• Jinxan

Klippt håret av min dotter!!

Jag åkte förbi till min 5 åriga dotters pappa och hans sambo med en påse gympakläder ikväll.
    Hon har varit där sedan torsdag och ska komma hem tisdag.
    När jag kliver in genom dörren fick jag en chock!!!!!
    Hennes hår, som räckt nedanför axlarna, var nu kapat till öronlängd och luggen är ca 2 cm!!!!Arrrgghhhh!!
    Jag blev såklart mållös och visste inte hur jag skulle reagera.
    Min dotter och jag grejar mkt med håret dvs flätar, kammar och pysslar.
    Detta förklarade jag för hennes pappa och hans sambo.
    Då blir båda på defensiven och säger att det "var ju slitet i topparna" samt att luggen var lite lång. Därför skulle det alltså vara okay att "styvmamma" tar henne till frissan utan att kolla med mej först om det är OK...
    Hennes pappa har väl aldrig brytt sej om hennes hår förr och jag kan därför garantera att han inte hade ett dugg med det att göra, men tjejen tyckte ju att det var en bra idè !!!

Jag skulle aldrig drömma om att ta min sambos son till frissan och raka hans skalle för att jag tycker att håret är lite tjockt
    att kamma!!! Skulle fö ALDRIG göra någon förändring överhuvudtaget i hans utseende utan att kolla med hans mamma först.

Jag blev så arg att jag kunnat strypa dem båda två, men försökte hålla god min för att inte göra min dotter ledsen.
    Hon sa "Mamma, det går inte att sätta i en svans nu, vill du se???"
    Höll på att börja grina...

När jag kom hem var jag lika arg och ringde upp hennes pappa och meddelade precis vad jag tyckte, inte så lugnt och sansat kanske..
    De har ju faktiskt en liten son som hon kan släpa till frissan och klippa av tofsarna på.

Nu har jag fått skriva av mej lite men är fortfarande förbannad och ledsen. Skulle någon av er göra så med någon annans barn utan att kolla först??
    Överreagerar jag??? Vet att det inte är hela världen, men ändå!!
    Faktiskt första gången jag haft anledning att bli arg på "extramamma" men idag hade jag kunnat strypa henne..
    Som sagt, dela gärna med er av era tankar om sådana här frågor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 23:06:46:
    Ska tilläggas att hon var hos frissa och toppade håret samt klippte luggen en vecka före jul...

• Svar på tråden Klippt håret av min dotter!!
  • Dalkulla74

Jag skulle nog också bli förvånad om jag var i samma situation som dig men det finns väl egentligen ingenting att bli arg så man kokar över.. i alla fall inte så länge barnet inte är förkrossat. Det är min åsikt, hår är bara hår och dessutom växer det ju så fort ut igen .

• ZagasMamma

Min smabo har tre barn sen förut.. två pojkar och en tjej.. Mamman bestämmer ALLTID hur de ska se ut i håret... tösen har långt hår med lugg, sen ena pojken "pott"frisyr och den äldsta kortklippt..

min sambo rakade av sej allt sitt hår i somras... då ville såklart pojkarna oxå göra det...

Men mamman sa NEJ..

själv så tycker jag att de ska ha liiiite med att bestämma hur de vill se ut i håret.. kanske inte gå med på vaaad som helst.. och ja menar hade de nu rakat av sej allt sitt hår så hade det ju snart växt ut igen..Och min sambo frågar mamman aldrig hur han tycker, utan bestämmer jämt själv...

men jag som styvmamma skulle väl aldrig ta med hans barn till frisören... det är ju faktiskt föräldrarnas uppgift..

hade jag nu vart skild från min sambo o han haft vår dotter varannan vecka.. och hans nya hade tagit med min dotter o klippt henne utan min tillåtelse hade jag blivit VANSINNIG!!!!

Så jag håller med dej!!!!

• melan

hennes pappa hade aldrig tagit med henne till frissan förr.

har du hört talas om att man kan förändras med åren? man kanske inte är densamma som man var för tre år sedan.
    man växer ju med sitt förhållande. jag är inte densamma som jag var när jag var tillsamans med mitt ex, jag lever inte i närheten av det liv vi två hade.
    så alla biomammor det kan faktiskt vara så att erat kära ex, förändrar sig med åren, dels blir de äldre och kanske tar mer föräldraransvar när de levt själva med sina barn och nu har barnen halvtid eller deltid.

men visst, vi är kända för att skapa elände vi bonusmammor det är vi som kommer med de dumma förslagen när det gäller förändringar. eftersom de mjuka skenheliga ex gubbarna inte har varken gjort eller sagt ngt tidigare så vore det ju konstigt om de började nu. som biomamman hos oss säger "du ska veta att jag känner din sambo bättre och mer än vad du gör"
    de gick isär för sju år sedan.
    men hon får tro och tycka så jag tänker inte säga emot och göra det till en tävling.

hur som helst så till ämnet, vi har en gemensam dotter och skulle jag och min sambo gå isär och HAN skulle tillsamans med sin nya ta med dottern till frisören och klippa henne superkort så skulle jag inte bli glad det vill jag lova, men jag skulle försöka akta mig för att skylla på bonusmamman för jag tycker att min sambo skulle vara så rågryggad att ringa och fråga mig om det är okej att klippa kort, gällde det en toppning så skulle de inte ens behöva fråga mig,
    de är vuxna de med och kan se och ta beslut utan mig.

