• dorry

Ska det verkligen behövas vara så svårt att bli gravid

• Svar på tråden Ska det verkligen behövas vara så svårt att bli gravid
  • Sanna Marie

jo, det kan vara svårt att bli gravid......

Jag vet inte var det beror på för oss oförklarligt barnlösa. Maken och jag försökte skaffa barn i 10 år men inget hände. Så gjorde vi IVF och jag blev gravid på första försöket.

Efter min dotters födelse så satte jag in en spiral. I augusti i år tog jag ut den efter många månaders diskussioner med maken. Jag hade beställt hem rosenrot och trodde att kanske det skulle hjälpa oss att bli gravida igen. Jag blev gravid direkt - utan att ha börjat med rosenroten.

Både maken och jag är chockade. Nu är jag i vecka 18 och fattar fortfarande inte att vi ska ha barn igen. Hur kan kroppen fatta nu att den ska bli gravid och inte förr då vi gick i 10 år och väntade?
    Det är sådant jag inte fattar......men det är bara att tro på mirakel kan ske.
    Kram alla ni andra som kämpar!

• dorry

majsalotta, Vi skulle kunna göra en insemination till men vi valde att hoppa över det för att det blev för påfrestande.
    Vi väntar ett tag att jag ska stabilisera lite mer psykist innan vi gör något mer innan vår IVF.
    Eftersom jag kommer ursprungligen från Estland har jag ju möjlighet att göra IVF där borta på en privat klinik för inte så mycket pengar. Pengar är ju inte så stor problem för oss när det gäller barn. Det verkar vara ju det bästa investeringen man gör för livet.

Vi tar det lungt ett tag och provar som vanligt och blir vi sugna och redo att göra ett ingrepp innan 1,5 år, då gör vi det. Tills dess få vi kämpa på som vanligt :)
    Jag ska kankse prova akupunktur

• dorry

Där ser ni tjejer, Sanna Marie har blivit de lyclkigt lottade utan förklaring och det kommer antagligen vi alla andra oförklarade barnlösa bli.

Tack Sanna Marie för stödet!
    Jag har provat att käka allt som går för att förbättra min chans att bli gravid bland annat rosenrot, men det evrkar inte funka på mig. Jag är glad att det fungerade på dig!

Går graviditeten bra?

• Peki

Hoppar in efter Majsalotta och hakar på samma ämne.

Det finns inga vetenskapliga bevis för att stress gör det svårare att bli gravid. Extrem stress kan iofs förändra prolaktinnivån vilket gör att mens och ägglossning kan utebli men det är något man i så fall märker.

Om man inte har blivit gravid efter ett år så är det något som inte stämmer.

Oförklarlig banrlöshet betyder _inte_ att det sitter i huvudet på någon (eller i hjärtat heller för den delen). Nej, det finns något i kroppen hos kvinnan eller mannen (glöm inte honom! Det finns även manliga faktorer) som gör att det inte fungera.
    Vissa orsaker har man ännu inte hittat. Det är en extremt komplicerad process som ska till för att en graviditet ska uppkomma, och det finns ännu många mekanismer som man inte känner till.

Man gör inte heller alla tester som finns i en fertilitetsutredning, eftersom behandlingen i alla fall brukar bli att göra IVF. Det finns också problem som inte märks förrän under en IVF, såsom att sperimerna inte kan befrukta ägget på egen hand.

Nej, stress över barnlöshet skapar inte infertilitet. Det är ingen självuppfyllande profetia.

Det finns däremot undersökningar som visar att stress _inte_ påverkar fertiliteten. Sahlgresnka sjukhuset har gjort en långsiktigt studie av kvinnor som genomgår IVF. Där ser man tydligt att stress över stuationen och själva behandlingen _inte_ påverkar antalet graviditeter. Och är det någon gång man längtar, och tänkar på att bli gravid hela tiden så är det under en IVF.

För att orka med att ha svårt att få barn så är det viktigt att inte skuldbelägga sig själv för saker man inte kan påverka.

• dorry

Välkommen peki, det är bara att hänga på.
    Jag läste att ni hade gjort två IVF vid Huddinge utan resultat, beklagar. Mycket tråkiga nyheter. Hoppas det bli bättre nästa gång om det nu är en tröst för dig.

