• Sarius

BIO-mamma

Min fråga är enkel.
    Varför har alla sådana problem med Bio-mammor?
    Jag själv är en sådan och min fd har ny tjej.
    Hoppas verkligen att hon och jag inte blir ovänner.

Jag anser att det är bio-mamman och bio-pappan som ska ta alla beslut som rör deras barn.
    Ingen annan.

Varför blir alltid Bio-mamman boven?
    Ett mynt har flera sidor.

Bara en tanke...

• Svar på tråden BIO-mamma
  • Tezz72

Och varför har dom flesta biomammor problem med oss bonusmammor? Det skulle vara roligt att få svar på den frågan också!

• Tezz72

Sarius: Jag hoppas att du läste mitt inlägg nr 5!

• Sarius

Jag har inga problem med bonusmammor, jag kan bara bli lite irriterad när jag hör att bonusmammor OCH pappor lägger sig i saker som inte rör dem.
    Jag hoppas verkligen att mitt ex tjej och jag kan kommunisera rationellt med varann.
    Hon kommer bli en del av min dotters liv och jag hoppas att de får en god och öm relation till varann.

Nu var ju veckopeng bara ett exempel.
    Jag är en biomamma som bryr sig och älskar mitt barn över allt annat, om det var någon härinne som ville antyda något annat!

• Tezz72

Sarius: Om du syftade på mitt inlägg nr 5. Mina bonusbarns biomamma är en mamma som inte bryr sig om sina barn. Men så fort jag bryr mig och tar dom till mig. Så ska hon vara där och hacka på en gång. Det är sånt som gör mig less på att vara bonusmamma. Jag kan säga att det har gått till en viss punkt att jag snart inte orkar bry mig om barnen. För hur jag än gör, så gör jag fel.

• Sarius

I mitt fall, där jag och pappan har kommit överrens om vissa saker, dop, viss uppfostran, hur mycket tid han ska spendera med vårt barn, vem ska lämna, vem ska hämta och lite annat, så skulle jag bli riktigt irriterad om hans tjej eller min kille kom och ville ändra på.
    Speciellt uppfostran, vårt barn, vi bestämmer ang lämplig bestraffning osv.
    Skämsmatta tex. går tvärbort.
    Skulle hans tjej ha det i deras hem skulle jag bli vansinnig.

Kanske jag är konstig, men det anser jag ha rätt som förälder att besluta om mitt eget barn.

• Tezz72

Sarius: Vad tycker du om det här då?

Mina bonusbarns biomamma är en mamma som inte bryr sig om sina barn. Men så fort jag bryr mig och tar dom till mig. Så ska hon vara där och hacka på en gång. Det är sånt som gör mig less på att vara bonusmamma. Jag kan säga att det har gått till en viss punkt att jag snart inte orkar bry mig om barnen. För hur jag än gör, så gör jag fel.

• Sarius

Jättetråkigt att bonus inte kan få älska sina extrabarn.
    Låter som avundsjuka från hennes sida.
    Du är för barnen det hon vet att hon inte själv är.
    Stå på dig tycker jag, älska dina bonus.
    Barnn behöver kärlek, kan de inte få det från mamma förtjänar de att få det från någon som bryr sig.

• Tezz72

Sarius: Tack! Men ibland känns det hopplöst!

Nu är ju mina så pass stora, så dom vet vad som gäller. Och dom har i princip alltid klarat sig själva, gjort sin frukost själv när dom redan var 4 och 2 år, så mina barn är självständiga, nu är dom 13 och 11 år. Medans sambons barn alltid har fått allt serverat och dom är idag 14 och 10 år. Och det kan jag säga att servera barnen det gör jag inte, här får dom faktiskt fixa det mesta själva. Men jag vet att hos mamman får dom allt serverat, men dom får ingen uppskattning och ingen kärlek.

Eftersom barnen själva säger att dom hellre vill ha mig som deras mamma än den mamman dom har nu.

• tomcar1

I vårat fall, så är bio-mamman hemsk ! Ingen mer än jag och min man skulle allra helst vilja att det fungerade. Vi kommer med olika förslag som underlättar för barnen, men tyvärr vill hon bara jäklas med min man. Hon tänker inte på barnen och det är hemskt att en vuxen människa inte kan se att hon gör fel !
    Mvh tomcar1

• Tjofsen

Jag tycker absolut att bonusföräldern ska få vara med i vissa beslut. - åtminstone få sin röst hörd lika mycket innan föräldrarna beslutar. Hon/han är ju också med och skjutsar, hämtar, engagerar sig och betalar, tröstar, tvättar, handlar, packar väska.......

För att barnet ska känna sig trygg och att alla är hennes/hans familj borde man väl inte dela upp det för mycket mellan mamma och pappa bara. Varför ska bonusföräldrarna leva ett liv som styrs av biona????? det orkar nog ingen styvförälder. Man vill väl vara med och bestämma - vissa är ju deltids-förälder och lika engagerade som bioföräldrar - annars känns det som man är nån slags nanny eller barnvakt bara. Då borde man ju få betalt iställlet!

I mitt fall skulle jag vilja bestämma allt! Biomamman är inte klok i huvudet och min sambo får ju tips och råd från mig - tack och lov! Utan mig hade det varit KAOS. Jag lovar. Biomammans egna mor ringde härom dagen och sa det samma. Hos oss är det minsann ordning och reda.....(och 75% beror på mig kan jag säga).

Jag är innerligt trött på att reda ut en massa hela tiden för bioföräldrarna! Biomamman kan inte ens klara av ett barn och nu har hon ett till. Det borde vara lämplighetsintyg för att skaffa barn.

• MC65

Har aldrig skrivit här förut, men läst en del.

Jag är både bio- och bonus-mamma och tycker stenhårt att föräldrarna beslutar i stora frågor, t ex skola och liknande. I övrigt bestämmer den förälder barnen vistas hos, tillsammans med den förälderns ev nya partner.

Kan man samarbeta och är sams är såklart det allra bäst, men annars har man som skild INGENTING att säja till om i sitt X hem!! Så länge barnen inte far illa i lagens mening, har man som pappa (eller mamma) fullständig rätt att bestämma reglerna i sitt eget hem. Och är man en bra partner involverar man självklart sin nya, inte sitt X vid planering, så att man i SIN familj är överens innan man tar diskussionen med sitt X.

(Och, ja, jag har både makens X att "stå ut" med, och ett eget X som är omgift (där det mesta runt barnen faktiskt funkar...)

Svar på tråden BIO-mamma