• Antigone

Jag hade blivit vannsinnig!!! Verkligen.......*SVORDOMAR*

• gumsan76

Har följt den här tråden ett tag, och JA, jag tycker du överreagerar TS. Snacka om i-landsproblem. JA, det är ditt barn men allvarligt, handlar detta om din dotters hår egentligen? OM bonusen hade frågat, hade du sagt ja då eller?

Tror du bonusen gjorde detta för att jävlas? Om inte, what's the big deal? Det här revirpinkandet som vissa föräldrar håller på med... man blir ju knäpp!

• Vimsigavera

jag har själv varit med om samma sak och jag blev arg jag oxå.. min ex mans flickvän hade klippt min dotter i pagefrisyr..hon hade oxå långt hår.....nu när jag själv är bonusmamma så bestämmer alltid hans mamma att hon vill att jag klipper honom om han har blivit för långhårig...så det gör inget om jag skulle klippa honom hon tycker att det är skönt att hon slipper det...

• mollieboll

Jag hade blivit galen!!! Man gör bara inte så, sen spelar det inte så stor roll om det är den andra föräldern eller bonusen. Vad är det för fel med att komma överrens om saker, det fattar inte jag...

Mtaa: Vad menar du med att hon varit bakom eran dörr? Stog hon o smög?? Galen kvinna låter det som i vilket fall... Skicka ett anonymt brev med namn o telefonnummer till stans alla psykologer!

• tindralva

Jag hade nog blivit förbannat om någon klippt min dotters hår utan att fråga MEN inte om hennes pappa gjort det. Jag menar, vad har jag för slags ensamrätt på hur det "ska" vara?
    Håret växer ut igen och innan dess, ta ett snack med pappan och bonusmamman så ni inte hamnar i fler onödiga konflikter.

• Mamsis

Samma sak hände mig, men i det fallet klippte sambons nya själv...
    Hur jäkla snett som helst och de hade sagt till henne att de bara skulle toppa det.
    Sen när är toppar 15 cm? Jag fick ta henne till frisören.
    Jag blev skitarg och sen dess är det jag som fixar det.
    Hon ville inte ens klippa sig men vågade inte säga ifrån.

• Rhea

Nej du överreagerar INTE, och styvmamman hade säkert reagerat lika som du om hon var i din sits.

• Mamsis

Tillägger att jag också varit bonusmamma och jag skulle aldrig i helvete ta med sambons barn till frissan eller göra något åt deras utseende utan att föräldrarna godkänt det! Även fast sambons yngsta är 13 och i princip bestämmer själv.
    Det har man inte med att göra så länge barnet inte är vanvårdat.

• 99och06

nu ska jag vaa' riktigt omogen...alltså vilken hemsk styv mamma rena askungen sagan...blä för hennes beteende. får verkligen hoppas de var tänkt som en god gärning, men har inte så lätt att tro det...tyvärr!

• Piaf

Förstår dig helt!

Jag skulle aldrig klippa av min (styv)dotters hår bara så.

Mycket väl kan jag gå till frissan med henne, klippa toppar och så, göra henne fin, mer i ordning i håret än vad hon för stunden är.

Men, jag skulle aldrig göra en sån genomgripande förändring utan att höra med mamman och vad de har för planer.

Och då är endå den här tjejen åtta år, och skulle mycket väl kunan säga att HON VILL klippa sig kort.

-Visst, jag ska bara ringa och kolla med din mamma först, hade det låtit här Flört

Hennes pappa skulle resonera precis likadant!!

Tabula rasa
  • skenna

Åh.... jag har varit med om exakt samma sak 2 ggr.

Första gången passade min mamma henne en helg. När jag kom ner och skulle hämta henne var hennes lugg avklippt. Vill dock tillägga att vi hade försökt spara ut den så att hon skulle slippa ha lugg. Luggen räckte precis bakom öronen på henne. Men när jag kom för att hämta henne hade hon en ojämn lugg precis ovanför ögonbrynen.
    Nu senaste gången var förra månaden. Min dotter kom hem efter att ha varit och hälsat på sin pappa. När hon åkte hade hon långt hår nedanför axlarna. När hon kom hem hade hon page. Nästan kortare. Ojämnt dessutom!!
    Jag blev riktigt ledsen men det var bara att bita ihop eftersom min dotter var lika ledsen hon. Givetvis ångrade hon sig.
    Det värsta utav allt var att han hade mutat henne med en stor påse godis om han fick klippa av henne håret. Hon är snart 5år så gissa om han klippte för kung och fosterland.

Men det är väl bara att vänta på att det växer ut.....

• Sugardynamite

Jag har också varit med om situationen. Inte riktigt lika drastiskt, men ändå. Jag blev också jävligt förbannad och sa ifrån ordentligt.

De kan verka löjligt för bonusföräldrarna, som kanske egentligen ville väl, men som bioförälder som plötsligt tappat halva sitt barns uppväxt kan en sådan sak vara jättestor.

Definitivt tillräckligt stor för att båda föräldrarna skall vara med och bestämma, och rådfråga den andra om det är okej innan man gör något så drastiskt som att klippa barnets hår.
    Det spelar ingen roll att "det växer ju ut". Att låta ett hår växa ut tar tid. Och att inte ens få vara med och besluta om en sådan sak kan kännas som ett stort svek och en stor sorg.
    Det är definitivt inget att förringa.

Svar på tråden Klippt håret av min dotter!!