• blå stormhatt

trist ultaljud- bm en surkärring

Vi var på ul i måndags (första barnet), och var lite spända och förväntansfulla. När barnet kommer upp på skärmen känns det speciellt och min man till sig och ställer en massa frågor(hallå, det är ju första gången man ser sitt barn!!)Varpå, han blir bryskt tillrättavisad av bm som ber honom att inte fråga något "för att det blir så rörigt om två pratar, jag berättar vad jag ser". Orkar inte gå igenom allt, men slutastsen blev att vi höll inne med alla frågor (och nu är vi inte några blyga violer).
    Så, istället för att gå därifrån glada och upprymda så var vi arga och upprörda. Vi var på ul på Akkis i Uppsala. Nån mer som har dåliga erfarenheter?

• Svar på tråden trist ultaljud- bm en surkärring
  • SIBBA

HELEN
    Så känner jag med att det är jobbigt att inte veta hur länge det lilla livet som gror i magen tänker stanna där. Ett orosmoln varje dag fast man måste ju vara positiv och tänka på roliga saker. kramisar

• Eftertänksam

När jag läser flertalet inlägg blir jag chockad över attityden hos flera av er.

Vilka förväntningar har ni vid vårdbesök?

Att B.m gör sitt jobb borde vara tillräckligt, anser jag.

• elyse

Jag var på tre UL och fick jättebra bemötande alla gångerna, men alla var också väldigt olika. Första gången, på RUL, var de två där en skulle lära sig en ny teknik. 50 minuter tog det, men vi fick tio bilder gratis samt en tydlig "snipp-vinkel" vilket klart bekräftade könet. Andra gången var en koll på moderkakan och vi fick en mycket empatisk och nästan överemotionell barnmorska. Sista gången var en läkare som bara konstaterade läget och det var precis vad vi ville; rena fakta och tack och hej.

• frestelsen

Klart man ska ha rätt till frågor! Sen vilka krav man har på vården är väl att man ska bli bemött professionellt. Gillar man inte sitt jobb eller klarar av frågor byt jobb! Att stå o säga att så mycket kan gå fel?? Åå klaga! Blir riktigt upprörd och sen "eftertänksam" är de du som är bm eller? Hur tycker du de ska gå till då? Klart man har frågor när man väntar barn!!

• Knyttan
    Eftertänksam skrev 2016-03-30 23:33:04 följande:

Jag kan inte låta bli att hålla med. Det låter på er som om UL är något som görs för att det ska vara en "speciell upplevelse" för er som föräldrar. Visst är det en häftig upplevelse om allt är bra med bebisen och man ser bra. Men det är en medicinsk undersökning för att kolla att allt går som det ska där inne. Tänk om ni skulle komma in till röntgen och bombardera röntgensköterskan med 1000 frågor och gärna ta med er partners som också ställer massa frågor:jaha oj är det skenbenet där, och det är knät? Ni fattar säkert hur absurt det skulle vara. Synd att råka ut för en sur person men det är inte så att hon håller på med service och ska se till att ni får en speciell upplevelse under UL. Hon ska se hur barnet mår inget annat. Allt utöver det är egentligen bara en bonus.
  • Callo
    Eftertänksam skrev 2016-03-30 23:33:04 följande:

I BM:s arbete ingår patientbemötande. BM bör bemöta med respekt för varje individ, och förstå att ett UL kan vara ett unikt ögonblick för de blivande föräldrarna. Det ingår i BM:s uppdrag.

BM har ingen aning om deras bakgrund, om de försökt bli gravida länge osv. Oavsett bakgrund bör BM som du säger göra sitt jobb. Det gör han/hon inte om folk blir behandlade på detta vis. Ofattbart att sådant beteende ens försvaras.
  • frestelsen
    Callo skrev 2016-04-01 03:01:12 följande:

I BM:s arbete ingår patientbemötande. BM bör bemöta med respekt för varje individ, och förstå att ett UL kan vara ett unikt ögonblick för de blivande föräldrarna. Det ingår i BM:s uppdrag.

BM har ingen aning om deras bakgrund, om de försökt bli gravida länge osv. Oavsett bakgrund bör BM som du säger göra sitt jobb. Det gör han/hon inte om folk blir behandlade på detta vis. Ofattbart att sådant beteende ens försvaras.

Håller med! Går väl inte o jämföra ett barn med ett skenben.

