• Sus65

Egna barn och bonusbarn...

Hej!

Detta är första gången jag skriver här men jag har läst om liknande problem som jag har.

Jag har 4 barn (13,11,9 och 6 år)och min sambo har 3 barn (15, 13 och 8 år). Vi köpte hus för 2 år sedan och flyttade ihop. Vi försökte så att alla skulle få egna rum, men det var inte möjligt. Så det blev att min sambos 2 äldsta fick egna rum (de 2 största rummen) och min 13-åring och 9-åring fick dela och min 11-åring fick en skrubb utan fönster samt att de två minsta, hans 8-åring och min 6-åring delar. Vi har barnen varannan vecka och en gemensam helg så mina barn är ena veckan och hans den andra.

I början så ville jag att vi skulle dela på alla sysslor i hemmet, självklart skulle vi ta största ansvaret men att barnen också skulle hjälpa till i den mån dom kunde.
    Tex plocka bort efter middagen, plocka ur diskmaskin, dom äldsta sköta sina kläder osv och städa sina rum.
    Med mina barn var det inget problem utan vi var van med det sen tidigare, men hans barn har aldrig behövt göra något så det blev katastrof.

I ett års tid försökte jag medla och förklara att alla skulle hjälpa till och inte bara sitta framför datorn eller tv:n på ledig tid, men min sambo lät sina barn göra som dom ville och det blev bråkigt mellan barnen.

Till slut ledsnade jag på att tjata och jag och min sambo blev ovänner över detta och han tycker att jag kör med hans barn och att dom måste göra allt, fast det inte är så (jag har alltid försökt vara rättvis).

Hans 2 äldsta har under det senaste året inte velat vara här utan kommer bara kanske 2-5 dagar i månaden.

Nu är det så att min äldsta som är 13 har valt att bo hos oss på heltid sen i mars och hon klagar/bråkar för att hon måste dela rum med sin syster som är 9 år. Jag förstår henne och har pratat med min sambo om att hans två äldsta borde kunna dela rum nu eftersom dom inte är hos oss så mycket. Men det vägrar han att lyssna på och tycker dom ska ha sina rum. Men nu har jag lessnat över alla bråk mellan mina barn eftersom dom måste dela rum och sagt till min sambo att han får prata med sina barn och att vi gör en omfördelning av rummen nu till helgen.

Jag bara undrar om jag gör rätt som ställer ultimatum men jag är less på att barnen som är här inte mår bra.

//Sus

• Svar på tråden Egna barn och bonusbarn...
  • salcin13

Hej!

Förstår verkligen ditt dilemma, en fråga bara, har ni satt er ner med alla barnen o haft fam råd så alla får säga sitt. Om sambon får höra alla barnen så kanske det går att få fram en lösning? barnen kanske tom kan lösa det själva? Ibland är barn mer resonabla än oss vuxna

Hoppas verkligen att det löser sig för er alla, så gott det går *styrkekram*

• Sus65

Faktiskt så har vi haft det ganska bra när vi varit tillsammans ensammna.
    Vi har haft varannan helg själv och då är det inga problem.
    Vi har alltid kommit överrens om det mesta, men när det har gällt någonting runt barnen har han alltid blivit tyst och sen har han inte pratat.
    Jag har alltid tyckt att vi ska prata och diskutera saker och gemensamt komma fram till lösningar,men det är svårt när det bara är jag som tycker det. Jag har försökt med familjeråd,men då har det bara blivit smutskastning och bråk så det fick jag lägga ner.
    Men jag har förstått att han är väldigt rädd för vad hans äldsta dotter ska säga och göra. Jag vet inte varför men jag har förstått att hon är väldigt lik sin mamma i sättet och det verkar som om han är rädd för det. Svårt att förklara...
    Men han försvarar speciellt henne i alla lägen och jag har fått bli syndabocken.

Men nu har jag faktiskt ledsnat och jag har sagt att han får hitta på någon lösning och det gjorde han.

Istället för att ta en konflikt med barnen och förklara vad som gäller så sa han igår kväll att vi ska separera.

Det känns hårt, men det kanske är det bästa!

• biomedbonus

JAg förstår inte ens varför de som fick eget rum från börjab fivk de minsta rummen?
    De som kommer så sällan kan dela på ett rum.

• Tezz72

TS: Om din sambo är så konflikträdd, så att han säger att ni ska separera. Då tycker jag inte att han är något att ha! Det låter hårt men så tycker jag. Och så skulle jag tycka själv om min sambo skulle reagera på samma sätt som din!

