• Tingen

Nån som druckit alkohol innan ni visste att ni var gravida?

Hej!
    Jag var på fest och drack vin innan jag visste att jag var med barn. Pratade med BM om detta på våran inskrivning.
    Hon ansåg inte att det var någon fara. Den första tiden tar ju fostret inte näringen från mamman utan från gulesäcken. Sedan när moderkakan tar vid för att ge näring (omkring v.10) det är ju då det är bra/viktigt att undvika "farliga" saker.

• Tingen

Titti och Mini:
    Antar att det är mig du menar! Jag bara refererade till vad min BM sa till mig eftersom jag var orolig.
    För den delen så tycker jag inte att man ska dricka alkohol efter att man har testat positivt och vet att man är gravid. Behöver inte dricka fram tills dess att moderkakan tar vid. Men det är inte alla som har regelbunden mens som man kan ställa klockan efter och då kan det ta några veckor innan man vet att man är gravid och då kanske man lever som vanligt, går ut med vänner tar en öl eller bara ett gott glas rödvin till maten hemma.
    www.alkoholkommitten.se/
    I deras broschyr så talas det om när fostret är så pass stort att det finns moderkaka och navelsträng

Svar på tråden Nån som druckit alkohol innan ni visste att ni var gravida?