• Voluptueuse

Fördelar med att röka?

Alla vet så klart att rökning är ohälsosamt. Men vad finns det som är positivt med att röka? Vad tycker ni som trots allt väljer att fortsätta? Vilka fördelar ser ni med att röka?

Personligen älskar jag att röka efter en god måltid och den där sists kvällscigaretten har jag sååå svårt att avstå...

• Svar på tråden Fördelar med att röka?
  • Anonym (lagom)

Största fördelen är väl att man inte lever länge nog för att bli misshandlad och lämnad att ruttna på nått hem.

• Muppet

Fördelen är väl att kunna leka Gud med andras liv och hälsa....

• Conan

Fördelen måste vara att rökarens frihet att röka värderas högre än icke-rökarens önskan att slippa ciggarettrök på stan (eller som vi - in i lägenheten om balkongdörren står öppen, vilket den aldrig gör...).

• Pelé01

jeg tyker röking fel, for at de skada helsan eler anda omking

Pelé

allå
  • Anonym (Eh?)
    shine skrev 2006-08-21 21:17:40 följande:
    Såå gott och lugnande =) Avkopplande...
    Fast anledningen till att det är gott och lugnande är ju för att du är beroende. Ingen anledning till att börja röka direkt...
  • Anonym (:))
    Anonym (Eh?) skrev 2014-06-03 11:27:22 följande:
    Fast anledningen till att det är gott och lugnande är ju för att du är beroende. Ingen anledning till att börja röka direkt...
    Gott och avstressande är det mest under den korta perioden mellan att det är äckligt och ett beroende. Sen blir det enda avstressande att man får röka för att man är beroende som du säger. 

Jag tror den perioden där det faktiskt är njutningsbart är en period på c:a en veckai livet. Att man först behöver hosta och må dåligt för att komma dit en period, följt av ett beroende gör inte det värt det :D 
  • Anonym (Humlan)

Fördelen med att röka är många och sånt inte forskningen tar med.

Allas liv ser olika ut men om vi tittar på en arbetsdag.

Du startar dagen och det är stressigt och man biter ihop idag får man kanske inte bryta för en rökpaus men förr när man fick då i det stressiga schemat så gick man ut och fick 5 minuters paus och man kunde känna sig lugn och släppa jobbet för en stund, man kunde stå och prata om något helt annat och roligt, denna paus gjorde att man kom in i ett helt annat tempo när man gick och jobba fast det var stressigt, man blev helt enkelt mer fokuserad på jobbet kanske inte för ciggen men för pausen och att man bröt och gjorde något annat.

Detta moment skulle kunna göras att bara bryta och äta en frukt men det viktigaste är att man får samma känsla som med ciggen, ciggen kan hjälpa den mest negativa personen att känna något och att man får någon annan känsla helt plötsligt på jobbet.

Jag som högkänsligpersonlighet kanske har svårt för att förklara då jag har så oerhört mycket känslor som finns inom mig.

Men jag tror att vi alla människor kan få rätt känslor och lära känna oss själva bättre, att ha en stressig arbetsdag gör att kroppen stänger av sitt känsloregister och man stänger även av olika sinnen.

Jag är hatar människor som stressar just för att dom blir som en nackad höna och bara springer/yrar omkring utan att kunna tänka och för att det påverkar mig för jag känner deras stress och negativa tankar.

Ni som röker prova att byta ut en cigg varje dag men ändå se fram imot just den saken ni valt istället.

Ni som inte röker prova att bara mitt i något eller före/efter ta 5 minuters paus gärna på arbetstid då största och bästa känslorna kommer och sätt er på en vacker plats eller gå ut och bara va för en kort stund, i denna stund har du positiva tankar och känslor.

Även fast en cigg är så onyttig så vet inte forskarna hur man påverkas av att sluta och dessa känslor med positiva tankar försvinner, en cigg är ju nikotin som stimulerar och det kan aldrig forskning komma fram till då vi alla tänker och känner olika, lite som medicin för psykiska besvär/åkommor att det inte fungerar lika för alla då olika delar i hjärnan är aktiva och olika nervcentrum arbetar på mängder av sätt och dessa kanske samarbetar olika mycket, hjärna är väldigt avancerad och allt kan man inte veta ,Obs Detta är bara vad jag tror.

• Anonym (Linnéa)
    Anonym (Humlan) skrev 2018-10-23 15:23:27 följande:

Fördelen med att röka är många och sånt inte forskningen tar med.

Allas liv ser olika ut men om vi tittar på en arbetsdag.

