• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • non compos mentis

Och Beckah får bli minister, strålande trådstart det där!

• Aelwa

Jag tycker det är bra som det är redan. Varför sätta en press tidigare?? Man får ju "betyg" redan innan men då muntligt och det skapar inte samma press.

Kramar

• Peztis

Men nu förstår jag inte...
    Är det inte det sätt som ni talar om så som betygen är formade idag?

Icke godkänt - man har inte nått kunskapsmålen
    Godkänt - man har nått kunskapsmålen
    Väl godkänt - man har nått kunskapsmålen och lite till
    Mycket väl godkänt - man har nått kunskapsmålen och mycket till

Nu har jag ju formulert det själv men i det stora hela är det väl så skalan ser ut? Och om man inte har godkänt i kärnämnena så kan man väl inte läsa vidare?

Jag säger inte och tycker inte att det är perfekt så som det är idag, det finns mycket som behöver förbättras och utvecklas.
    Men jag förstår inte det farliga i att gradera kunskapen hos någon, det är ju det man gör, inte människan.

• Venus

Det jag vill ha bort är denna betygshets.
    På ett sätt är det ju bättre med bokstäverna än med siffrorna eftersom en hel klass kan få MVG medan en hel klass inte kunde få en 5:a Räcka ut tungan

Jag vill ha bort det här med att ett betyg ska styra hur långt jag kan ta mig sedan.
    Har man omdömen istället som även berättar hur engagerad en människa är inom vissa områden så blir det ju lättare att se att den människan passar till ett visst yrke.
    Jag tycker att det finns på tok för många människor som jobbar med yrken de inte borde pga att de inte är "sånna människor".
    Inför intervjuer (kommer iofs mer o mer) när man ska söka vidare till ex universitetet.
    Visst, blir tuffare för de som ska välja ut vilka som ska få läsa en kurs, men i samband med en utsållning genom omdömena så tror jag det skulle funka.
    En person som verkligen brinner för något kommer att visa detta på en intervju och säg en uppsats tillsammans med omdömen inom relevanta ämnen istället för att man ska söka in på ett medeltal. De som verkligen passar inom vissa yrkeskårer kanske trillar bort pga att de är dåliga på vissa ämnen och medeltalet inte är tillräckligt högt.

• non compos mentis

Peztis, nu talar jag bara för hur jag menar...
    Jag vill inte ha graderingar utöver G. Varje kurs ska ha ett kunskapsmål, när det är uppnått är man godkänd. Finns ytterligare intresse hoppar man till nästa kurs, oavsett hur gammal man är eller var andra befinner sig.
    Det här är ju otroligt lätt att åstadkomma i tex matte, svårare i religion kanske. Men det skulle ju ge en tydligare bild av vad man faktiskt kan.

Jag gillar inte betygssystemet som det ser ut idag och hur antagningar till högre utbildningar ser ut. Nu kan jag ju egentligen bara tala utifrån mina egna erfarenheter från läkarutbildningen. Men min uppfattning är att det inte har så stor betydelse vilka betyg du har från gymnasiet. Givetvis måste man ha tillräckliga kunskaper i vissa ämnen, men man kan ju ha tillskansat sig dessa på annat sätt än från gymnasiet utan att för den skull ha det dokumenterat som ett MVG.
    Jag själv var mer frånvarande än närvarande under både högstadie och gymnasie men det går alldeles utmärkt för mig ändå, minst lika bra som för dem med 20,0. Alltså är jag tveksam till hur viktigt det är att stressa ihjäl ungdomar för att jaga dessa betyg i alla möjliga och omöjliga ämnen. Till vilken nytta?
    Vi har bara G som betyg på våra tentor och registreringar, alltså kommer det aldrig finnas en "kursetta" varför funkar det på högre nivå men inte på gymnasienivå?

• uniMog

fast eg. är det väl inte svårare i religion. MAn kan ju ha en kurs för kristendom, en för buddism etc etc. Om det sköts interaktivt behöver man ju bara centralt ta fram kursmaterial som eleverna (och lärarna) får följa.

// Pejgan
  • non compos mentis

Pejgan

Det är klart det går att utveckla kurser, men det är liksom inte lika konkret som matte, fysik osv.
    Det beror ju på lite hur kursmålen ser ut, de kan ju vara rätt otydliga vilket är jobbigt för både lärare och elev. Typ eleven ska på ett adekvat sätt kunna göra en analys av X ur ett kulturhistoriskt och sociopolitiskt perspektiv. (helt påhittat, men det var så jag upplevde gymnasiet...)

• Dino78

I mellanstadiet, men inte på det sättet som det är nu. Mersom riktlinjer så man ser hur dom har det eller hur man ska säga. Sen "riktiga" betyg i högstadiet som det är nu.

DIF i själ och hjärta
  • Venus

Tillägg till Dr Cox inlägg om du godkänner

De som "jagar" betyg för att få ett snitt på 20,0 (eller i närheten) har en förmåga att välja "hjärndöda" kurser på gymnasiet där de vet att de får ett MVG eftersom de redan kan ämnet i sig. Detta gör de istället för att välja ett ämne de vill lära sig mer om, för de vill inte riskera att snittet blir "för lågt"

Nu säger jag inte att alla gör så, men jag vet många som gjorde så på min gymnasieskola. Alla tillvalen de gjorde var för att "få finare betyg" så att snittet skulle se bättre ut.

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?