Vi har en tid hos Huddinge om ca 1,5 år (fick köplats ca en månad sen). Vi få se om vi lyckas innan eller testar några andra åtgärder innan dess. Jag har möjlighet att göra en IVF i estland på en privatklinik om jag så önskar (kommer därifrån ursprungligen). MEN jag vet inte om jag vill det än. Mådde så dåligt efter det andra misslyckade insemination att har inte kommit över det riktigt än

• majsalotta

Jag förstår att det är superjobbigt att misslyckas med behandlingar... men det är jobbigt att misslyckas gång på gång på "vanligt sätt" också. Om det var så jobbigt efter sista inseminationen är det nog vettigt att vänta ett tag med fler behandlingar. Har du fått någon professionell hjälp att bearbeta dina känslor? Jag samtalade med en kurator på kvinnokliniken några gånger i början av hösten när jag mådde som sämst, och det var ialla fall skönt att få ventilera mina känslor och tankar medn någon utomstående men som har stor kunskap om fertilitetsproblem både medicinskt och psykologiskt! Det låter ju ialla fall toppen att du kan få göra IVF i Estland om ni inte vill vänta i 1.5 år i Sverige! Vi kände själva att vi mådde dåligt av att vänta på IVF...

• dorry

Tack för tipset majsalotta och Du har rätt så rätt, det är jobbigt att misslyckas på vanligt sätt och det gör man ju månadsvis om man nu har två helt fungerande äggledare

Jag har fått rekomendationer från min läkare att kontakta någon som jag kan prata med om mitt problem men har inte kontaktat henne än. Mycket möjligt att jag ska ringa henne men hittills har jag inte känt för det för att jag pratar väldigt mycket med min mamma som stöder mig iof har hon ingen kunskap om frågan för att hon aldrig haft problem att ha barn men för mig verkar vara vikigast att få prata ut.

• dorry

Jag mår så illa, så illa och barnlösproblemet börjar ta kol på mig. Vad jag än gör ska någon påminna mitt problem, helt otroligt. Igår började läsa en ny bok en deckare istället för alla "barnlöshets böcker" som jag har läst nu flera månader eller år eller vem bryr sig. Deckaren börjar med ett mord som ska sedan lösas upp som vanligt. När jag kommer till sida 36 i boken som beskriver mordutredare vars kvinna har blivit konstig efter deras barnlöshets problem. FAN inte en deckare kan inte förbigå problemet.
    Idag hörde jag en radioprogram där en kvinna klagade hur jobbig graviditet hon hade. De första tre hade gått bättre, jag men stackars henne. Jag kände sådan ilska (inte mot kvinnan) och började må så dåligt att nu har man inte gjort något annat efter programmet än bara stirrat i väggen och tyck synd om mig.
    VARFÖR KAN MAN BARA INTE BLI GRAVID; FAA.....

• VISDOM

Nu tjejer vill jag tacka för mig....Ni har varit helt fantastiska...Jag har gått igenom ett jobbigt år med operatioer och andra tuffa besked..Fick MF häromdagen,och nu har min fästman lämnat mig....Trodde inte livet kunde bli värre.Jag kommer nog aldrig mer få uppleva en liten bebis jag är nu 36 och blivit ensamn igen..Livet är bra skit ibland...Men jag har ändå lyckan att ha tre fina barn 17,15,10år dom skall jag umgås med...Kram på er alla.

• dorry

Hej önskaaaaaaaaaaan, det bara kan inte vara sant att han har lämnat dig. SA han något eller blev det för jobbigt med all barn problem.

Livet kan vara skit men du ska kämpa på och göra allt som det går att du ska mår bra. Gör bara grejer som du tycker om att göra och vill du inte göra något slappa bara och ta hand om dig.
    Riktigt stor kram på dig tjejen.

• VISDOM

Han har inte visat sig här sen innan missfallet.Han skulle flyttat hit nu till nyår,men har plötsligt fått kalla fötter.Vi som har gått igenom så mycket Men allt blev nog för tufft..TAck alla för att ni är så fantastiskt goa

• dorry

Det var ganska dålig stil av honom. Jag kan knappast tro att det var tuffare för honom än för dig. Grabbar brukar kunna hantera sina tankar på ett annat sätt än tjejer och ibland är jag tom sur att jag inte kan slippa tänka på vissa tankar ibland som grabbar gör.
    Ta hand om dig och om han nu har lämnat dig då var du väl alldeles för bra för honom.

• Lisa3

Hej, såg att nån nämnde rosenrot som något som man kan äta för att öka graviditetschanserna, och akupunktur. Kan nån bara berätta lite mer om detta för mig, tack på förhand.

• dorry

Hej lisa3, jag har läst lite om rosenrot på nätet och har även ätit det för att kunna bli gravid men tyvärr hjälpte det inte mig. Rosenrot är något man köper på hälsobutiker.Här är en länk för mer info
    www.sundatips.se/home/content.asp&gclid=COOAh4STlIkCFU5gMAodLWui8w

När det gäller akupunktur så jag har läst i böcker om barnlöshet och hört av några andra tjejer som har försökt att bli gravida att det är en bra hjälpmedel. Det är väl något som gör att man bli mer avslappnad och finner sin inre ro. Akupunktur används ju för många olika slags problem. Har även hört att barn som ha kollik kan botas med akupunktur. Hur det hela går till har jag tyvärr inte det blekaste.
    Jag har funderat på att prova akupunktur men jag har lite svårt för nålar så jag kanske ska prova zonterapi istället
    Här är en annan länk för mer info om barnlöshet och akupunktur
    home.rixtele.com/~akupunktur/barnloshet1.htm

