Peztis, nu talar jag bara för hur jag menar...
Jag vill inte ha graderingar utöver G. Varje kurs ska ha ett kunskapsmål, när det är uppnått är man godkänd. Finns ytterligare intresse hoppar man till nästa kurs, oavsett hur gammal man är eller var andra befinner sig.
Det här är ju otroligt lätt att åstadkomma i tex matte, svårare i religion kanske. Men det skulle ju ge en tydligare bild av vad man faktiskt kan.
Jag gillar inte betygssystemet som det ser ut idag och hur antagningar till högre utbildningar ser ut. Nu kan jag ju egentligen bara tala utifrån mina egna erfarenheter från läkarutbildningen. Men min uppfattning är att det inte har så stor betydelse vilka betyg du har från gymnasiet. Givetvis måste man ha tillräckliga kunskaper i vissa ämnen, men man kan ju ha tillskansat sig dessa på annat sätt än från gymnasiet utan att för den skull ha det dokumenterat som ett MVG.
Jag själv var mer frånvarande än närvarande under både högstadie och gymnasie men det går alldeles utmärkt för mig ändå, minst lika bra som för dem med 20,0. Alltså är jag tveksam till hur viktigt det är att stressa ihjäl ungdomar för att jaga dessa betyg i alla möjliga och omöjliga ämnen. Till vilken nytta?
Vi har bara G som betyg på våra tentor och registreringar, alltså kommer det aldrig finnas en "kursetta" varför funkar det på högre nivå men inte på gymnasienivå?