• Lilldetta

    Dataproblem

    Hej! Finns det någon härute som kan hjälpa mig.

    Jag har 2 datorer hemma. Min och dotterns. Vi har comhem som lev. Vi har även en router Netger WGR614v6. Det har inte funkat så där jättebra men hjälpligt. Vi har fått starta om comhems modem och routern ett antal ggr.
    Men nu har det skurit sig helt!!!
    Jag kommer ut på min dator både bara genom modemet och via routern. Men så fort dotterns dator kopplas på så skär det sig. Går inte att surfa alls då.

    På hennens kommer vi ibland ut via modemet, men dock inte jämt.
    Har kollat att henens nätverkskort funkar.

    Har suttit med comhem i telefon ett antal timmar och så även med Netgear. De kan inte hjälpa mig.

    Kan nån av er göra det? Håller på att bli tokig av det här för att inte tala om dottern!

    tack på förhand

  • Svar på tråden Dataproblem
  • Cilota

    Gå in på www.sweclockers.com

    Min sambo säger att det verkar som att det inte är en router du har utan en hubb. Hubben förstår inte att ni ska dela på internetuppkopplingen utan blandar om IP-adresserna och så blir det fel.


    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Lilldetta

    Ok, vad är då en hubb? Och hur får man den att förstå att vi ska dela på uppkopplingen?

  • Cilota

    Du kan gå in och läsa skillnaden mellan hubb och router på www.jonaswebb.nu.


    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Aeny

    Enligt netgears hemsida så är det en router ändå. Det är en trådlös router va? Kör ni med trådlösa nätverkskort också, eller med tp kablar?

  • Cilota

    Aeny - även om det är en router så uppför den sig som en hubb. Kan ju vara en liten inställning som man råkat "bocka för"


    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Lilldetta

    Det är en router - en trådlös sådan. Men vi använder kabel. Har ingen trådlös dator.

    Tycker att allt är så konstigt när den har funkat innan.

  • Lilldetta

    När jag har pratat med Netgear så har vi kollat att alla inställningar var riktiga. Det enda som jag dock ändra var medietyp från 10 halvduplex till automatisk avkänning. Tidigare stod den på 10 och då fungerade den ½ dant och nu inte alls - på hennes vill säga.

  • Aeny

    Cilota, jo jag vet... har själv haft problemet, men om det var enbart en hubb så hade det inte gått att lösa problemet.
    men som det verkar så ska det finnas nån lösning på det hela, man ska bara hitta den.

    Vi hade lite problem med vår trådlösa router i början, men nu flyter det på bra.

    TS, du har ingen datakunnig person som du kan fråga om han/hon kan ta en titt på det hela? Annars borde ni kunna ringa Comhems support för att få hjälp med inställningar.

  • Cilota

    Kan ju berätta för den intresserade att vi här hemma också hade en massa problem (som också kom helt utan förvarning) men efter sambon flashat om routern så går allt som en klocka.

    Kan ju vara nått sånt enkelt som behöver göras.


    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
Svar på tråden Dataproblem