Inlägg från: Anonym (?!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?!)

Tolvstegsprogrammet?

min mamma genomgick 12-stegspr. för några år sen och det tog väl 1 vecka eller så innan efter det som hon drack igen. Det som var positivt för mig var att de hade en anhörigvecka där man lärde sig mycket, tyckte jag iaf. (du behöver inte om man inte vill).

Hon skyllde på att allt det här "andliga" inte var hennes grej, men som nån tidigare skrev så är det bara en undanflykt då man ej vill och beslutat sig för att sluta dricka!

Lång saga kort: Hon har efter det varit inlagd på avgiftning ett par ggr, gått o tagit antabus (dock kan hon dricka på det), terapi, varit upp över öronen skuldsatt mm. mm. För några år sen var hon på samma behanlingshem igen och genomgick 12- stegs, ännu ett misslyckat försök.

Jadu hon har provat allt (just det, AA också, men det var ju inget för henne naturligtvis) I grund och botten har hon inte bestämt sig för att sluta dricka, det är himla viktigt att ha den viljan!

Nu är det 1,5 år sen jag sade upp kontakten med henne men jag vet att hon dricker i stora mängder fortfarande.... Men det var det bästa för mig då man inte klarar hur mycket som helst.

Med det inte sagt att minnesota inte funkar, du har väl knappast nåt att förlora heller!!! Men som sagt, man kan aldrig få nån annan att bli nykter.... LYCKA TILL

• Anonym (?!)

swingit -- Snälla rätta mig inte, jag vet vad jag pratar om lilla du, jag jobbar inom missbruksvård också.

Hon genomgick 12-stegs i den mån att hon låg inne på behandligshem i 5 veckor, sen är det upp till henna att leva efter den "livsstilen" vilket hon inte valde. Och ja, jag vet att AA är samma.

Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?