Jag som har 2 mf och ma bakom mig skulle bli otroligt rädd om jag inte fick ställa frågor eller höra att de som ts fick höra.
  • Almis1101

Men många av er behöver ju läsa på innan ni skriker - nej det är INTE en rutin att kolla efter kön. Dom måste inte det. Det är bara hennes goda vilja om hon tar sig tid att kolla men det ingår INTE i ultraljudet.

Sen är det ju rörigt om din sambo ska snacka samditigt som hon försöker förklara vad hon ser. Låt henne göra sitt jobb SEN kan ni ställa frågor när hon är färdig. Ni pratar väl inte i mun på lärare eller chefer heller när dom förklarar något?

• frestelsen
    Almis1101 skrev 2016-04-01 09:42:16 följande:

Men många av er behöver ju läsa på innan ni skriker - nej det är INTE en rutin att kolla efter kön. Dom måste inte det. Det är bara hennes goda vilja om hon tar sig tid att kolla men det ingår INTE i ultraljudet.

Sen är det ju rörigt om din sambo ska snacka samditigt som hon försöker förklara vad hon ser. Låt henne göra sitt jobb SEN kan ni ställa frågor när hon är färdig. Ni pratar väl inte i mun på lärare eller chefer heller när dom förklarar något?

Men det handlar väl inte bara om det? Självklart kan man väl inte babbla i mun på någon. Men kan väl för fan va trevlig och förklara på ett professionellt sätt.

Ts fråga om allt såg bra ut? Bm svarar jag ser ju inga kromosomförändringa iaf. Men eftersom du jämför med en chef, så om du är på möte med din chef, du frågar om du sköter ditt jobb bra? Chefen svarar med "vissa arbetsuppgifter blir ju gjorda iaf" . Skulle du gå därifrån trygg?
  • Almis1101
    frestelsen skrev 2016-04-01 09:54:37 följande:

Men det handlar väl inte bara om det? Självklart kan man väl inte babbla i mun på någon. Men kan väl för fan va trevlig och förklara på ett professionellt sätt.

Ts fråga om allt såg bra ut? Bm svarar jag ser ju inga kromosomförändringa iaf. Men eftersom du jämför med en chef, så om du är på möte med din chef, du frågar om du sköter ditt jobb bra? Chefen svarar med "vissa arbetsuppgifter blir ju gjorda iaf" . Skulle du gå därifrån trygg?

Nej däremot hade jag upplevt det som otroligt drygt med såna som ts sambo. Det finns inget värre än människor som kommer och ställer en miljon frågor fastän dom kan läsa mycket av det dom undrar på informationsidor. Så skulle någon komma så på jobb skulle jag be dom förbreda sig bättre.

Sen ser jag inget fel med hennes svar, ts frågade och hon svarade att nä hon kunde inte se några fel.

Förstår inte varför man ska dalta så mycket med folk annars känner dom sig "kränkta"
  • frestelsen
    Almis1101 skrev 2016-04-01 10:13:23 följande:

Nej däremot hade jag upplevt det som otroligt drygt med såna som ts sambo. Det finns inget värre än människor som kommer och ställer en miljon frågor fastän dom kan läsa mycket av det dom undrar på informationsidor. Så skulle någon komma så på jobb skulle jag be dom förbreda sig bättre.

Sen ser jag inget fel med hennes svar, ts frågade och hon svarade att nä hon kunde inte se några fel.

Förstår inte varför man ska dalta så mycket med folk annars känner dom sig "kränkta"

För att vänta barn är väl inte en vardaglig sak? Är det drygt att ha frågor? Låter mer som om man är för lat för att sköta sitt jobb. Att be föräldrarna läsa på innan så bm slipper göra de x är utbildad i? Att snäsa av den blivande pappan är otrevligt.

• Snuttispluttis

Tycker inte att en bm på rul ska dalta, men kan ju ha förståelse för att en hormonstinn gravid kvinna behöver höra att det ser bra ut där inne och inte bara sitta tyst, kolla grejerna och sen tack och adjö.

På mitt första rul fick vi en bm som tog illa upp för att vi inte ville föda på mottagningen som hon tydligen jobbade lite på också. "Där jobbar jag" sa hon när vi sa att vi valde en annan och sen var hon tjurig hela ultraljudet. Vi fick inga kommentarer alls på något utom när hon satte bf. Gick resten av graviditeten och oroade mig för att det skulle komma ut en missbildad bebis bara för att hon blev sur för att vi dissade "hennes" förlossningsmottagning och inte kollade ordentligt.

Hur ska man veta att de ser på allt de ska se på när de inte säger att de har sett på det?

