• Anonym (orolig)

Tolvstegsprogrammet?

Är det något som har någon erfarenhet av tolvstegsprogrammet eller Minnesotamodellen som det även heter. Har en pappa som är alkoholist (usch, det var första gången som jag skrev det) och nu undrar jag om det är något för honom.

• Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?
  • JozephineEriksson

Flaming:
    Har du erfarenhet själv???

Ja det är ju andligt om man vill. Men vet du vad andlighet är då?? Det kan vara en kattjävel om man så vill. Jesus, ett träd, ett barn, det kan vara att fiska, att sjunga, dansa, amma. Själv tycker jag att amma är andligt och gå ut i skogen.. Ödet?

Nu kanske jag har helt "fel" men det är så jag använder det iaf, och det funkar för mej.
    Jag använder mej inte av Jesus, men kanske vissa?? Lika vanligt som folk som inte använder 12 stegs antar jag

• Anonym (fd)

Jag har gått 12stegs prg men det var inget för mig. Men jag hade drog problem.
    Näe det är gud hit o dit o andligt väsen o man ska söka meningen med allt. Stället tyckte ja inte var nån höjdare heller, alla andra var så mycket äldre medan jag var 18 år. Det var på korp beget i kramfors jag var.

• FlamingRed

Ja, jag har ju poängterat att AA drivs av "andlighet", jag har ingenstans sagt att det är religiöst. Eller blandat in gud, eller jesus.

Dock kan alla utomstående se de religiösa undertoner som driver AA och tolvstegsprogrammet, och som "medlemmar" själva så hårt hävdar bara är andlighet... Linjen är hårfin. Och jag tycker bara man ska vara medveten om det.

Ja, jag har en hel del erfarenhet.

• JozephineEriksson

Ja ja då är jag väl andlig då och med i en sekt. Vad bra
    --->Jag är fri från KNARK med

• Anonym (:-))

FlamingRed:

var lite försiktig med dina uttalanden. de flesta som tycker NA, AA är sektliknande är dem som kommer dit men vill fortsätta missbruka. självklart passar det inte alla, men vad som kännetecknar destruktiva sekter är att man inte ska tänka själv. det passar inte in på 12-stegs programmet. "GUD, som vi uppfattar honom" är ett uttryck som ofta används i 12-stegs programmet. det innebär att man kan tolka det precis som man vill. många i programmet tror inte på gud som som ett kristligt väsen, utan som en kraft starkare än dem själva. det kan vara vänner, familj eller ett levande ljus. vad som helst i princip. ingen ifrågasätter vad man tror eller säger. ingen får avbryta dig när du pratar på möten. alla guidelines som finns i programmet är förslag, riktlinjer och finns som gemensamma erfarenheter genom åren för det har fungerat bäst för att hålla människor i programmet drogfria/nyktra. det enda som finns på dessa möten som kan kännas sektliknande är den starka sammanhållningen. men tänk själv. människor som har levt i missär i så många år får sitt liv tillbaka i dessa lokaler. inte konstigt att man blir sammansvetsade.

• Piaf

FlamingRed:

Försök att föklara samma STORHET i ett tänkande med andra ord

Det är ju människans "litenhet" att tänka stort som får en att tro att det har med "andlighet på det sättet som du skriver" att göra. Det har ju med att göra att vi är VANA att höra orden i andra samanhang och ingenting annat.

Vad det handlar om är att finna en väg ut ur sitt missbruk och ingenting annat. Missbruket av något, är ju vad människan är slav under och därför behövs det ju ett nytänkande. Nytänkandet i AA har ingenting med TRO på någonting annat än sig själv att göra.

• Anonym

En nära anhörig till mig har just bytt behandlinghem eftersom personen inte klarade det religösa i tolvstegsmetoden.

Det finns massor med behandlingshem med olika inriktingar. Finns säkert något för alla. www.alltombehandlingshem.com/

• Piaf

Men, det finns inget "religiöst" i det

DÅ handlar det om att man inte får grepp om saken, bara!! Och, det kanske inte alla får.

• Mary Bell

Jag har ett par års (8) erfarenhet....skriv gärna och fråga om det är något speciellt du vill veta.

Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?