• Kazz4

jag tycker att du gör helt rätt.... rummen ska inte stå tomma 27 dagar i en månad när dom andra får dela...... dessutom är det dom barnen som leker mest på sina rum som ska ha störst rum tycker jag bonus eller inte........
    Om jag var du skulle jag sätta mig ner och prata med din man och göra ett schema.......
    tex
    mån tis ons tors fre lör sön
    adrian diska storstäd
    louise diska storstäd
    jesper diska storstäd
    frida gå med sopor storstäd
    anna damsuga
    kajsa diska
    nils damma

alla får hjälpa till efter egen förmåga.....
    Tex alla ställer in efter sig i diskmaskinen...
    alla hänger undan sina egna kläder om dom kan
    alla plockar undan efter sig när dom fikat
    en dag i veckan är det storstädning då ska ALLA barnen städa sina rum (dom små kanske man måste hjälpa) Men alla som kan ska städa sina rum själva och gemensamma rum delar man upp sysslorna..... Ingen får göra nåt annat förens allt är klart......
    Men det man måste göra är att sätta upp tydliga scheman och inte avvika från dom och självklart ska man ta störst del själv men barnen måste ju hjälpa till det är ju en hel del mer arbete med så många barn än med 1-2 som man kan göra allt åt dessutom måste dom lära sig att ta ansvar.....

• Bonus

Hmm!! Låter som han är rädd för barnen och inte vågar ta konflikten. Hoppas att det fixar sig!!

• Supermamman71

Somsagt var barnen är där inte ofta o då behöver dom inte egna rum alls, dom kan gott dela. vi har med umgänges barn o nu behöver vi det rummet till Lilltjejen o slängde ut deras vån säng. Dom får ligga på en madrass nu när dom kommer för dom e här var 3 dje helg i bland mer sällan så varför ska man upphålla nått man behöver till dom mer permanenta barnen

• arandjelina

Herre gud,vad arg jag blir på din man,vilken mes.
    Det är nog hårda ord, men han är nog inte värd dej alls.
    han får skylla sig själv...
    Hoppas verkligen att det löser sig för dej och dina biologiska barn....

• Sus65

Hej igen!

Ja, helgen blev givande. I lördags sa jag att det var nog och nu går jag och möblerar om, då fick han panik och kom faktiskt med en bra ide. Så nu har mina barn fått egna rum och hans får dela.

När han berättade det för sina barn (dom var så klart inte här) så hade dom blivit jättebesvikna och det kan jag förstå. Men enligt han så accepterar dom det inte utan som han sa så har han fått mycket minuspoäng.

Mina barn har fått det jättefint och dom trivs jättebra, men min sambo är på ett fruktansvärt dåligt humör mot barnen. Fast det inte är deras fel, han klagar på allt!

Läget är som tidigare att han vill separera och jag vet inte hur jag ska tänka, men jag kanske ska kontakta familjerådgivningen så vi kan gå dit tillsammans.
    Jag tänkte lägga fram det som ett förslag till helgen för då är vi själva.

• biomedbonus

Din man bär väl på en jättesorg att hans barn inte behöver honom såsom han vill för tillfället. Helt förståligt. Men att han utsätter er andra för sina svaga svarta stunder är verkligen inte ok.

• arandjelina

Det var väldigt positivt att det gick att lösa.
    det är bara synd att hans dåliga humör går ut över er.
    Jag hoppas innerligt att det ordnar sig för alla .....
    Lycka till...

• Sus65

TACK alla för era positiva inlägg och förslag till mig.
    Vi försöker nu gå vidare och vi får se vad som händer.
    Min sambos barn ska komma imorgon och seda får vi se hur det går.
    Jag kommer att skriva sedan om hur allt har har blivit.

Tack alla ni som har engagerat er och kommit med mycket bra förslag.

• soffi86

TS, vad har hant? hur gick det?

• Bonus

Hoppas att det gick bra när barnen kom..

• Sus65

Hej hej!

Ja, vad ska jag säga! Min sambo sa bara att han kommer att flytta så snart som möjligt för han vill inte offra sina barn!
    Jag har då funderingar på vad han menar men jag har inte fått någon förklaring alls. Så nu är läget det att han ska flytta och jag vet inget,han vägrar prata med mig, men han vill att allt utåt ska vara som vanligt och att vi ska bete oss som vanligt,alltså dela säng och umgås med familj!!!!

Jag vet inte vad jag ska göra!

• arandjelina

Jag tror att han vill att du tänker om,att det är du som ska ta tillbaka allting.Vadå offra sina barn,det gör han väl knappast om han sätter upp lite regler.Det låter lite som han testar dina gränser.Bara kräva att allt ska vara som vanligt,herre gud.....
    Det är svårt att säga något klokt eller ge dig råd.Hoppas innerligt att det ordnar sig för er ,försök att ta hand om dig........

• Tezz72

TS: Så din sambo menar att ni ska spela teater framför barnen? Det lär barnen märka att inte allt står rätt till!

Jag tror också att det som arandjelina skrev.

Lycka till och ta väl hand om dig!

• Rix

Han kanske vill att du ska "offra" dina barn istället.

Svar på tråden Egna barn och bonusbarn...