• Jagi

Några frågor om Islam o muslimer

Hej, jag tycker det är väldigt intressant at diskutera religioner, särskilt islam, tyvärr så vet jag inte så mycket om islam än.
    Tänkt nu fråga några frågor som jag hoppas att någon här kan svara på :)
    Först vad är det för skillnad på Shia muslimer och sunna muslimer? Är shia muslimer lärda på något annat sätt är sunna muslimer? I så fall hur?

Sedan har jag funderat rätt mycket på vraför media smutskastar islam så mycket. Även min far gör det. är så trött på det, alla muslimer är ju inte terrorister som endel verkar tro.
    Men vad jag inte förstår, varför tror folk det?
    Media framställer islam som negativt, men varför?
    Media ljuger väl inte? jag menar när de pratar om något bombattentat lr liknande, så är det ju inte ljug.
    Och varför är det så mycket terror och sådant i just muslimska länder?
    För som jag har uppfattat det ska inget sådant få förekomma enligt koranen, men det gör det ju?!
    Antagligen är det väl ingen som direkt vet det här, men skulle vara kul att höra lite åsikter i all fall.
    Hoppas att ingen tar illa vid för det här inlägget, o hoppas att vi diskutera det här på en trevlig nivå : )

• Svar på tråden Några frågor om Islam o muslimer
  • BadSector

"alla muslimer är ju inte terrorister som endel verkar tro."

Mycket, mycket sant.
    Det som är problematiskt är dock att i princip alla terrorister senaste decennierna varit islamister.
    Det ÄR något som behöver tas på allvar.

• Jagi

Men hur kan det komma sig att så gott som alla terrorister den senaste tiden har varit islamister?!
    Det är väl jätte konstigt?
    För enligt koranen står det väl att man inte fr föda, gud har givit det liv
    (nej nu skrev jag fel, men något liknande i alla fall)

• RadixLecti

BadSector:

"Det som är problematiskt är dock att i princip alla terrorister senaste decennierna varit islamister."

Inte alla. Letade runt lite efter fakta på det till en annan diskussion här på FL... det låg runt 60-70%.
    Men det är mer än tillräckligt mycket.
    Något i religionen gör det tydligen mer troligt att folk blir terrorister än i andra religioner.

• Halal

RadixLecti

Vet inte vad du tycker om Jan Guillou, men i alla fall han sa en gang for lange sedan, och det ar inte dumt tankt, att varlden alltid behover en syndabock och sen 1990-talet har det varit Islam. Jag tror det ligger ratt mycket i det. Det tal i alla fall att tankas pa en och annan gang, och aven se till medias upplagg for att halla detta vid liv...

• RadixLecti

Halal.

Jodå, jag vet att media tar upp väldigt mycket negativt om islam, men det motsäger ju inte att närmare 70% av alla terrordåd på senare tid är utförda av sk islamister. Det är ju fakta, inget att vrida och vända på där.

• RadixLecti

Minns jag inte fel är det också islamister som är ansvariga för de dåd där flest människor dött.

• esperando

...det är som att tro att alla irländare är terrorister och tillhöra IRA...eller att spanjorerna oxå är terrorister och alla tillhör ETA...

• RadixLecti

esperando:

"...det är som att tro att alla irländare är terrorister och tillhöra IRA...eller att spanjorerna oxå är terrorister och alla tillhör ETA..."

Nix, det är det inte. Ingen har sagt att alla muslimer är terrorister. Vad som sagts är att muslimer/islamister är de som är ansvariga för flest terrordåd, och flest döda i terrordåd.
    Rätt rejäl skillnad.

• Jagi

Någon som vet skillnaden mellan Shia muslimer och sunna muslimer?
    Kanske det finns flera än två förresten?
    Vad är skillnaden mellan dem..

• Lady Angela

Jag har för mig att den enda egentliga skillnaden på shia och sunni muslimer är deras val av ledare. Sunni kan acceptera vem som helst som är lärd i koranen medans shia vill ha nån släkt med profeten Muhammed.

Jag tror också att shiamuslimer går mycket mer efter sharia än sunna. Jag tror också att det är i Afghanistan som de har mer shiamuslimer än sunni.

Detta är bara information som jag har läst för länge sen så jag är inte helt hundra men jag kan fråga min man eftersom han trots allt är muslim och borde veta mycket bättre än mig.

Svar på tråden Några frågor om Islam o muslimer