• frestelsen
    Snuttispluttis skrev 2016-04-01 13:56:41 följande:

Tycker inte att en bm på rul ska dalta, men kan ju ha förståelse för att en hormonstinn gravid kvinna behöver höra att det ser bra ut där inne och inte bara sitta tyst, kolla grejerna och sen tack och adjö.

På mitt första rul fick vi en bm som tog illa upp för att vi inte ville föda på mottagningen som hon tydligen jobbade lite på också. "Där jobbar jag" sa hon när vi sa att vi valde en annan och sen var hon tjurig hela ultraljudet. Vi fick inga kommentarer alls på något utom när hon satte bf. Gick resten av graviditeten och oroade mig för att det skulle komma ut en missbildad bebis bara för att hon blev sur för att vi dissade "hennes" förlossningsmottagning och inte kollade ordentligt.

Hur ska man veta att de ser på allt de ska se på när de inte säger att de har sett på det?

Fy va trist:( nä skillnaden på att dalta och försöka va ett stöd för föräldrarna är ju stor. Har med förståelse att man inte kan kräva att få se könet men att känna sig trygg och våga fråga om saker tycker jag man ska ha rätt till.

Slutet på min graviditet va inte kul.

Jag va 19 år och hade väldigt ont när de va en månad kvar. Pratade med mvc om det o de ignorerade mig. De sa åk in akut om du är orolig.

Åkte in akut o fick skäll för jag kom. Åkte hem med tron om urinvägsinfektion. Dagen efter fick jag så kraftiga sammandragningar och helt plötsligt kom en fors med blod. Ringde till förlossningen och sa de blöder o är 5 v. Kvar. Hon sa då, de är normalt sätt på en binda. Nu sket jag i det o åkte in iaf. Ja visst va de på g. Jag va så pass öppen att min dotter kunde komma när som. Hon hade inte vänt sig så de blev akut snitt så hon inte skulle fastna och kvävas.. fy tänk om jag inte åkt in.. så ja nästa gång jag är gravid tänker jag ställa frågor o fan ryta tillbaka om jag inte får den respekt jag förtjänar.
  • Snuttispluttis
    frestelsen skrev 2016-04-01 15:45:58 följande:

Fy va trist:( nä skillnaden på att dalta och försöka va ett stöd för föräldrarna är ju stor. Har med förståelse att man inte kan kräva att få se könet men att känna sig trygg och våga fråga om saker tycker jag man ska ha rätt till.

Slutet på min graviditet va inte kul.

Jag va 19 år och hade väldigt ont när de va en månad kvar. Pratade med mvc om det o de ignorerade mig. De sa åk in akut om du är orolig.

Åkte in akut o fick skäll för jag kom. Åkte hem med tron om urinvägsinfektion. Dagen efter fick jag så kraftiga sammandragningar och helt plötsligt kom en fors med blod. Ringde till förlossningen och sa de blöder o är 5 v. Kvar. Hon sa då, de är normalt sätt på en binda. Nu sket jag i det o åkte in iaf. Ja visst va de på g. Jag va så pass öppen att min dotter kunde komma när som. Hon hade inte vänt sig så de blev akut snitt så hon inte skulle fastna och kvävas.. fy tänk om jag inte åkt in.. så ja nästa gång jag är gravid tänker jag ställa frågor o fan ryta tillbaka om jag inte får den respekt jag förtjänar.

Ja, det var ingen kul upplevelse. Gick liksom och tänkte att OM det är nåt fel på min bebis när den kommer ut så ska jag anmäla den där jäkla människan! Kändes liksom som att det skulle vara båt fel, ultraljudet gick så fort och hon sa ju inget.

De borde väl se på könet för att kolla att det ser normalt ut? Eller kanske inte går att se några missbildningar där på ett ul.

Men usch vilket trist bemötande! På flera ställen också :( Men har fått intrycket av att alla som jobbar med gravida kvinnor blir typ avtrubbade och bara tycker att kvinnorna är jobbiga och oroar sig i onödan. Samtidigt läser man ju överallt att kvinnans instinkt oftast är rätt och att man ska lyssna på magkänslan. Lätt när man blir dumförklarad för sin oro :/

Ja, så man måste verkligen ryta i, tyvärr. Hellre trampa nån på tårna än att bebisen dör i magen. Och skulle bebisen dö i magen vill man ju känna att man gjorde allt man kunde.
Svar på tråden trist ultaljud- bm en surkärring