Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (orolig)

Tolvstegsprogrammet?

Är det något som har någon erfarenhet av tolvstegsprogrammet eller Minnesotamodellen som det även heter. Har en pappa som är alkoholist (usch, det var första gången som jag skrev det) och nu undrar jag om det är något för honom.

• Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?
  • Mary Bell

Kan tillägga att jag inte går så ofta på möten längre och inte håller mig strikt till rekommendationerna även om jag gjorde det de första åren och det hjälpte.

• Anonym

Det är jag som var anonym ID: 9999688. För att jag inte vill hänga ut den är på behandlingshem. Inget fel att vara på behandlinghem naturligtvis.

• Anonym (fd)

men en del ställen kan ju faktiskt köra med kristet stuk. Men 12 stegs prg har ju i o f inget med kristendom el gud att göra.
    Men som sagt var, jag personligen tyckte stället jag var på verkade så inne i gud bla bla så jag stack.
    Men inte då, jag fortsatte inte att missbruka. Idag är jag 26år o har hållit uppe i 8år!!!

• Anonym (syster)

Jag har inte läst alla inlägg men vill bara påpeka att det som Flaming red skriver måste tas med en nypa salt. Ok, högre väsen, gud osv förekommer MEN det har inte alls med Gud och himlen att göra. Gud kan vara vad som helst och ska man bli fri från ett beroende behöver man en högre makt att förlita sej på. Så avskräcks inte, Minnesotamodellen är superb.

• soldyrkare

12 -stegs programmet har absolut inget med religion att göra. Det rekommenderar dock att man söker en mening med livet så att det finns en poäng att bli drogfri för de som inte har det. Allt är dock rekommendationer och inget du måste följa.

Det som attraherar många är att du inte behöver lova någon nåt du behöver inte skriva på något medlemsregister de finns inga ledare. Du behöver inte ens säga ditt namn någon gång om du inte vill. Alltså ingen sekt.

Enligt forskning inom missbruksområdet har denna behandling det bästa resultatet 40% blir drogfri och håller sig drogfria efter tre år...

Underbart program

• FriSjäl

Det har räddat mitt liv i allfall och gett mig en livskvalitet som jag aldrig trodde var möjligt.

AA grund bok skrevs på 30 talet av vita kristna män och självklar så präglar detta texterna.
    Men även om grund texterna inte har förändrats så mycket så har det växtfram en erfarenhets bank, bland dess medlemmar som bygger på frihet och eget ansvar, Sen är det ju så att olika grupper inom AA har olika indevid uppsätningar och dessa präglar ju just den gruppens karaktär. Vissa blir religösa andra förblir atister och många hittar ett nyktert liv med bättre relationer till sina anhöriga.

ett bok tips
    Att förstå de Tolv stegen
    Författare: Terence T. Gorski

• FlamingRed

Soldyrkare,

Jag är själv mycket intresserad av studier som visar framgångsgraden i tolvstegs-programmet. Sådana studier är mycket sällsynta, och AA själva hävdar nästa kategoriskt 100% framgång, medans dess motståndare hävdar ca 5%.

Har du referens till den studie du nämner?

• Anonym (?!)

min mamma genomgick 12-stegspr. för några år sen och det tog väl 1 vecka eller så innan efter det som hon drack igen. Det som var positivt för mig var att de hade en anhörigvecka där man lärde sig mycket, tyckte jag iaf. (du behöver inte om man inte vill).

Hon skyllde på att allt det här "andliga" inte var hennes grej, men som nån tidigare skrev så är det bara en undanflykt då man ej vill och beslutat sig för att sluta dricka!

Lång saga kort: Hon har efter det varit inlagd på avgiftning ett par ggr, gått o tagit antabus (dock kan hon dricka på det), terapi, varit upp över öronen skuldsatt mm. mm. För några år sen var hon på samma behanlingshem igen och genomgick 12- stegs, ännu ett misslyckat försök.

Jadu hon har provat allt (just det, AA också, men det var ju inget för henne naturligtvis) I grund och botten har hon inte bestämt sig för att sluta dricka, det är himla viktigt att ha den viljan!

Nu är det 1,5 år sen jag sade upp kontakten med henne men jag vet att hon dricker i stora mängder fortfarande.... Men det var det bästa för mig då man inte klarar hur mycket som helst.

