• Lieb

messmör

Hej! Ni som använder messmör i maten för att era små inte ska bli förstoppade hur mycket tar ni per gång och hur fort märker man resultat? Jag har precis börjat ta i ca 2 tsk i ersättningen till min dotter. Jag gör detta en gång per dag. Hon får ersättning, gröt och lite smakisar om dagen. Är så rädd att hon ska bli för hård i magen. Än så länge har hon bajsat en gång per dag och ibland är det lite klumpar i avföringen. Inte hårda eller så men ändå i fastare form. Min dotter är fem månader. Hur är era femmånaders i magen?

• Svar på tråden messmör
  • Vilmas Mamma

Jag brukade ge. 1-2 tsk. i en flaska välling 200-250ml.
    Ger mycket bra resultat

• Anki79

Gav messmör i gröten och ibland när jag mjölkade ur så att hon fick i sig där också. Nu kan jag ge i vällingen och gröten eller på en liten macka så att hon inte blir hård. Hon har lätt för det. 1-2 tsk brukade jag ta. Ibörjan i mjölken var det 1 tsk.

Har er dotter börjat med smakportioner? Kan vara det att magen måste vänja sig lite. Jag gav katrinplommonpuré också. Och det ger jag fortfarande. Det är superbra!

/Anki

• Jennie076

Ska man inte bara messmör vid behov?

• Anki79

Jennie076: Jo visst jag förebyggde ju inte. Jag tog det först när min dotter började bli hård.

• Jennie076

Aha.. oki... då har jag inte helt knasigt minne då....Glad

• Lieb

Gav ni det varje gång de åt eller en gång per dag? Min dotter har fått två gånger idag. Har bajsat ut så kluttar kan man säga. De är inte hårda i sig men jag tycker att hon borde bli lite lösare i magen. Är så rädd att hon ska ha ont.

• Anki79

Gav 2-3 gånger per dag. beronde på hur många mål fast föda hon åt per dag. Var det gröt morgon och kväll så blev det 2 gånger. Men var hon riktigt hård fick hon även llite i bröstmjölken.

/Anki

• Jennie076

Jag fick rådet att ge det i nappflaskan under en dag... så om jag inte minns fel så gav jag det varje måltid...

Men om du fortfarande ammar och hon bajsar "kluttar"... låter konstigt... det min kille fick ur sig skulle jag nog närmast jämföra med senap....

Ring BVC eller rådgivningen och hör....

• Syllen

Lieb ge det bara om hon behöver det inte hela tiden i förebyggande syfte. Lär känna din dotters mage utan messmör. Hon kanske inte behöver bajsa varje dag t ex. Ge magen en chans. Låt henne arbeta mycket med benen för då sätter det igång magen lite.
    Som på vuxna sitter man bara om dagarna så händer inte mycket men tar man en promenad så kommer magen igång.

Men som sagt var ge henne bara om det behövs och du märker att hon har ont i magen och blivit förstoppad och nej hon måste inte vara lösare i magen om hon äter "vanlig" mat.

Svar på tråden messmör