• Anonym (orolig)

Tolvstegsprogrammet?

Är det något som har någon erfarenhet av tolvstegsprogrammet eller Minnesotamodellen som det även heter. Har en pappa som är alkoholist (usch, det var första gången som jag skrev det) och nu undrar jag om det är något för honom.

• Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?
  • Anonym (orolig)

Åh, det var skönt att läsa.
    Tack

• SandvikenMamma

www.aa.org tror jag det är.
    Annars kan du googla på Anonyma Alkoholister

• Anonym

Tolvstegsprogrammet är väldigt lyckat för många narkomaner iallafall...minnesota modellen har min morfar genomgått, han är numera nykter alkholist och för honom funkade det!
    Själv jobbar jag som behandlingsassitent för missbrukare o vi har kognitiv beteende terapi samt miljöterapi/individualterapi vilket oxå är lyckat men det beror ju till största delen oxå på hur motiverad personen är som ska genomgå behandling!
    Önskar din pappa all lycka!

• Anonym

Det är ett fantastiskt program. Men det fungerar bara om han själv VILL ha hjälp. Min pappa är också alkoholist, men han tycker intematt han har problem och vill inte ha hjälp.
    Doch kan DU få hjälp som anhörig, också genom tolvstegsprogrammet. Du kan gå som anhörig till en alkoholist i al-anon. Det har hjälpt mig väldigt mycket.

• FlamingRed

Dock ska man vara medveten om att tolvstegrprogrammet består till stor del av "spirituella" delar, man söker högre väsen och mening i livet.

Passar inte alla, och många varnar för dess sektliknande uppbyggndad.

• JozephineEriksson

Jag har gjort tolvstegsprogrammet (gör)
    Inte är då jag med i någon sekt (hoppas jag verkligen inte, men om jag är det och det hjälper mej mot droger, är väl det BRA?)
    Tror på gud gör jag inte heller. Men jag tror däremot på ett liv med min dotter, att det har större mening än med droger/alkohol.

Eftersom jag själv har erfarenhet att det HJÄLPER, så rekomenderar jag det så klart. Hjälpte det inte skulle inte jag sitta här idag.

• Piaf

FlamingRed:

Nä, vad har du fått det från. Det är ju precis TVÄRTOM!!

Mina föräldrar har drivit ett behandlingshem i Minesotamodellen och det finns inget "säka högra väsen"

Jag har själv erfarenhet av tolvstegsprogrammet för egen tillfriskning och du kan intye ha mer fel

• Piaf

FlamingRed:
    Ganska starka beskyllningar du kastar ur dig "bara så".

Vad kommer den bilden från?

Minnesota hjälper och får människor att bli friska, få tillbaka föräldrar och barn, och så lägger du in ett sånt inlägg
    Vad vill du ha sagt? Vill du att människor ska backa tillbaka för något som fungerar så bra? Det är ingen lek att öppna en sån här tråd!!

Vore intressant att få höra vad du format din tanke som leder fram till din så TYDLIGA beskrivning från?

• FlamingRed

Citat från AA's hemsida:

"AA:s program är andligt i den meningen, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra. AA uppmanar medlemmen att söka en tro på en kraft större än han själv, men AA har ingen uppfattning om hur den kraften ser ut. Det är varje AA-medlems privata angelägenhet. För många nykomlingar fungerar AA-gruppen i början som en högre kraft."

Jag vill även poängtera att jag inte värderar programmet som bra eller dåligt, endast påpekar uppbyggnaden.

Jag klipper in nedan de historiska tolv stegen, tagna från AA's websida. För en utomstående är det uppenbart att det "spirituella" eller "tron" är central i behandlingsprogrammet.

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi inte längre kunde hantera våra liv.

2. Vi kom till tro att en kraft större än vår egen kunde återge oss vårt förstånd.

3. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händena på Gud, sådan vi uppfattade honom.

4. Vi företog en grundlig och oförskräckt moralisk självrannsakan.

5. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av alla våra fel.

6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

7. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

8. Vi gjorde upp en lista över alla de personer som vi hade skadat och var blev villiga att gottgöra dem alla.

9. Vi gottgjorde personligen dessa människor så långt det var oss möjligt utom då detta kunde skada dem eller andra.

10. Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.

11. Vi sökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - sådan vi uppfattade honom ­ varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.

12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.

Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?