• Smurflovve

Vi som haft Havandeskapsförgiftning!

Nu är  det på tiden att en stor tråd startar om denna mystiska inte helt så trevliga sjukdom.
    Här kan vi som haft eller kanske t.o.m  har just nu prata om just HF.
    Dela erfarenheter och upplevelser kring detta, hur påverkar det oss som ska ha fler barn med oron.
    Fick någon besvär efter förlossningen t.ex tillfällig blindhet eller dylikt.

SKRIV!
    Sluta aldrig önska, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas, under kan ju ske!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 19:37:55:
    Detta är vi som haft HF: (än så länge)

* Smurflovve. 1:a barnet, vaginalt, v.34

* Twinkel. 1:a barnet, HF v 32, vaginalt, Född v38

* FamiljenCooper : 2:a barnet , vaginalt , 37+5

* Ebbiz. 1:a barnet, snitt v.37+5

* Skåne84 !; barnet 37+5 vaginalt

* Bumbi : 2:a barnet, akutsnitt v.32+6

* looma : 1:a barnet,hf börja v26, akutsnitt v 30+0

*Toka2 : 1:a barnet, HF v33+1, katastrofsnitt v33+1

* lyck: 1:a barnet, HF v 35, akutsnitt v. 37+0

* michiara: 1.a barnet, HF v.29+0 och akutsnitt samma dag

* Dahliaer: 1:a barnet, HF 33+ inlagd från v.36 igångsatt 40+0
    2:a barnet. HF 34+ inlagd från v.36 igångsatt 38+6

* Tina9: 1:a barnet, HF v 32 akutsnitt i v 33+5.

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* Kristin85: 1:a barnet, HF v 34, igångsättning, dotter född v 37+1

* Sander o Loves mamma: 2:a barnet, igångsättning, född v 35+2

* asinassa: 1:a barnet Hf v.32, halv akut snitt v.34+3

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

* TEF: 1:a barnet, HF v35, igångsättning, dotter född v38+3

*Eminor: 1:a barnet, HF v 37, igångsatt v 38+2, dotter född v 38+3

*Eyry: 1a barnet HF v 35, akutsnitt v 36+0, 2a barnet HF v 29 , snitt v 34+2

*Blackangel: 1:a Barnet, HF v.36, igångsättning i v.39 som slutar i akutsnitt

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*nyfiken1: 1:a barnet, HF v.38+1 vaginalt igångsatt, dotter född v.40+4

*anmob: 2:a barnet, HF v 22 förlöst med akutsnitt v27+0

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

*Skoggie: 1:a barnet, HF med HELLP-syndrom. Akutsnitt v. 36 +0.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 18:27:37:

* Dessie pojke föddes i v 32 + 6 vaginalt & vår flicka i v 37 + 0 med akutsnitt.

* bebisImagen pojke född på Bf vaginalt igångsatt stigande bt från v20 HF från v 30

* 123ABC: 1:a barnet blev inlagd V 38+1 och förlossningen starta av sig själv 38+3

*rebekka06: 1:barnet,HF v.32 akutsnitt då, 2a barnet HF v 35,snitt v 36, 3:e barnet HF v 32,snitt v 37

*Kaiza 1:a barnet, HF V26 förlöst med planerat snitt v 37. 2:a barnet HF v 17 (symtom redan v 13) spontan förlossning v 41.

lollofliz; 1a barnet HF i v 32, vattnet gick v 36+0, ut kom hon v 36+1 vaginalt.

*SofieO: 1:a barnet, symtom fr v. 31, utvecklad HF i v.36, igångsatt 36+6 som slutade i ett akutsnitt.

*Lillemma: 1:a barnet, HF v 32, akut kejsarsnitt v 35+2

*Sunshine81 1:a barnet HF v33 igångsatt v37

*En glad tjej i:a barnet HF v 35+5, igångsatt v 37+5 pga vattenavgång
  • Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!
  • Emje

Hej!
    Jag fick min andra dotter nu 8 maj med akut kejsarsnitt. Jag hade nog trott att jag sku slippa undan hf med andra barnet, men icke. Men jag vill inte skrämma er, jag slapp nog betydligt lindrigare undan nu än med första barnet.
    Kan ju tllägga att första barnet är född i v31+2 och andra i 38+6. Så det är ju ändå mycket bättre nu...

• tvillingmor
    curlis skrev 2007-05-26 10:57:41 följande:
    Tvillingmor, vad skönt att höra att du inte känner dig så orolig. Jag tycker att de läkare jag har träffat efter att det här hände har varit väldigt professionella och verkar också vara postiva till ett till barn, trots alla faror. Jag hoppas att de inte låter mig vara lika sjuk så länge som jag fick vara förra gången. Jag tror att mina ögon hade varit ok annars. Sen kommer jag att regelbundet få äta blodtrycksmedicin om mitt blodtryck börjar gå upp för förra gången svängde det hit och dit och blev till slut jättehögt och de tror att de kan undvika det då. Har de sagt till dig hur de kan göra för att undvika fler skador på ögonen eller njurarna om du skulle få HF?
    Ja, läkarna har sagt att de inte kommer att vänta ut Hf så länge utan de bryter grav vid 34 veckor, med att man sätter i gång förlossning. Det gör man ju bara om Hf har visat sig annars väntar man tills de kommer och sedan startar förlossning.
    Äter trombyl som ska motverka Hf tidigt i grav, det kan dock inte helt mota bort den.
    Är nu i vecka 28 (27+1) och än så länge peppar peppar ta i trä så är det fortfarande lugnt.
    Om man får Hf igen så säger läkarna i gälla fall att det brukar komma senare och i mildare form.
  • Malhin

