• Barret

Nån som druckit alkohol innan ni visste att ni var gravida?

Jag fick reda på att jag var gravid när jag var i 6:e veckan. Innan dess drack jag alkohol. Nu i efterhand har man börjat funderat mycket över om barnet kan ta skada av det. Jag vet att alkohol är skadligt för barnet och dricker inte en droppe efter att jag fick beskedet att jag var gravid. Men det är just de där första veckorna man ångrar men då visste man ju ingenting. Någon som känner likadant och som också drack alkohol innan ni fick veta att ni hade en bebis i magen?
    Alla mina värden ser bra ut och bebisen verkar också må bra i magen. Fast man kan ändå inte sluta grubbla...

• Svar på tråden Nån som druckit alkohol innan ni visste att ni var gravida?
  • Anne Yone

Jag blev gravid väldigt oväntat (åt p-piller) och fick reda på det i v 6.

Jag brukar inte dricka mkt, men hade då festat och druckit massor en gång bara ett tag före jag fick veta att jag var gravid. Kändes ju väldigt onödigt eftersom jag aldrig brukar dricka annars!!

Mrn min pojke är då helt frisk. Han har inte ens aft feber och är ett år nu! Så det är nog ingen fara.

• elinina

huvudsaken är ju att du sköter dig nu och inte dricker nåt... (eller röker, eller snusar, eller gör nåt av alla andra femtioelva saker man inte ska göra som gravid)

grattis till pyret i magen!!

kram

• tvillingen

Jo, jag blev med barn vid jul och jag hann dricka juldagen, annandagen och nyårsafton innan jag fick veta att jag väntade barn!!!

Har haft väldigt mkt skuldkänslor över detta men det är ju faktiskt ingenting som går göra någontig åt i efterhand.

Det är nog väldigt vanligt att man hinner dricka både en och två ggr innan man får veta, men kul är det inte sen...

Nu är jag i v 42 och min lill* bebis verkar då må hur bra som helst!
    Bara den ville komma ut snart!

• sskstudent79

Oroa dig inte för det! Jag blev med barn runt midsommar och det var ju en hel del snaps och grejer fram till vecka 5 när jag fattade. Men jag vägrar förstöra den här tiden med att vara orolig för det där, alla jag känner i princip hann med en fylla eller två i början och alla har fött helt friska barn. Tänk inte på det, ingenting har hänt med din bäbis! Den kommer födas helt perfekt! Kram!

• aeriennet

Det är absolut inte något som du ska oroa dig för, jag tror nog att dom flesta av oss drack alkohol i början av graviditeten både en och två gånger innan vi viste att vi var gravida. Tänk på hur det var för tio år sedan då viste man oftast inte om att man var gravid fråns mensen hade uteblivit två gånger. Kan tänka mig att man han dricka ett antal glas vin på tolv veckor, då man inte viste om att man var gravid. Själv hade jag möhippa en vecka tre dagar innan jag gjorde ett positivt gravtest, och då var jag ju inte precis nykter. Men jag är inte det minsta orolig och har inget dåligt samvete över det. Berättade för min bm att det blev ett alkohol fritt bröllop för min del, eftersom jag var gravid. Hon menade att jag visst kunde ha druckigt vin eftersom det absolut inte är någon fara så tidigt i graviditeten. Dom första veckorna av en graviditet förnyas barnens celler hela tiden, så faran för att äta och dricka fel behöver man inte börja oroa sig för fråns tidigast vecka 8. Hoppas att detta gjorde dig lite lugnare.....Anne

• zandra20

jag är i vecka 21 nu... fick veta i vecka 4 att jag var gravid...
    Jag drack innan men sen jag fick veta inte en droppe och på UL var all bra med den lill*..

• IdaMatilda

Hej!
    Jag hade en härlig midsommar, parta i tre dagar och drack både det ena och det andra. Dessutom feströkte jag. Detta var vissligen innan jag visste att jag var gravid, men ändå. Jag var i vecka 5-6 nån gång. Jag tror att väldigt många dricker alkohol innan man vet. Men slutar man direkt när det posetiva resultatet är ett faktum,tror jag att allt ordnar sig. Fostret i magen är ju så litet vid den tiden, så jag tror (och hoppas) att det inte tar någon skada. Jag skulle ju naturligtvis inte dricka om jag visste, men det är inget att göra nånting åt nu. Nu ska både du och jag se fram emot en härlig tid och hålla tummarna att allt går som det ska. Oroa dig inte för detta nu utan planera och gläds för vad du har i magen. Kram på dig och lycka till med allt!!

IdaMatilda

• Tingen

Hej!
    Jag var på fest och drack vin innan jag visste att jag var med barn. Pratade med BM om detta på våran inskrivning.
    Hon ansåg inte att det var någon fara. Den första tiden tar ju fostret inte näringen från mamman utan från gulesäcken. Sedan när moderkakan tar vid för att ge näring (omkring v.10) det är ju då det är bra/viktigt att undvika "farliga" saker.

