• asfalt

Jag vill skicka ett mail anonymt.....

Har under en tid velat skicka ett mail till en viss person men vill inte att personen ifråga skall kunna ta reda på vem som skrivit mailet.
    Skall inte skicka något olagligt eller så men vill vara anonym.

Finns det något sätt att skicka ett mail till nån utan att Ip-adressen syns?
    Och även om Ip-adressen syns, går det som privatperson att ta reda på vem eller vart mailet skickats ifrån??
    Är fruktansvärt okunnig på datorer.

• Svar på tråden Jag vill skicka ett mail anonymt.....
  • AnneSophie
    asfalt skrev 2006-10-13 00:07:12 följande:
    Anne-Sophie:Så om jag har fattat dig rätt så kan man ta reda på vilken internetoperatör personen ifråga har genom hans IP-adress men inte vem personen ifråga är?Stämmer det?

Ja det stämmer. Enda sättet för en privatperson att då reda på mer info än internetoperatör är om man själv, eller någon man känner, sitter på speciella resurser  med tillgång till rätt loggfiler.
    Men nej, du kan nog vara nästan 100% säker faktiskt.

Och nej, det är inte det IP-nummer som du har hemma när du reggar dig som alltid skickas med.

Ibland visslar det när vinden drar förbi...
  • asfalt

Ok. tack för hjälpen.

Och för er som blev nyfikna på vad jag ska skriva i mailet så skall jag och en vän toklura vår vännina inför hennes stundande möhippa.
    Anledningen till att vi vill vara helt säkra på att vi får vara anonyma är att hon är en riktig hacker (systemvetare) och tar hon reda på att det är vi som ligger bakom mailet förstörs alla våra planer inför hennes möhippa.

• asfalt

En annan fråga. Jag har trådlöst internet hemma med en router och modem. Ibland kommer jag inte ut på internet utan får slå av strömmen på både routern och modemet, sedan sätter jag på dem igen och då funkar det igen.
    Men då får jag en ny IP-adress.
    Borde jag inte kunna göra så för att lura med Ip-adressen eller????

• AnneSophie
    asfalt skrev 2006-10-13 18:46:52 följande:
    En annan fråga. Jag har trådlöst internet hemma med en router och modem. Ibland kommer jag inte ut på internet utan får slå av strömmen på både routern och modemet, sedan sätter jag på dem igen och då funkar det igen.Men då får jag en ny IP-adress. Borde jag inte kunna göra så för att lura med Ip-adressen eller????
    Jo.
  • hoffa

annesophie

"Ja det stämmer. Enda sättet för en privatperson att då reda på mer info än internetoperatör är om man själv, eller någon man känner, sitter på speciella resurser med tillgång till rätt loggfiler.
    Men nej, du kan nog vara nästan 100% säker faktiskt."

Det går att få reda på vem som haft den aktuella ip-adressen, men då måste man göra en polisanmälan och sen gå till internetoperatörens abuse-enhet och anmäla det där också.
    Men jag tror iofs att det bara är polisen som får reda på personens identitet i så fall.

Så TS kan känna sig helt säker.

• Metropolis

Bara för du får ett nytt IP nummer så blir du inte anonym.

• P28

Om hon är en sån hacker kan ni ju skicka snigelpost istället?

• mry

umm men kommer hon inte att bli misstänksam om hon får ett mail från något skumt hotmail konto?

Är det inte bättre att ni ber någons kompis kompis att skicka från sitt jobb istället? Meddelandet bör ju då ligga i linje med vad det företaget pysslar med.

• AnneSophie
    hoffa skrev 2006-10-13 20:04:52 följande:
    Det går att få reda på vem som haft den aktuella ip-adressen, men då måste man göra en polisanmälan och sen gå till internetoperatörens abuse-enhet och anmäla det där också.Men jag tror iofs att det bara är polisen som får reda på personens identitet i så fall.Så TS kan känna sig helt säker.
    Man behöver inte gå till Polisen heller. Beror på vem man känner...och vart.

MEN...en vanlig privatperson har inte tillgång till sådana resurser och därför kan TS, som jag skrivit nu flera gånger, känna sig säker.
  • Hermioney
    asfalt skrev 2006-10-12 23:49:41 följande:

Har under en tid velat skicka ett mail till en viss person men vill inte att personen ifråga skall kunna ta reda på vem som skrivit mailet.

Skall inte skicka något olagligt eller så men vill vara anonym.

Finns det något sätt att skicka ett mail till nån utan att Ip-adressen syns?

Och även om Ip-adressen syns, går det som privatperson att ta reda på vem eller vart mailet skickats ifrån??

Är fruktansvärt okunnig på datorer.

Men skicka ett vykort från en annan stad.

Mer anonymt kan det väl inte bli?
Svar på tråden Jag vill skicka ett mail anonymt.....