• Venus

Fler som INTE ser fram emot jul???

Folk börjar till höger o vänster prata om jul

Jag har så dåliga minnen av julen och ser verkligen inte fram emot den...
    Min mamma är en sådan som gillar att bråka och då speciellt passa på när alla är hemma och lediga... Och så har hon hållt på hela min uppväxt... Storgrälet kommer antingen dagen innan julafton eller på självaste julaftons morgon... Får en stor hård knut i magen varje år trots att jag de senaste åren inte firat jul med henne...

Min mamma är väldigt ledsen över att vi inte dyker upp på julen längre, men jag orkar verkligen inte... Hon suger musten ur mig även om jag inte träffar henne... Vi brukar försöka hälsa på innan "helvetet" börjar eller så väntar vi till mellandagarna med julklapparna...

Jag firar jul för mina barns skull, de ska få uppleva det hela, men själv skulle jag bara vilja strunta i det hela och jobba bort helgen eller nått...

Nu för tiden firar jag jul tillsammans med mina barn och min sambo och även hans mamma, pappa och bror och ibland även min moster och hennes sambo... Det känns lite lättare, men knuten finns kvar där ändå och den har redan börjat knytas... Varje dag närmare 24 december och knuten blir hårdare och större...

Att vi har dålig ekonomi gör ju inte saken bättre, i år ska vi vara glada över om vi har råd med maten och kanske en julklapp till oss var...

Fler som känner att julen bara är en "plåga"???
    Berätta gärna er historia om ni vill och orkar...
    Hur liten eller stor den än är så kanske vi kan hjälpa varandra och stötta varandra att klara oss igenom "helveteshelgen" som närmar sig med stormsteg...

• Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???
  • Venus

Försökte handla lite julklappar idag... gick inget vidare... jag blev så stirrig så hälften kunde varit nog...
    Trodde jag skulle kunna kommit hem med något i alla fall, men nej, det blev inget...

Julpyntet här hemma består just nu i en ljusstake i köket, Mira pilade sönder alla andra förra julen... Ska försöka bemöda mig med att sätta upp julgardiner här snar i alla fall, de igger ju klara i klädkammaren... Ska väl leta upp en adventsljusstake oxå så man kan få upp en sån, det är ju snart andra advent och vi har inte ens tänt ljus nummer 1 ännu...

Julgranen skulle svärfar fixa, så det behöver vi ju inte tänka på...
    Ska väl leta upp lite mer julpynt så att vi kan få upp lite annat oxå...

Så nu ska jag väl sätta mig och försöka få ordning på en lista på vad alla ska ha i julklapp och göra om denna dagen en gång till fast då komma hem med något...

• Poena

Nä just nu längtar jag inte till julen! Kommer att jobba mkt i jul, bland annat på julafton m.m så den vanliga ledigheten är ju obefintlig... Sen eftersom jag jobbar i butik så hör jag julsånger hela jäkla dagen Kan ju säga att jag nog kommer vara lite lätt trött på denna julmusik när det väl blir jul!

• Gummango

Jag tycker inte heller om julen... I hate it! Men jag får försöka för mina barns skull. Men det tar emot varje år...

• jajja81

här är en till som lyckats med att jobba hela julhelgen... den 23.e jobbar jag 8.00-20.00, julafton 8.00-13.00, juldagen 10.00-17.00 och annandagen 10.00-20.00.. känns tungt när man vet att resten av familjen firar ihop..

• jajja81

kan ju säga att jag jobbar i en icabutik och vi hör också julsånger hela dagarna.. vi har en cdskiva som går runt runt runt!!!!! är redan less på den..

• GladaVirre

Va sorgligt att vissa inte klarar av den pga sitt tidigare liv..

Här hemma så har vi en jätte lugn jul!! Vi köpen kanske 1 julklapp till alla, och lagar lite mat i lugn och ro..man tar allt i sin takt. Gör saker när man vill, det behöver inte vara så speciellt! jag har redan klätt julgranen faktiskt, och det är för att jag inte vill stressa senare när bebisen kommit.

Gör man allt i sin takt och bygger upp sitt eget julfirande så kanske det går lättare... man ska inte ha så höga krav på sig själv..kramar till er!

• Gummango

GladaVirre- så skulle jag också vilja ha det. Bara vara hemma i lugn och ro. Men min mamma skulle bli så besviken om vi inte åkte dit. Försökte med det ifjol och det blev rama skri!!! Det var så synd om henne!!! Suck. Inte ens min kille vill fira jul med mej....

• GladaVirre

Varför vill inte din kille fira med dig?=(
    Hmmm, men ibland får man säga ifrån mera.
    Jag blir lite irriterar på folk som blir "besvikna" för att det inte går som de planerat"...

Som tex min killes mamma, hon kommer aldrig till oss! Har inte gjort det på 3 år, och hon ringde o grät för 2 jular sen för att hon var ensam eller ville att patryk skulle komma ner. Men! Man bygger ju upp sin egen familj så patryk kunde ju inte åka såklart. Hon gör det ju inte lättare för honom precis..
    Man måste få fira julen som man själv vill,
    Förra året så åt vi tacos på julafton (jag o killen)Godis och bara hade det mysigt..

Man ska inte göra en sån stor grejj av julen..det är tråkigt att folk/du ska känna er tvingade.. kram

Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???