Lägger till mig....
    Hade HF med mitt 5:e barn... Vaginal förlossning på BF dagen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-03 18:27:37:

lollofliz; 1a barnet HF i v 32, vattnet gick v 36+0, ut kom hon v 36+1 vaginalt.

*SofieO: 1:a barnet, symtom fr v. 31, utvecklad HF i v.36, igångsatt 36+6 som slutade i ett akutsnitt.

*Lillemma: 1:a barnet, HF v 32, akut kejsarsnitt v 35+2

*Sunshine81 1:a barnet HF v33 igångsatt v37

*En glad tjej i:a barnet HF v 35+5, igångsatt v 37+5 pga vattenavgång

*Malhin: 5:e barnet. Födde min dotter vaginalt på BF dagen. Var dock prat om ingångsättning eller ev kejsarsnitt.

• bebisImagen

min syn är inte heller återställd... 2.5år sedan jag hade hf...

• Mollan

Hej, jag är ny här. Jag fick lindrig HF i v 36 med första barnet och blev igångsatt v 38. Jag fick trombocytonpeni (låga blodplättar) som farligaste symtomet. Under andra garviditeten tog jag toxprover jätteofta, men slapp undan HF och hon föddes v 37. Nu är jag gravid med trean (v 14) och den här gången ska inga extre kontroller göras. Känns lite olustigt med tanke på att trombocytopeni inte behöver märkas innan man börjar blöda, alltså i samband med förlossningen. Är det fler här som haft HF med ettan, inget med tvåan och sen fått en trea. Hur har ni undersökts under tredje graviditeten isf?

• tinaw

Varför ska de inte göra några extra kontroller? Låter lite märkligt tycker jag... :-/

Jag fick eklampsi (kramper) med ettan, akutsnitt i v 34. Med tvåan var jag inlagd på sjukhus från v 30 ca, akutsnitt i vecka 33 pga HSF som orsakade dåligt flöde i navelsträngen. Med trean blev jag sjuk, men fick vara hemma och vila de sista veckorna, och han föddes i vecka 41. Inte så farligt med andra ord. Nu med fyran är jag sjukskriven sedan vecka 21 ungefär pga HSF-symptom. Så det kan gå upp och ner, även om det vanligaste är att kvinnor bara blir sjuka första gången och inte sen.

Finns det några tecken på trombocytonpeni som du kan märka själv? Blödningsbenägenhet? Blåmärken?

• Pojkmamma x3

*tinaw*

Såg att du väntade ditt fjärde barn efter att ha haft hf tre ggr tidigare. Måste bara få fråga: har läkarna sagt något om att skaffa fler barn, jag menar de har inte avrått dig eller så?

Har själv haft mild hf tre ggr, barnen är födda v38, v39 , v38. Symtomen har börjat i v 30 - 34 men har inte blivit allvarliga förens i slutet av grav.
    Men det känns som om jag skulle vilja ha barn igen nån gång i framtiden. Funderar lite på om vad sjukvårdspersonalen tycker om det. Fick känslan av att de tyckte att jag kunde låtitbli trean när jag vet att jag har risk för hf.
    Vad är dina erfarenheter? Eller om nån annan vet?...alla åsikter tas tacksamt emot :)

• stintan1

Hej hej!
    Jag är ny här! Hade ganska svår preeklampsi med min dotter som föddes för snart 2,5 år sedan. Det kom väldigt akut och jag blev igångsatt dagen därpå. Var i v 39. Fick inga kramper eller så. Jag kände egentligen ingenting mer än att jag var väldigt trött och hade ont i nacken. Någon mer som känner igen det symtomet? Min läkare sa att nackont inte hade något att göra med hf men min mamma hade det också när hon hade hf när hon födde mig.

Nu försöker vi bli gravida igen och jag tänker ganska mycket på riskerna med hf. Tvillingmor; du skrev att risken för att man ska få hf igen är mindre om man fick det sent i första graviditeten. När jag har läst om preeklampsi på internet har jag också fått det uppfattningen. har ni som fått sen hf med första barnet gått på extra kontroller under andra graviditeten?

• bebisImagen

jag tycker att det känns som att alla läkare ser väldigt olika på hf...

själv så började mina symtom redan vid v20 men jag blev inte igångsatt förrens dagen innan bf. jag hade då legat inlagd i 1mån pga hf med varierande protein och tox-provsvar.
    när jag blev igånsatt var jag så dålig så jag inte fick gå på toa eller resa mig upp ur sängen.
    jag slutade producera urin, så jag var ganska dålig.

läkarna tyckte inte att jag var så dålig eftersom barnet fortfarande växte, sakta...

hjärtljuden hade sjunkit från 146 - 120 men det var inge fara sa dom, själv tror jag att det var väldigt illa det kändes så.
    jag är glad att det blev akut när det blev det annars vet jag inte hur det hade slutat...

