• snark

Tolvstegsprogrammet?

Soldyrkare
    Dessa siffror är väldigt spekulativa, jag har just avslutat min c-uppsats om tolvstegsprogrammet och enligt den forskning jag refererat till så finns det ingen forskning som tyder på att 12-stegsprogrammet skulle vara bättre än någon annan psykosocial metod (tex kognitiv beteendeterapi osv.) Det finns inte heller några säkra siffror på hur bra behandligsresultat metoden ger (felaktiva, icke randomiserade urval, korta uppföljningstider etc som sänker den vetenskaplia gtrovärdigheten)

Dock tror jag stenhårt på programmet, har arbetat med Minnesotamodellen, men jag tror inte att det är ett program som passar för alla!

FlamingRed

På socialstyrelsesn hemsida finns det intressanta studier om psykosociala behandlingsmetoder, bl.a Minnesotamodellen. På www.nnia.com finns det mesta inom behandligsresultat samlade. Bara att botanisera!

• snark

Gah! Nu gjorde jag ett grovt kardinalfel! (som min käre handledare skulle ha uttryckt det ;-D ) 12-stegsprogrammet är såklart inte någon behandligsmetod, det är Minnesotamodellen som är det! 12-steg är icle-professionellt, medan Minnesotamodellen är ett professionell behandligsmodell! *sorry*

Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?