Tolvstegsprogrammet?
om du söker på google så får du många träffar bl a den här: hem.passagen.se/trollesusanna/minnesota.htm det kanske kan vara skönt att läsa om andra som varit i samma situation som du
om du söker på google så får du många träffar bl a den här: hem.passagen.se/trollesusanna/minnesota.htm det kanske kan vara skönt att läsa om andra som varit i samma situation som du
Tolvstegsprogrammet är väldigt lyckat för många narkomaner iallafall...minnesota modellen har min morfar genomgått, han är numera nykter alkholist och för honom funkade det!
Själv jobbar jag som behandlingsassitent för missbrukare o vi har kognitiv beteende terapi samt miljöterapi/individualterapi vilket oxå är lyckat men det beror ju till största delen oxå på hur motiverad personen är som ska genomgå behandling!
Önskar din pappa all lycka!
Det är ett fantastiskt program. Men det fungerar bara om han själv VILL ha hjälp. Min pappa är också alkoholist, men han tycker intematt han har problem och vill inte ha hjälp.
Doch kan DU få hjälp som anhörig, också genom tolvstegsprogrammet. Du kan gå som anhörig till en alkoholist i al-anon. Det har hjälpt mig väldigt mycket.
En nära anhörig till mig har just bytt behandlinghem eftersom personen inte klarade det religösa i tolvstegsmetoden.
Det finns massor med behandlingshem med olika inriktingar. Finns säkert något för alla. www.alltombehandlingshem.com/
Det är jag som var anonym ID: 9999688. För att jag inte vill hänga ut den är på behandlingshem. Inget fel att vara på behandlinghem naturligtvis.