Du startar dagen och det är stressigt och man biter ihop idag får man kanske inte bryta för en rökpaus men förr när man fick då i det stressiga schemat så gick man ut och fick 5 minuters paus och man kunde känna sig lugn och släppa jobbet för en stund, man kunde stå och prata om något helt annat och roligt, denna paus gjorde att man kom in i ett helt annat tempo när man gick och jobba fast det var stressigt, man blev helt enkelt mer fokuserad på jobbet kanske inte för ciggen men för pausen och att man bröt och gjorde något annat.

Detta moment skulle kunna göras att bara bryta och äta en frukt men det viktigaste är att man får samma känsla som med ciggen, ciggen kan hjälpa den mest negativa personen att känna något och att man får någon annan känsla helt plötsligt på jobbet.

Jag som högkänsligpersonlighet kanske har svårt för att förklara då jag har så oerhört mycket känslor som finns inom mig.

Men jag tror att vi alla människor kan få rätt känslor och lära känna oss själva bättre, att ha en stressig arbetsdag gör att kroppen stänger av sitt känsloregister och man stänger även av olika sinnen.

Jag är hatar människor som stressar just för att dom blir som en nackad höna och bara springer/yrar omkring utan att kunna tänka och för att det påverkar mig för jag känner deras stress och negativa tankar.

Ni som röker prova att byta ut en cigg varje dag men ändå se fram imot just den saken ni valt istället.

Ni som inte röker prova att bara mitt i något eller före/efter ta 5 minuters paus gärna på arbetstid då största och bästa känslorna kommer och sätt er på en vacker plats eller gå ut och bara va för en kort stund, i denna stund har du positiva tankar och känslor.

Även fast en cigg är så onyttig så vet inte forskarna hur man påverkas av att sluta och dessa känslor med positiva tankar försvinner, en cigg är ju nikotin som stimulerar och det kan aldrig forskning komma fram till då vi alla tänker och känner olika, lite som medicin för psykiska besvär/åkommor att det inte fungerar lika för alla då olika delar i hjärnan är aktiva och olika nervcentrum arbetar på mängder av sätt och dessa kanske samarbetar olika mycket, hjärna är väldigt avancerad och allt kan man inte veta ,Obs Detta är bara vad jag tror.

Konstruktivt och icke dömande inlägg. Bra.
  • Anonym (F.d rökare)

När man jobbar på krogen är det av någon anledning den ända ok ursäkten att ta en 5 minuters paus (förutom toalett då). Även om man sitter fullständigt i skiten av stress hittas möjlighet till en cigg. Skulle gissa att en icke rökare har ca 20 minuter mindre rast per arbetsdag än rökare. Jag hoppas det blivit förändring i branchen. Jag varken jobbar på krogen eller röker numera.

• Anonym (Bolmarn)

Din fråga är konstigt ställd. Det behöver inte finnas fördelar med saker för att folk ska göra det ändå. Framför allt när det gäller missbruk. Då har man inte riktigt förstått hur ett beroende fungerar.

Varför man börjar. ..finns säkert olika anledningar. Vanligast är väl grupptryck när det gäller ungdomar eller att man vill passa in i balla gänget, låtsas vara meognare än vad man är genom att göra saker som vuxna gör eller som är "förbjudna"

Eller nyfikenhet att prova saker som är "förbjudna"

Andra faktorer i vuxen ålder kan vara jobbiga händelser som gör att man använder substanser för att döva stress, ångest och annat skit.

Jag slutade till exempel röka när mina barn föddes men tog upp det igen 10 senare under en uppslitande skilsmässa. Ingen ursäkt det var idiotiskt, men det var det som triggade det i mitt fall. Stressad så in i helvete och mådde skit.

• Anonym (Bolmarn)
    Muppet skrev 2014-04-07 20:57:40 följande:

Fördelen är väl att kunna leka Gud med andras liv och hälsa....

Andras liv och hälsa?

Det beror väl kanske på om man röker på allmänna platser där andra kan få i sig rök. Om man inte gör det så är det bara sin egen hälsa man leker gud med.
  • Anonym (lukt)

Att luktsinnet är nedsatt såg jag som en fördel.

• Anonym (H)
    Anonym (lukt) skrev 2018-10-24 12:18:19 följande:
    Att luktsinnet är nedsatt såg jag som en fördel.
    Håller med
  • Nikee

Snälla människa om du nu så förbannat måste röka  kan du väl göra det som en modern människa och använda e-cigg?

När vi köpte det nya huset så köpte jag även en e-cigg till min sambo och bad henne röka vanliga cigg ute, hon slutade med vanliga cigaretter för hon gillar e-ciggen bättre 

Det luktar inte det kan inte sättas sig på samma sätt som vanlig rök, då det är ånga och inte rök med det innehåller det inga sotpartiklar det är betydligt mindre farligt både för personen som blossar och alla runt omkring

Så ta ett steg ur stenåldern välkomna dig själv in i det nya millenniet med att köpa en c-cigg

Svar på tråden Fördelar med att röka?