• dorry

hej tjejer,
    många pratar ofta att man har gått igenom en massa undersökningar och läkarna hittar inget och då få man diagnos oförklarigt barnlös. Ibland undrar jag om läkarna har verkligen gjort alla undersökningar som ska göras, jag menar jag vet ju inte vad ska kollas och inte. Bara om man ha kollat alla inre tjej organer och ägglossning och spermier och har inte hittat nåt, då kan det väl inte vara allt.
    Man vet ju inte dessa mediciniska termer och om det är så komplicerad att bli gravid måste det väl finnas en massa komplicerade prover också. Jag hittade en bra länk där man kan läsa mer prover man kan göra. Jag menar man har ju inget att förlora att göra prover man hoppas ju för varje pris att bli gravid. Har ni läst denna sidan ?
    www.fertilitetsguiden.nu/testinganddiagnoses/additionaltestsforwomen/index.asp&componentid=114845&sourcepageid=112115#1

• Bliglin

Hej!

Dorry: Japp, jag har läst den sidan. Men antar att svaret på en viss undersökning avgör vilken undersökning som de sedan går vidare med.
    Till exempel har jag själv, liksom de flesta här inne antar jag, gjort vaginalt ultraljud. I mitt fall upptäcktes då en missbildning av livmodern varför man valde att genast gå vidare med kontraströntgen av livmoder och äggledare, sk hysterosalphingographie.
    Det (eller spolning med ul) borde, enligt min uppfattning, alla få göra oavsett missbildad livmoder eller ej.

Men i övrigt antar jag att läkarna väljer att gå vidare från den ena undersökningen till den andra beroende på vilka provsvar som de får efterhand. I mitt fall t ex så visade kontraströntgen att allt såg fint ut och de hittade inte tillstymmelse till cysta, polyp, eller myom etc. Därför finns ju inget skäl att gå vidare med titthålsoperation (laparaskopi) eller hysteroskopi eller endometriebiopsi. Jag antar att det blir aktuellt först då man HITTAR konstigheter eller misstänker endometrios eller annan sammanväxning, cystbildning, myom etc etc.

Så mitt svar är att jag förvisso håller med dig, dock anser jag inte att ALLA undersökningar bör ingå i en utredning och en föregående undersökning redan ger vid handen att en efterkommande undersökning är överflödig, om du förstår vad jag menar.

Dock nämns även Postcoitaltest under "kvinnans undersökningar" vilket ju borde vara ett nästa steg i undersöknings-svängen ... vilket man ofta hoppar över av olika skäl!?
    Det kanske vore en idé för er att begära att få göra, om ni inte redan gjort det.
    Vi ska göra ett efter årsskiftet och jag bävar redan för resultatet :-/ (men vill såklart få undersökningen gjord, man vill ju veta)

Kram B

• pejio

Lisa3: Med hjälp av akupunktur kan man stimulera olika punkter i kroppen, bl.a. för att öka blodcirkulationen i livmodern för att ägget lättare ska fästa. Man kan också sätta nålar för att stabilisera hormonerna och på andra punkter för att slappna av. Jag har bara positiva erfarenheter, visst känns det när nålarna sätts, men det vänjer man sig vid.

Rosenrot testar jag också, men har inga belägg för att det skulle funka. Finns dock massor av trådar om rosenrot under "planerar barn".

• dorry

Hej bliglin, tack för svaret. Du har säkert helt rätt att det finns ingen mening att göra en massa prover om det inte finns någon anledning till det. Problemet är ju bara att man så gärna vill ha barn och ibland kan man bara inte nöja sig med ett svart som är oförklaringt barnlös. Man är ju desperat för att få barn.

Läst lite mer grundligt på länken som jag skickade och förstod också att jag få väl nöja med de undersökningar man har gjort och nöja med svaret som man inte gillar :)

stor kram dorry

• dorry

Hej tjejer,
    God fortsättning på er och man få väl hoppas som vanligt att denna år kommer bli bättre och att vi kan få se några resultat från barnfronten.
    Mår skit som vanligt och är så jävla trött (ursäkta språket) på alla som säger att det är bara att slappna av och att allt kommer funka sedan. Hur fan slapnar man av, finns det piller eller? Man går omkring varje dag utan att medvetet tänka på barn men tanken finns ändå där utan att jag vet om det. Däremot så fort som man ser en barnvagn vill man spy vilket betyder att man har väl tänkt på barn hela tiden ändå.
    Varför kan inte tomten komma någon gång med en unge? Man önskar ju så mycket

Svar på tråden Ska det verkligen behövas vara så svårt att bli gravid