• mamsingenX4

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

När tycker du att man ska få betyg i skolan? I Sverige är det ju först i 8:an man får, i Finland och här på Åland får man i 3:an och i många länder får man ju redan i första klass... vad tycker du, när ska man få betyg?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?
  • biomedbonus

i 7an, jag tror det är jobbigt för barnen att börja med det tidigare för det måste vara jobbigt om man inte lyckats så bra.

Men i 8an har man svårt att höja dem så jag tycker 7an

• Crazy Baby

I den skolan som jag gick hade vi betyg redan i ettan och det tycker jag var superbra! Kände ingen större press på mig att prestera varken mer eller mindre pga betygen!

• uniMog

slutbetygen (som de var på min tid tror inte de är så längre?) påverkades ju tyvärr av betygen under tidigare årskullar eftersom de skulle vara en sammanställning av alla åren. Det ledde till att jag tex fick 4:a istället för 5:a i vissa ämnen pga att jag hade haft 3:a i 7-an..

Logiskt? Näe...

// Pejgan
  • abnocto

I vår friskola får man betyg från 7-an så det ska bli så roligt att få se sin dotters första betyg nästa vecka.

• emcjoh

Man borde få betyg fr. årskurs 6 el. 7. Som det är nu kan tiden bli knapp att arbeta sig upp till g-nivå för endel elever.

En kanske dum fråga från mig som bara snabbskummat tråden, gymnastikbetyget,
    vad skall det vara bra för?
    Borde vara bara ett D om man deltagit.
    Tex. Min dotter bröt benet i påskas o. kanske får ett ig för första ggn.
    Detta kan hon ju inte hjälpa, som om inte smärtor o. sjukgymnastik vore nog just nu. Hon är jätteledsen för detta....
    Ursäkta OT om ngn. misstycker (var nog tvungen att skriva av mig lite...)

• Marvelina

emcjoh
    fast... man har ju inte mer tid att nå G bara för att man får betyg tidigare. det är synd att så många måste ha ett pappersbetyg i näven för att förstå vad kravnivåer är. G finns ju i praktiken från dag ett i skolan (=uppnå målen). men jag vet att båda elever och föräldrar funkar så ofta, så visst. Betyg i idrott och hälsa är väl likvärdigt andra betyg. Skulle man inte bli godkänd i nian pga ett benbrott så finns ju i alla fall bilagor, och dessutom kan man räkna det som ett handikapp då, så lösningar finns alltid. På tre år ska man hinna visa tillräckligt för G oavsett ett benbrott under den perioden.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Fåret Shaun

Jag tycker kanske inte att de ska få ett betyg utan snarare ett omdömme tidigare än vad de får nu, kanske från trean. Det kanske skulle hjälpa till att färre kommer igenom sin skolgång utan att kunna läsa.

• bbpop

Jag kan inte rösta eftersom "inte alls" inte finns som alternativ.

• Michas

6:an eller 7:an så att man får en uppfattning om var man ligger kunskapsmässigt och i vilka ämnen man måste strama åt tyglarna i. Men jag tycker att det nya betygsystemet är helt sjukt - bättre som det var förut med, eller ännu bättre som i Frankrike där betygskalan är på 0-20, med godkänd på 10.

• lishe
    bbpop skrev 2006-06-12 01:16:41 följande:
    Jag kan inte rösta eftersom "inte alls" inte finns som alternativ.
    Jag letade också efter det svaret
    Det är inte nödvändigt att sätta betyg överhuvudtaget.
Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?