Har två bonussöner, 14 och 16 år. De bor i sitt hem, med oss
, varannan vecka. Vi har kommit fram till regeln att de städar sina rum samt en toa var de veckor de är hos oss.Det är deras del av ansvaret för hemmet. Förut hade de en diskdag, men nu när vi har diskmaskin är det toastädning istället. Städa rummet innebär plocka undan (golvet främst) och dammsuga, eftersom det faktiskt inte är bra med alltför mycket damm överallt och skit sliter på huset. Städningen lämnar så klart mer att önska, men jag tycker också att man ska få styra över sitt eget rum. Jag har själv världens rörigaste skrivbord, så jag har inget att komma med
Hos mamman är det oftast hon som städar och det tror jag är sämre, för då lär de sig inget.
Vi får ofta pusha på så att städningen blir av, men de gör det utan nåt vidare gnäll. Tror det handlar mycket om att få fram en känsla för att vi i hushållet måste dela på ansvaret för allt som måste göras. De ser ju vad vi vuxna gör.
Det ligger alltid kläder på golvet och ibland har vi försökt förmedla att det sliter mycket på kläderna om de blir skitiga av det och måste tvättas oftare osv. Men vi gör ingen större grej av det. Men vill de ha rena kläder att ha på sig får de vackert gå ner med tvätten i tvättstugan. Sen får man kapitulera inför vissa saker och bara plocka undan äckliga glas eller blöta handdukar, om man som vuxen har ett problem med det. (så gör jag - man kan inte göra allt till en strid, utan får välja det som är viktigast, typ)
Jag har låtit pappan föra fram de flesta "regler", tror också det blir bäst då.
Annars är mitt bästa tips att få grabben att skaffa flickvän!
Då blir de bättre på att städa och vill inte ha skitiga kalsonger framme