• 7barns mamma

Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?

Hörde precis på radion att nån som arbetar för jämställdhet vill förbjuda att skolavslutningen firas i kyrkan...och att även " den blomstertid nu kommer" var olämplig att sjunga,pga att de som inte var kristna skulle känna sig utanför...Men hallå.vi lever ju i ett kristet land,vi är svenskar för guds skull. Skulle vilja se det land,annat än Sverige som skulle ändra sina traditioner pga av invandrare,för det är väl såna de syftar på antar jag. Risk att jag låter som en rasist nu kanske,men jag blir så förbannad. Nån som har åsikter??

• Svar på tråden Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?
  • yuzz

Miss cee

"Enkel lösning:
    Låt alla skolklasser ha sina avslutningar i sina klassrum, eller i aulan om det finns en sådan. När avslutningen kan de som _vill_ gå vidare till närmaste kyrkan för en skolavslutningsgudstjänst och sjunga så många psalmer de vill.
    men då är gudstjänsten i kyrkan fristående från skolans versksamhet, och enbart anordnad av Svenska kyrkan.

Så, då får vi se hur många det är som skulle följa med..."

Det va mitt förslag oxå och läste i tidningen att någon skola hade gjort så i år för för föräldrar o barn som va intresserade.

• Betty2

Miss Cee: Din enkla lösning låter som ett väldigt bra förslag (det var ungefär samma sak som även jag föreslog i går kväll i den här tråden).
    Om jag får barn hoppas jag att de slipper sitta i en kyrka och känna sig obekväma, som jag gjorde på våra skolavslutningar. För även om man är svensk och född här (men alltså ateist i detta fall) känns det inte särskilt roligt t ex under bönerna att sitta där som "enda person" som inte ber. Nu bryr jag mig inte så mycket längre (t ex om man går på bröllop i en kyrka) men som barn tänkte jag på om folk tittade och undrade varför inte jag knäppte mina händer, läste fader vår osv osv. Och som någon påpekade tidigare är det BARN detta handlar om, spelar ingen roll om man som vuxen klarar av att besöka olika slags gudstjänster utan att ta illa upp.

När nu reglerna/lagarna säger att skolan INTE skall vara kopplad till någon religion så förstår jag egentligen inte problemet. Alltså skall inte skolan hålla på med sånt, för då bryter de mot lagen.

• aktuelle

Betty2: jag håller med dig betty.. för ett barn är det riktigt jobbigt att sitta där när alla andra sjunger och endel lärare tittar på en och uppmanar en att sjunga med.. varit med om detta och det är inte roligt

• Sobi3

I mitt hemland sjunger folk inte religiösa sånger i skolavslutningen utan det blir nationalsången iställt och då är alla glada och nöjda.

• Miss Cee

Trevligt att höra att vi var flera om tänkt detta, både Yuzz och Betty2 (har inte läst hela tråden så det var trevligt att ni påpekade det för mig:) ).

Det här handlar ju inte om att "ta bort det svenska" eller att på något sätt göra det för invandrarnas skull, så jag tycker att det är tråkigt att så många gör det här till "invandringens fel". det handlar ju om att vi tagit ett politiskt beslut att skilja staten från kyrkan, så att alla oavsett religion, eller utan religiös tillhörighet ska känna sig lika.

De som känner att de vill ha sommarlovet välsignat och sjunga psalmer kan ju bara ringa ett samtal till sin församling och be om en gudstjänst på passande tid i anslutning till skolavslutningen. Men det känns inte som att de som till varje pris måste ha kvar det religiösa inslaget i skolavslutningen vanligen är intresserade av att gå i kyrkan.

• Sobi3

Miss Cee

Friska tankar du har och dessutom har du förklarat det utförligt Så det är precis som du skriver att det inte handlar om invandrare utan om ett politisk beslut att kyrkan inte längre har något med staten att göra. Ett mångkulturellt Sverige av olika färger och slag, oerhört spännande, påminner om hemlandet.

• Joonas

Så härligt att tråden blivit konstruktiv. Ni borde gå in på skolverkets hemsida och dela med er av alla era friska förslag. Skolan behöver nytt blod, nya tankar och nya lärare! Min arbetslagsledare sa till mig när jag tog upp problemet för ett par år sedan att: "suck, snart tar de över hela sverige" Jag blev så paff att jag inte kunde hålla mig utan sa att jag kommer att låtsas som om jag inte hörde det du sa. Så får vi i skolan aldrig uttrycka oss, någonsin. Jag var arg i flera veckor, är det visst fortfarande märker jag .

• mamma69

Jag tycker fortfarande att den blomstertid nu kommer SKA vara kvar på våra skolavslutningar!!!!!

• Sobi3

Joonas

Bra förslag! Kommer att att skriva om det på skolverkets hemsida. Synd bara att din arbtesledare var trångsynt.

• yuzz

Ja joonas det ska verkligen jag oxå göra, tack för förslaget.

Svar på tråden Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?