• Jagi

Några frågor om Islam o muslimer

Hej, jag tycker det är väldigt intressant at diskutera religioner, särskilt islam, tyvärr så vet jag inte så mycket om islam än.
    Tänkt nu fråga några frågor som jag hoppas att någon här kan svara på :)
    Först vad är det för skillnad på Shia muslimer och sunna muslimer? Är shia muslimer lärda på något annat sätt är sunna muslimer? I så fall hur?

Sedan har jag funderat rätt mycket på vraför media smutskastar islam så mycket. Även min far gör det. är så trött på det, alla muslimer är ju inte terrorister som endel verkar tro.
    Men vad jag inte förstår, varför tror folk det?
    Media framställer islam som negativt, men varför?
    Media ljuger väl inte? jag menar när de pratar om något bombattentat lr liknande, så är det ju inte ljug.
    Och varför är det så mycket terror och sådant i just muslimska länder?
    För som jag har uppfattat det ska inget sådant få förekomma enligt koranen, men det gör det ju?!
    Antagligen är det väl ingen som direkt vet det här, men skulle vara kul att höra lite åsikter i all fall.
    Hoppas att ingen tar illa vid för det här inlägget, o hoppas att vi diskutera det här på en trevlig nivå : )

• Svar på tråden Några frågor om Islam o muslimer
  • Smilla0608

Halal: Min stavning e inte så bra när det gäller det, men tack vännen för förklaringen till våra skojj debatörer

Ha en underbar solig dag mina systrar

• Sobi3

Leyhla

Din stavning var rätt, du skrev MachAllah och det stämmer, men Herr skojare förvanskade det och skrev MacAllah istället så lät det som MacAllah.

• Smilla0608

Sobi3:
    Jo visst finns det skojjare överallt, men bara Allah Swt vet vad som väntas. Jag hoppas allt är bra med dig, InshAllah.
    Här är allt bara bra, pratade precis med en syster som fick sin lilla dotter Selma förra veckan, MashAllah och hon skräme upp mig rejält med både amning och efterverkar :-/
    Har du egna barn, syster??
    Jag väntar mitt första så det e lite nervöst, men InshAllah det skall gå bra.

Maas salam syster Sobi

• Sobi3

Assalamu alaikum syster Leyhla

Alhamdulillah, här är det fint fint, hoppas det är bra med er ni också Insha Allah!

Jamen vad roligt att systern fått en Selma, alhamdulillah Jag har barn syster alhamdulillah! Må Allah Swt underlätta din graviditet, ameen!

• Halal

Leyhla

Tack syster, har haft en fin dag med familjen Hoppas din dag ocksa var bra.

Ja alhamdulillah barn ar en gava att varda och ta hand om. Jag hoppas ocksa att Allah SWT ma underlatta din graviditet och kommande forlossning och att allt ska ga bra insha'Allah.

• VillVäl

Är det någon skillnad på shia- och sunna muslimer?

• ommseif

det skiljer väl lite sig åt shia o sunni vilka hadither som godkänts (rätta mej om jag har fel)

*sen är det viktigt att skilja på muslimer och Islam*

När någon kör en bra bil på ett felaktigt sätt så anklagar ingen bilen...
    ...men när en muslim gör ett misstag så är det på grund av Islam...

• VillVäl

Tillåter islam prostitution? Hur kommer det sig att kvinnan i islam kan hyra ut sig (muttah) tillfälligt?

Svar på tråden Några frågor om Islam o muslimer