• Mollan

tinaw: Nej, jag märkte inte av det. Hade sjukdomskänsla, trött och flimmer första ggn, men inga blödningar el dyl.

• Pojkmamma x3

*stintan1*  - Min HF har börjat i v 30-34. Med grav nr 2 och 3 har jag gått på extra kontroller från v 30 hos min vanliga BM på MVC. Jag har gått en gång/ v fram tills att abrnet fötts + extra gånger då bltr eller äggvitan varit förhöjd. Även fått åka på förl flera gånger under den tiden för UL kontroller. Varit inlagd något dygn då och då.

Jag har en liten teori om vad nackvärken beror på, vet inte om det kan stämma men...
    Om man får skador på levern tex genom olycka eller om man tex opererar levern med titthålskirurgi så kan man få ont i nacken och axlar. Det beror på att närvbanor som går vid levern även påverkar nacke och axlar. Levern kan ju svullna vid  HF så kanske det är därför??

• linn l

Hej.. Är nu gravid med nr 2. med min första fick jag HF i vecka 30, låg inlagd pga högt blodtryck och protein i urinen i tre veckor, v 33+4 är min dotter född. Min stora rädsla nu är att jag ska få HF igen, jag vill inget hellre än att få vänta på barnet och att få föda vaginalt. moa föddes med urakut snitt pga av att hennes hjärta höll på att stanna. tyckte att allt var jätte jobbigt och önskar inget hellre än att få gå fullt ut utan komplikationer.
    ser när jag läser här att det är många som fått HF deras andra grav oxå, har ökad risk enligt läkare pga kroniskt högt blodtryck i släkten, själv ligger jag alltid lågt. har ni brukat se tidigt om ni kommer att få HF? jag tyckte jag visst på en gång med moa. mitt BT höjdes från den dag jag blev grav, denna gång har det legat lågt ännu så länge...
    från en orolig själ

• Busted85

Hej!

Min sambo har dessvärre också råkat ut för en havandeskapsförgiftning 😢. Hennes blodtryck har varierat mellan 140/80 - 150/100. Hon befinner sig just nu på sjukhuset där man försöker stabilisera henne. Vårt barn är i vecka 32 och hennes vikt är ännu inte optimalt. Läkarna förmodar att barnet är undernärt pga havandeskapsförgiftningen. För några dagar sedan kontrollerade man även hennes levervärden och de var skyhöga. Resultatet kom igår, vidare har hon inga symptom.

Vill också meddela att hon fortsatte sin graviditetsbehandling i sitt hemland. Hon befann sig i Sverige fram till vecka 27. Graviditeten hade förlöpt normalt till dess.
      I hennes hemland menar man att man bör ha undersökt moderkakans utveckling med tanke på min sambos profil. Hon är 37 år gammal och detta är hennes första graviditet.
      Man kunde ha förebyggt moderkakans utveckling genom att ge henne aspirin tidigt under graviditeten.
      Nu har jag inte läst hela tråden men jag har läst några av fallen där mamman har haft flera havandeskapsförgiftningar. Det känns som att man i Sverige sällan följer moderkakans utveckling och att man inte applicerar aspirin som stöttning.
      Vet någon svaret på detta? Det enda som jag har kunnat hitta är att aspirin kan skada barnet/fostret. Är det denna avvägningen som man gör?

• Busted85

Hej!

Min sambo har dessvärre också råkat ut för en havandeskapsförgiftning 😢. Hennes blodtryck har varierat mellan 140/80 - 150/100. Hon befinner sig just nu på sjukhuset där man försöker stabilisera henne. Vårt barn är i vecka 32 och hennes vikt är ännu inte optimalt. Läkarna förmodar att barnet är undernärt pga havandeskapsförgiftningen. För några dagar sedan kontrollerade man även hennes levervärden och de var skyhöga. Resultatet kom igår, vidare har hon inga symptom.

Vill också meddela att hon fortsatte sin graviditetsbehandling i sitt hemland. Hon befann sig i Sverige fram till vecka 27. Graviditeten hade förlöpt normalt tills dess.
      I hennes hemland menar man att man bör ha undersökt moderkakans utveckling med tanke på min sambos profil. Hon är 37 år gammal och detta är hennes första graviditet.
      Man kunde ha förebyggt moderkakans utveckling genom att ge henne aspirin tidigt under graviditeten.
      Nu har jag inte läst hela tråden men jag har läst några av fallen där mamman har haft flera havandeskapsförgiftningar. Det känns som att man i Sverige sällan följer moderkakans utveckling och att man inte applicerar aspirin som stöttning.
      Vet någon svaret på detta? Det enda som jag har kunnat hitta är att aspirin kan skada barnet/fostret. Är det denna avvägning som man gör?

Svar på tråden Vi som haft Havandeskapsförgiftning!