• extremlängtan

    Inneord

    det finns vissa ord som är väldigt inne och som man antingen kommer på sig själv med att använda ofta eller som man irriterar sig på eller på ett annat sätt lagt märke till. vilka är dessa?

    I-landsproblem, sant uttryck men väldigt inne på ett jobbigt sätt
    typ, onödigt men oj vad mkt jag använder det

  • Svar på tråden Inneord
  • extremlängtan

    haha "det är bara sådär vettigt..." lär ju barnen undra varför bara sådär...?

  • gealach

    Jag stör mig på "fett". När man jobbar med tonåringar matas man ju med sådana där modeuttryck hela tiden. Jag hör säkert hundra "fett bra" eller "fett dåligt" på en dag.

    "Äger" är som någon sa också ett sådant där uttryck jag gärna slipper.

    Sedan kan jag inte hjälpa att jag själv tar upp vissa modeuttryck, en del är ju faktiskt bra... Jag har för övrigt mycket lätt att snappa upp uttryck från andra, börjar härma dialekter och brytningar också om jag umgås tillräckligt mycket med folk som pratar på ett visst sätt.

  • LillaKanin

    Jag kommer på mig själv med att ofta säga att något är "stört" eller "helt sjukt" eller varför inte ASBRA!

    Sjukt va?!

  • extremlängtan

    fattar'ru?

    ofta är det invandrare som säger det, precis som att jag som kan svenska flytande och har bott här i hela mitt liv inte skulle förstå?

  • plum

    Extremos *fniss* mitt nya smeknamn på dig

    Det är många invandrare som säger Hej Lyssna först innan dom börjar berätta, varför skulle man inte göra det.

  • gealach

    Plum ---> Det skulle kunna bero på att man använder något liknande uttryck på deras språk, på svenska inleder vi ju inte speciellt ofta en mening med "lyssna". När jag bodde i Frankrike kunde jag störa mig rejält på att de ofta började meningarna med "écoute" (lyssna), fast vi suttit och pratat en bra stund och jag lyssnat hela tiden. Det kan ju vara vanligt på fler språk.

    Men jag håller med om att det låter mycket skumt på svenska.

  • Bebisens mamma

    Då folk börjar varje mening med "kompis"... Irriterande!:)

  • HangtheDJ

    Hörde i bankomatkön idag ett par "ungdomar" som talade med varandra. Kalla kårar ilade nedför min rygg då jag hörde den ena säga:

    "Softish"
    Jisses.
    Är det inte han från Latin Kings som talar så? Upplevde jag sk. Rinkebysvenska? (även det ett dumt uttryck f.ö)

  • HangtheDJ

    och folk som avlutar meningar med ordet "len". (även variationen "ey len" finns) va fasiken betyder det?

  • Poena

    Verkligen = "veeeerlikgen" = både som förstärkning och som utrop, ex den är verkligen sååå bra el är det verkligen så??
    Helt ok = "helt okäj" = Det är/blir jättebra bra
    Ja, precis = "a, psiiis" = Ja

    Detta är tre uttryck som jag stör mig på Speciellt när de anväds ca 3 ggr i varje mening

  • extremlängtan

    betyder "kompis"
    häng me' lan!
    (du börjar väl inte bli gammal? )

  • HangtheDJ

    jag är alldeles för gammal tydligen

    ja dagens ungdom....jag säger då det...ska nog ta på mig mormorstrosorna och hytta ilsket med näven.
    Tala så att man förstår pöjk!

  • FuckyourFEars

    man kan också säga tex "jag ska blazea en tune och dra en knatch. Låt oss fläka ett bläster." Det betyder "Akta er för inbrottstjuven, han har en trubbig kniv".

Svar på tråden Inneord