• obelix

jag fick veta att jag blivit gravid mitt i semestern, så det blev en del vin och cider, men inga fylleslag. Min bm sa att det man dricker så tidigt innan man vet är ingen fara.

• kam

Vi planerade en graviditet, men jag drack fram tills jag testade positivt samma dag som jag skulle haft mens. Sen dess har jag inte druckit.

• Linda1976

Jaadå, det tror jag de flesta gjort.... Jag drack 3 monstergroggar 3 dagar efter tillverkning (enl mina beräkningar). Efter detså blev det ingen sprit (ren slump) och i v 5 testade jag positivt. Inte en droppe sen dess, och faktiskt så kan jag inte säga att jag saknar det heller....

• h04

Det är absolut ingen fara sa min bm, det är skadligare senare i graviditeten

• Barret

Tack för alla svar! Nu vet jag att det finns fler som har gjort som jag. Känns lite bättre. Jag ska försöka att inte tänka på det så mycket.
    Kram på er*

• skidan

Det tror jag de flesta gjort. Brukar inte dricka mycket i vanliga fall. Kanske andra inte tycker det var mycket. Men innan jag visste att jag väntade min dotter drack jag 2 glas vi 2 lördagar i rad. Nu den här gången har jag oxå druckigt 2 glas vi fast 1 lördag. Sedan jag testat har jag naturligt vis inte druckigt en doppe. Oroa dig inte. Det är nog färre som inte gjort det.

• Emmisen80

När min syster väntade sitt första barn så visste hon inte att hon var gravid förrän i femte månaden. Och innan dess så festade hon jättemycket (var bara 21). Hon var klart orolig att det skulle vara nåt fel på barnet, men han är fullt frisk idag.
    Så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Visst är det inte bra att dricka under graviditeten, men om man bara "sköter" sig sen när man har fått reda på det så är dte nog ingen större fara.

• Titti och mini

Barret -det är säkert ingen fara - alla är ju ense om att innan BIM så tar fostret ingen skada. MEN ser att en del i denna tråd skriver att det inte är så farligt efter det heller, inte förrens moderkakan tar över, men enligt vad jag förstått är det tvärtom. Den första delen, först 12v, är mkt känsliga och alkohol + skadliga mediciner ger störst fysiska skador under denna tid. Man kan kolla på t.ex. www.alkoholkkommiten.se (tror det stavas så).

Att det först skulle vara moderkakan som är avgörande bygger på äldre forskning som till stor del figurerar på nätet, skulle jag tro.

Vill dock absolut inte skrämmas med detta inlägg. De flesta barn tar ju ingen skada och vid min förra grav. visste jag inte förrens i v 8 och drack flera gånger före det.

• Fjäril

Var i vecka 6 när jag upptäckte att jag var gravid. Då hade jag festat en hel del innan, kan jag säga. Hade ju inte en tanke på att jag kunde vara gravid. Det viktigaste är ju att man slutar när man får reda på hur det ligger till. Det man gjort innan kan man ju inte göra något åt. Min förra bm sa att hon hört om väldigt många som druckit innan de visste, men inte ett enda fall där barnet fått skador pga att de drack innan de visste.

• Tingen

Titti och Mini:
    Antar att det är mig du menar! Jag bara refererade till vad min BM sa till mig eftersom jag var orolig.
    För den delen så tycker jag inte att man ska dricka alkohol efter att man har testat positivt och vet att man är gravid. Behöver inte dricka fram tills dess att moderkakan tar vid. Men det är inte alla som har regelbunden mens som man kan ställa klockan efter och då kan det ta några veckor innan man vet att man är gravid och då kanske man lever som vanligt, går ut med vänner tar en öl eller bara ett gott glas rödvin till maten hemma.
    www.alkoholkommitten.se/
    I deras broschyr så talas det om när fostret är så pass stort att det finns moderkaka och navelsträng

• Leeloo

Jag och sambon var ute och festade helgen innan vi testade positivt, men vi avslutade kvällen rätt tidigt. Jag var så himla trött. Efter det har jag inte druckit en droppe, och ska jag vara ärlig så saknar jag det inte speciellt mkt.

• Titti och mini

Tinget - jag menade inte att peka ut dig på nåt sätt var flera som skrev samma sak, kolla ovan
    O visst förstod jag att ingen menade att det skulle vara OK att dricka fram till 12 v bara för att moderkakan inte fanns änom man vet att man är gravid.
    O visst ska man inte oroa sig, bara för man druckit innan man vet. MEN många skriver just att det skulle var OK bara för att moderkakan inte ger näring - men det är ju fel o det står ju just i den broschyren från alkoholkomiteen + på deras hemsida.

Svar på tråden Nån som druckit alkohol innan ni visste att ni var gravida?