Med det inte sagt att minnesota inte funkar, du har väl knappast nåt att förlora heller!!! Men som sagt, man kan aldrig få nån annan att bli nykter.... LYCKA TILL

• moontrip

Anonym(!?); man "genomgår" inte 12-stegsprogrammet så som en behandling, det är ett sätt att leva. AA är samma sak som 12-stegsprogrammet.

• Anonym (orolig)

Inget tolvstegsprogram blev det
    Men dock Antabus. Han hade en hel knäpp läkare som inte visste något. Han skulle ta prover för att se om han behövde avgiftas o.s.v men den läkaren visste inget om vilka prover som ska tas och tyckte det var konstigt att han skulle ha en kuratorkontakt (som min mamma hade bett om i en tidigare telefonkontakt). Är inte det självklart att när man skriver ut Antabus att personen i fråga ska ha någon kontakt med kurator/psykolog eller liknande. Det känns helt sjukt att dom skriver ut sånt och bara låter patienten gå hem med dom tabletterna i sin ensamhet och helt plötsligt ska klara av att bli alkhoholfri på "egen" hand. Är det bara jag som blir förbannad på en sådan grej. Detta kommer inte att gå bra, blir så himla ledsen. Hur ska han klara detta?????????

• Barbablond

Vill man få hjälp med samtalskontakt eller annat kan man vända sig till socialtjänstens vuxengrupp. Ett litet tips bara.

• snark

Soldyrkare
    Dessa siffror är väldigt spekulativa, jag har just avslutat min c-uppsats om tolvstegsprogrammet och enligt den forskning jag refererat till så finns det ingen forskning som tyder på att 12-stegsprogrammet skulle vara bättre än någon annan psykosocial metod (tex kognitiv beteendeterapi osv.) Det finns inte heller några säkra siffror på hur bra behandligsresultat metoden ger (felaktiva, icke randomiserade urval, korta uppföljningstider etc som sänker den vetenskaplia gtrovärdigheten)

Dock tror jag stenhårt på programmet, har arbetat med Minnesotamodellen, men jag tror inte att det är ett program som passar för alla!

FlamingRed

På socialstyrelsesn hemsida finns det intressanta studier om psykosociala behandlingsmetoder, bl.a Minnesotamodellen. På www.nnia.com finns det mesta inom behandligsresultat samlade. Bara att botanisera!

• snark

Gah! Nu gjorde jag ett grovt kardinalfel! (som min käre handledare skulle ha uttryckt det ;-D ) 12-stegsprogrammet är såklart inte någon behandligsmetod, det är Minnesotamodellen som är det! 12-steg är icle-professionellt, medan Minnesotamodellen är ett professionell behandligsmodell! *sorry*

• Anonym (?!)

swingit -- Snälla rätta mig inte, jag vet vad jag pratar om lilla du, jag jobbar inom missbruksvård också.

Hon genomgick 12-stegs i den mån att hon låg inne på behandligshem i 5 veckor, sen är det upp till henna att leva efter den "livsstilen" vilket hon inte valde. Och ja, jag vet att AA är samma.

• Mary Bell

oj vad arga ni är...*inget tillfrisknande där* =/

• moontrip

Anonym(!?), jag var inte ute efter att rätta dig.
    Men eftersom TS undrar över 12-stegsprogrammet, kändes det viktigt att påpeka att det inte är en behandling man genomgår och sen är det klart. (Förstod det även som att du trodde det).
    Av det du skrev uppfattade jag det också som att du trodde AA var något annat. Ser nu att mitt svar lät lite kaxigt, det var inte alls meningen.

