• Melle

Tina oxfilé??

Finns det någon som vet hur lång tid det tar att tina 1,8 kg oxfilé? Vi ska bjuda på det imorgon kväll och jag såg nu att den inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylen. Jag har lagt ut den i rumstemperatur nu, men är ändå lite orolig. Kommer den att hinna tina till senast kl. 17 imorgon då jag måste börja tillaga den?

• Svar på tråden Tina oxfilé??
  • AnnaGBG
    Den är inte riktigt en meter...men den är ganska stor  Men en halvtinad oxfilé kan man ju lägga som en falukorv.
  • Mälaröbo

Om man vill undvika bakteriehärden som blir av att tina i varmt eller ljummet vatten så kan man ta kallvatten. Det funkar kanon!

• nikolin

Nej men tina den under natten på diskbänken, det är ju helt kött, klart det inte blir förstört! Det är ju dessutom fruset=kallt så hur kan det surna...
    Helt kött ,alltså inte färs, ska vara rumstempererat när man lagar till det.
    O snälla, tina det inte i micron Blir det panik är det nog bättre att skära upp det och steka skivor istället för hel, då tinar det ju snabbare. Lycka till!

• Melle

mälaröbo: Jag brukar ta kallvatten... det känns liksom fräschare...

• Melle

Jodå det gick prima! Den var tinad å klar när jag vaknade imorse. Lade in den i kylen då. Även tillagningen gick jättebra. Våra gäster var sååå nöjda å hyllade min kok-konst! (som egentligen inte existerar, men det vet ju inte dem... ) Nu har de precis gått hem å jag sitter här och försöker sluta pimpla vin, för att slippa må så dåligt imorrn, men det går inte så bra... Hoppas alla ni andra också haft en trevlig nyårsafton!

• nikolin

Va gott! Ta en slurk för mig också, jag får inget, gravid.
    Men snart ska jag också få blodig oxfile o rödvin...muuums. Gott nytt och gonatt!

• Hundter

Tina inte kött eller köttfärs i varmt vatten! Starkt bakterieframkallande! Tina i kylskåp !

• Maria 434
    Hundter skrev 2018-01-08 10:57:38 följande:

Tina inte kött eller köttfärs i varmt vatten! Starkt bakterieframkallande! Tina i kylskåp !

Så här över ett år sen så har ts redan löst det och middagen blev bra.

Går för övrigt alldeles utmärkt att tina oxfile i rumstemperatur.
  • honutannick
    Maria 434 skrev 2018-01-08 11:03:44 följande:

Så här över ett år sen så har ts redan löst det och middagen blev bra.

Går för övrigt alldeles utmärkt att tina oxfile i rumstemperatur.

Över 10 år sen tom :)
  • Maria 434
    honutannick skrev 2018-01-08 11:10:40 följande:

Över 10 år sen tom :)

Haha ja jösses.
  • klyban
    Hundter skrev 2018-01-08 10:57:38 följande:

Inget man behöver oroa sig över, vill man öka på farten när man tinar så fungerar det och oroa sig behöver man heller inte.

Och om jag skulle rekommendera kylskåp och tina, så är det aldrig för bakterier, utan för att köttet mår bättre av tinas långsamt(kvalitén).

hur många meter var det?
Svar på tråden Tina oxfilé??