• Lieb

messmör

Hej! Ni som använder messmör i maten för att era små inte ska bli förstoppade hur mycket tar ni per gång och hur fort märker man resultat? Jag har precis börjat ta i ca 2 tsk i ersättningen till min dotter. Jag gör detta en gång per dag. Hon får ersättning, gröt och lite smakisar om dagen. Är så rädd att hon ska bli för hård i magen. Än så länge har hon bajsat en gång per dag och ibland är det lite klumpar i avföringen. Inte hårda eller så men ändå i fastare form. Min dotter är fem månader. Hur är era femmånaders i magen?

• Svar på tråden messmör
  • 1malle

Kan det vara det som gör att min 3månaders skiter så himla dant...?
    Jag ammar o äter messör som det enda pålägg... fått nått slags dille på messmör
    Sååå gott ju o NYTTIGT...
    hade ingen aning om att det kunde ges mot hårdmage...
    tar tacksamt emot det tipset då hård mage säkert lär komma när vi börjar med vanlig kost...
    Precis börjat med smakisar ju...

• Jennie076

Min kille var en en veckors bajsare... Han bajsade bara en gång i veckan.

• Lieb

Vi har börjat med smakisar. Hon äter gröt två gånger om dagen samt någon sked med potatis-majs pure. Sedan får hon ersättning. Än så länge har hon bajsat en gång per dag.

• 1malle

Oj... min lillkille bajsar nog snarare 6-10 ggr/dag o har alltid gjort så...
    Därav min fråga om det kunde bero på att hans mamma äter messmör...

• Anki79

1malle: Nja jag vet inte om det är så att det "hjälper" till för din 3 månaders. De har ju löst bajs ändå, i alla fall när man ammar. Jag vet inte hur det är när man ger ersättning.

/Anki

• mammatillpojkar

vi gav det bara en gång om dagen (1tsk) för det innehåller ju lite salt.. men det fungerade kanon bra för oss!

• bellies

Jag ger 1-2 tsk i morgonflaskan, funkar kanon!

• 1malle

Anki...
    Han behöver knappast hjälp..
    Var mer min egen reflektion på om det kunde vara det som gjorde honom så himla lös i magen...
    Kanske får dra ner på intaget av messmör i så fall.
    Stora killen vare inte alls så här när jag ammade honom ju....

• Syllen

1malle att din son är så himla lös och du ammar så kan det vara messmöret fast när man ammar så är det ganska löst ändå. Fast har han mycket ont i magen så dra ner på messmöret och se om det blir bättre.

• 1malle

Han har inget ont i magen alls... han bara skiter o är glad...
    Dessutom är ju messmör så rikt på järn att det ska vara bra ... ger ju energi, vilket min grabb har överflöd av

• Vildis

Hej hej... Ger också messmör till min dotter. Men jag ger henne det på en sked *smarrigt* och nu även på smörgåsen. Hon är 8 månader. Det sägs att det smörjer tarmarna.

Svar på tråden messmör