som skulle få namnet Nova och hur jag reagerat på att en människa skulle få ett djurnamn.
Hon bara tittade på mig och sa att hennes EGEN dotter ju heter Nova - efter hunden - i andranamn och hon såg inget problem med det. Där fick jag!
Man gör olika helt enkelt!
NovaAlicia- jag heter Alicia och jag tror din dotter kommer uppskatta namnvalet.
kan bara säga- jätte fint!
Vår dotter heter Nova för att vi tycker att det är fint och beyder stjärna (ny stjärna).
Vi hade redan bestämmt att bebisen skulle heta det (om det blev en tjej) innan hon ens blev till
Ni som har en dotter vid namnet Nova, har hon något mer namn än Nova? Vår Dotter heter:
Ayla NOVA Cornelia...
Vår dotter heter NOVA Annie Heléne
men stjärna betyder det väl inte?
vad har ni fått det ifrån?
nova betyder väl bara "ny"?
puss:
I Svenska Akademiens ordbok står det:
UTTAL: nå3va2 l. 40
GENUS: r. l. f.; best. -an; pl. -or.
ANMÄRKNING: Anm. stundom användes den lat. pl. -formen novæ, t. ex. BERGSTRAND Astr. 655 (1925).
ETYMOLOGI: [jfr eng. nora; av lat. nova (underförstått stella, stjärna), f. sg. av novus, ny, samhörigt med NY, adj.]
BRUK: astr.
BETYDELSE: plötsligt uppflammande stjärna, ny stjärna (se NY, adj. 1 b).
GHT 1918, nr 137 B, s. 1. Den första nova som man känner (är) den mycket omtalade s. k. Tycho Brahes stjärna. BERGSTRAND Astr. 655 (1925).
NoK 145: 80 (1941).
aha, tackar!
*talgdank*
Min guddotter heter NOVA Mimmili Vira Jättevackert!!