Egna barn och bonusbarn...
Hej!
Detta är första gången jag skriver här men jag har läst om liknande problem som jag har.
Jag har 4 barn (13,11,9 och 6 år)och min sambo har 3 barn (15, 13 och 8 år). Vi köpte hus för 2 år sedan och flyttade ihop. Vi försökte så att alla skulle få egna rum, men det var inte möjligt. Så det blev att min sambos 2 äldsta fick egna rum (de 2 största rummen) och min 13-åring och 9-åring fick dela och min 11-åring fick en skrubb utan fönster samt att de två minsta, hans 8-åring och min 6-åring delar. Vi har barnen varannan vecka och en gemensam helg så mina barn är ena veckan och hans den andra.
I början så ville jag att vi skulle dela på alla sysslor i hemmet, självklart skulle vi ta största ansvaret men att barnen också skulle hjälpa till i den mån dom kunde.
Tex plocka bort efter middagen, plocka ur diskmaskin, dom äldsta sköta sina kläder osv och städa sina rum.
Med mina barn var det inget problem utan vi var van med det sen tidigare, men hans barn har aldrig behövt göra något så det blev katastrof.
I ett års tid försökte jag medla och förklara att alla skulle hjälpa till och inte bara sitta framför datorn eller tv:n på ledig tid, men min sambo lät sina barn göra som dom ville och det blev bråkigt mellan barnen.
Till slut ledsnade jag på att tjata och jag och min sambo blev ovänner över detta och han tycker att jag kör med hans barn och att dom måste göra allt, fast det inte är så (jag har alltid försökt vara rättvis).
Hans 2 äldsta har under det senaste året inte velat vara här utan kommer bara kanske 2-5 dagar i månaden.
Nu är det så att min äldsta som är 13 har valt att bo hos oss på heltid sen i mars och hon klagar/bråkar för att hon måste dela rum med sin syster som är 9 år. Jag förstår henne och har pratat med min sambo om att hans två äldsta borde kunna dela rum nu eftersom dom inte är hos oss så mycket. Men det vägrar han att lyssna på och tycker dom ska ha sina rum. Men nu har jag lessnat över alla bråk mellan mina barn eftersom dom måste dela rum och sagt till min sambo att han får prata med sina barn och att vi gör en omfördelning av rummen nu till helgen.
Jag bara undrar om jag gör rätt som ställer ultimatum men jag är less på att barnen som är här inte mår bra.
//Sus