• Pamina

    Varför så stora prisskillnader?

    Hej!
    Jag går på Sophiahemmet för utredning och inseminationer. Nu verkar det som att IVF blir nästa steg. Jag undrar varför det är så stora skillnader i priset för ivf på olika kliniker. På SH kostar ett försök 32 000:- (eller var det 33000 ) och de har inga tre-packs erbjudanden. På CvL kostar ett försök 21 000:-, trepack 42 000:- och jag läser här på nätet att St Göran tar 46 000:- för ett tre-pack. Hur kan denna prisskillnad komma sig, finns det kvalitetsskillnader? Jag vill gärna gå kvar på SH men det är ganska stora summor det handlar om, ifall man gör tre försök blir det ju 100 000:- istället för hälften!
    Är det någon som vet något eller som vill berätta hur ni har resonerat så hör av er. Hälsningar Pamina

  • Svar på tråden Varför så stora prisskillnader?
  • 42an

    Hej, Vi bor i Göteborg och Carlanderska ligger också bland de dyraste, så vi har valt att göra behandlingen på CvL istället. Min gyn sa dessutom att de ligger i topp i "resultatligan" år efter år och då känns valet ganska självklart. Lycka till med ditt val och din behandling!!

  • My 2

    Det beror säkert på hur dyra lokaler de har, vilken lönenivå deras personal har men också vilket "rykte" de har.

    Det är väl som med allting annat i marknadsekonomin, säljaren tar så mycket i betalt som köparen är villig att betala

    /my

  • Tinselflickan

    Var finns CvL? Och vad heter det egentligen? Undrar en som funderar på att satsa privat ändå...

  • Lii

    Hej på er!
    Vill bara informera om att i St Görans paket ingår tre ET och tre FET. Jag håller med om att det är förvirrande att det är så stora prisskillnader. Det borde verkligen inte vara några större skillnader på klinikerna eftersom socialstyrelsen har hård kontroll på alla kliniker som sysslar med IVF. Om det verkligne är sant att någon klinik har bättre resultat än alla andra så kan det ju vara värt att ringa till socialstyrelsen och fråga om detta. För min del så tycker jag att det är en stor fördel att gå på en klinik som är nära geografiskt. Det blir en del spring på kliniken, särskilt om man inte lyckas på första gången. Jag är super nöjd med St Görans, de är så otroligt gulliga och proffsiga! (Även om jag inte har blivit gravid ännu.)

    Lycka till i ditt val!
    Lii

  • Winnie

    TInselflickan: CvL är Carl von Linné-kliniken i Uppsala.

  • Julifru

    Ja det är verkligen mkt pengar detta handlar om....

  • mopo

    Va!?! Har Sophiahemmet bara ett försök för så mycket pengar! Kanske dags för oss att tänka om... Man kanske ska flytta till Uppsala överhuvudtaget... Har hört att deras landstingskö också är kortare... om man inte tar cvl förstås.... Vad besviken jag blev.

  • lys

    Carlanderska tar 50.000 för ett trepk och frysförsöken får man betala 8.000 kr extra för. Man kan byta två frys mot ett färskt.

  • Tinselflickan

    34an: Blir det inte jobbigt att göra det i Uppsala? Visserligen är det värt pengarna men ganska långt att "pendla" - el. hur mycket gör man på plats?

  • Jane med 2

    I Falun kostar ett försök strax över 15 000. Plus 4 000 för förberedelser och kontroller hos hemortsläkaren. Det är som med körskolor - de är billigare i landsorten också

  • JsN

    FAst enligt vår gyn hamnar ett försök på CAlanderska på ca 20' när vi gör allt förarbete hos honom och bara åker till Carlanderska för äggplock och insättning. Så då var de plötsligt inte så dyra. (Dessutom kommer våra landstingsförsök att ligga där vilket är en anledning till att det kan vara skönt att göra ev privata försök där)

Svar på tråden Varför så stora prisskillnader?