• FriSjäl

detta är taget ur sbu forsknings rapport
    www.sbu.se

12-stegsprogram
    I detta avsnitt ingår fyra studier med totalt 2 045 patienter som utvärderat
    12-stegsprogram, se Tabell 14. Utgångspunkten för behandlingen är
    synen på missbruket som en sjukdom. 12-stegprogrammet ges som
    specifik behandling och dessa studier inkluderar ej stöd enbart genom
    KAPITEL 3 ? PSYKOSOCIAL BEHANDLING FÖR ALKOHOLPROBLEM 179
    deltagande i AA-möten. 12-stegsprogrammet jämförs dels med standardbehandling,
    dels med andra specifika behandlingar. I två av studierna ges
    behandlingarna individuellt och i öppenvård medan Kesos studie beskriver
    slutenvård [143,115,84]. En studie som innefattar patienter som har
    både alkohol- och kokainberoende, redovisar resultat enbart vid behandlingens
    avslutning [29].
    Jämförelse med standardbehandling (2 studier). Båda dessa visar bättre
    resultat av 12-stegsprogrammet. Keso jämförde med standardbehandling
    i sluten vård och Carroll jämförde med allmänt stöd genom ?case management?
    vid kokain- och alkoholberoende [84,29]. Kesos studie visade
    också att fler stannade kvar i 12-stegsbehandlingen, vars behandlingsmiljö
    upplevdes mer involverande, stödjande och problemlösningsfrämjande
    än den traditionella behandlingen [84].
    Jämförelse med annan specifik terapi (3 studier). I Carrolls studie görs
    också jämförelse med KBT och dessutom med och utan tillägg av disulfiram,
    varvid inga skillnader föreligger mellan 12-steg och KBT [29].
    Project MATCH-studien, vars syfte var att pröva olika matchningshypoteser,
    jämförde också resultaten mellan de tre ingående specifika
    behandlingsmetoderna; kognitiv beteendeterapi (KBT), motivationshöjande
    terapi (MET) och 12-stegsbehandling [143]. Behandlingarna
    gavs i öppenvård och cirka hälften av patienterna hade initialt fått traditionell
    slutenvård. De tre metoderna uppnådde likartade resultat, men
    för patienter som ej haft initial slutenvård (ÖV) var en något högre andel
    patienter helnyktra efter 12-stegsbehandlingen. I den studie som jämför
    12-steg med CRA i öppenvård, uppnås samma resultat med 12-stegsbehandling
    som med CRA [115].
    Som nämnts ovan ingår ej stöd genom självhjälpsgrupper (AA) under
    denna rubrik. I ett flertal studier ingår deltagande i AA-grupper som en
    komponent i standardbehandling. I någon studie har AA-gruppsdeltagande
    jämförts med olika behandlingar, t ex den studie som jämför
    slutenvård med öppenvårdsintervention i form av AA-gruppsdeltagande
    tre gånger per vecka under ett år (se Intensitet, [177]). Denna rapporterar
    sämre resultat av enbart AA-deltagande jämfört med patienter som
    fick AA-stöd efter initial behandling i slutenvård.
    Tabell 5 Studier av 12-stegsprogram.
    Studie Jämförelsebehandling Effekt Probl Uppföljn
    tyngd 12 mån
    1 Keso 90 [84] Standard (SV) 1>2 2 +
    2 Carroll 98 [29] Allmänt stöd, case management
    (ÖV) 1>2 2 ?
    Carroll 98 [29] Annan specifik behandl: KBT (ÖV) 1=2 2 ?
    3 Proj MATCH 97 Annan spec behandl: KBT/MET
    [143] (ÖV) 1>2 2 +
    Proj MATCH 97 Annan spec behandl: KBT/MET
    [143] (SV) 1=2 2 +
    4 Miller 92 [115] Annan spec behandl: CRA (ÖV) 1=2 2 ?
    Metaanalys 8: 12-stegsbehandling. Här ingår tre jämförelser, där 12-stegsbehandling
    jämförs med annan specifik behandling: Project MATCH
    1997 (KBT resp MET-behandling) och Miller 1992 [143,115]. Problemtyngden
    är medelsvår till tung. Uppföljningsperioderna är 12 månader.
    Project MATCH rapporterar andel helnyktra, Miller alkoholkonsumtionen
    per vecka.
    Den vägda effektstorleken blir 0,37. Detta kan jämföras med effektstorleken
    1,19 från den enda kontrollerade studien där 12-stegsbehandling
    jämförs med standardbehandling [84].
    Sammanfattning
    Sammantaget visar 12-stegsprogram bättre resultat än standardbehandling.
    Jämfört med annan specifik behandling finner man samma resultat,
    dock något högre andel helnyktra.

• FriSjäl

Sammanfattning
    Sammantaget visar 12-stegsprogram bättre resultat än standardbehandling.
    Jämfört med annan specifik behandling finner man samma resultat,
    dock något högre andel helnyktra.

Svar på tråden Tolvstegsprogrammet?