• casper2005

solfaktor på barn???

var inne på apoteket o skulle köpa solfaktor till casper...dvs till dom delarna som inte skyddas av kläder....men hon sa att man inte bör smörja små barn....Vad gör man då om man tex vill ta med honom i sommar o bada??? oK att man kan skydda större delen av kroppen med kläder men resten då?

NÅN?

• Svar på tråden solfaktor på barn???
  • Julia85

Jillsan70: Är dom över ett år så får man väl använda de krämer som har fysikaliskt filter.

Ja detta är helt rätt! Även om man har på barnen tunna täckande kläder och dom sitter i skuggan så kommer solens "flygande" strålar åt barnen. Det går i genom en vanlig bommullströja hur lätt som helst. Så smörj hela barnet även om de har kläder på!

Jag har köpt bamses solkräm med fysikaliskt filter, faktor 30 och 15. De går att köpa på apoteket och är kanonbra!

Jag själv hade på min dotter förra året när hon var 1 år solkrämen och då när hon badade så hade hon badräkt eller badbyxor. Smörjde på henne efter badet igen och på med tunna kläder.
    Kommer göra så detta år med, fast bara ha på henne kortbyxor och thishirt. För nu ska barnen få lite färg det är bara bra!

• Mrs Boysenberry

TS - Vad var det för okunnig människa som sa att barn INTE ska smörjas in..!? Det är klart man kan, och det är klart man SKA, så att stackarn inte råkar bränna sig! Kläder skyddar såklart bäst, och skugga, men inget av dem till 100%. Framförallt kan det vara hyfsat svårt att hålla ett litet barn i skuggan heeeela tiden, och även små barn måste ju få bada (vilket man kanske inte gör med kläder på)! Och ansiktet är ju rätt svårt att skydda med kläder ändå... Solhatt/keps är dock superviktigt att ha på de små i solen, så de inte får solsting. Likaså massvis med vätska, men det vet väl alla

• Gul13

Jag har faktiskt oxå hört åldersgräns på 1 år för att smörja barn. "För små barn ska inte vara i solen." Nähä ok det går väl bra så länge barnet inte kan gå/krypa men alla barn går inte på 366:e levnadsdagen. Dotterns kompis gick när han var 10 månader, dottern själv inte förrän hon var 16 månader. Somliga affärsbiträde uttrycker sig då så klumpigt så en kurs i anti-klumpighet borde ingå i anställningen.

• mymlis

Vi köpte solkräm på apoteket. Fråga av farmaceuten och hon rekommendera en solkräm (tror det var Louse Widmers) för barn för den har alla de där rätta filtren osv, MEN hon påpeka också det att då man smörjer barn med solkräm under dagen så är det jätte bra att tvätta dem noga på kvällen för att tvätta bort överflödig kräm och så att huden igen andas normalt. Krämen vi köpte har solskyddfaktor 25. Har använt redan under våren för att smörja hals och öron då det blev dags för keps, de är ju så känsliga och så ljusa efter vintern.

• Sea star

Annagail - Vissa solkrämer innehåller ämnen som barnens kropp inte klarar av att bryta ner. Därför ska man inte smörja barn under eller omkring ett år, enligt vår BVC-sköterska. Hon rekommenderade inte solkräm alls utan kläder och solhatt. Ytterst lite kräm på näsa och kind var OK enligt henne.

Sea star

Mamma till Altea - 11 månader

• jennyfannyemil

Man ska inte använda solskydd med kemisktskydd utan bara fysikaliskt som ex bamse,aco (apoteket).
    De kan användas även på barn under 1år men man bör skydda med kläder också. Men en tunn vit tshirt skyddar väldigt dåligt, spec när den är blöt.
    Keps på huvudet gärna "öken modell" med nackskydd.

Solskyddskläder säljs numera också på apoteket.

• Mrs Boysenberry

Sea star - Det handlar om kemiskt respektive fysikaliskt filter, och det sistnämnda är nedbrytbart och alltså helt okej, faktiskt ÄVEN på barn under 1 år. Dessutom tyckte jag mig läsa att TS barn är 15 månader, vilket definitivt ska vara okej, och då är det ju oprofessionellt av någon att stå och påstå motsatsen.
    Såhär skrev jag ovan: "Kläder skyddar såklart bäst, och skugga, men inget av dem till 100%." Som jennyfannyemil skrev så skyddar en vit t-shirt inte speciellt mycket. Och solen kommer åt även under en keps, och öronen är inte alltid skyddade (och kan väldigt lätt brännas). Är man utomlands så är solen ofta starkare än här. Dessutom badar man sällan med kläder på (vilket dessutom skulle minska klädernas skydd ytterligare) och det kan vara viktigt att skydda barnen även då, eller hur? Så, som komplement till kläder, solhatt/keps och skugga, samt att inte vistas i solen under de timmar den tar som mest, är solskyddsfaktor helt klart ett ypperligt alternativ. Med fysikaliskt filter då

Det gäller att använda sitt sunda förnuft när det gäller sol och barn...

• Mrs Boysenberry

BrittaStina - guu va smart! undrar om det funkar...?

• Humpteedumptee

Fick också till svar förra sommaren att jag inte skulle använda solkräm till min lille, då fyra månader. Detta var på apoteket. Hon betedde sig som om jag hade tänkt sola med honom på stranden eller nåt! Det var ju inte min mening, jag ville ha nåt ifall han t ex skulle sitta i en bil och fick sol på händerna o dyl. Efter en del tjat rekommenderade hon Bamses solkräm som de säljer. Använde den mycket sparsamt! Men nu är han över året och jag smörjar när det behövs. Blev faktiskt lite sur över personalens attityd. Klart jag vet att han inte ska ligga i solen och sola! Det är skugga som gäller när det går, men som sagt, ettåringar sitter inte still!

Svar på tråden solfaktor på barn???