• sofieann

Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?

Ja, som rubriken säger...

Jag tycker att vi måste stoppa invandringen tills vi har fått ner arbetslösheten. Det är fel att låta folk komma hit när vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige, alla kan inte försörjas med socialbidrag!

Och jag säger inte att det bara är invandrare som får socialbidrag, jag vet att många svenskar får det också. Men för tillfället måste vi skära ner på invandringen tycker jag.

Jag är INTE rasist för att jag tycker det!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:43:43:
    Jag vill bara tillägga att jag lade den här tråden i religion för att jag inte visste var jag skulle lägga den. Jag inser nu att det var ett misstag och hoppas att den blir flyttad.

Jag är alltså inte av den åsikten att man ska stoppa invandringen av en viss folkgrupp eller religion.

• Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?
  • Xenia

Är man inte rasist så är man iaf främlingsfientlig om man vill stoppa all invandring. Vilket Tidölaget tycks vilja.

Är det ok om svenskar reser utomlands och studerar och arbetar där? Ja, då är det ok att utlänningar gör detsamma här.

• fornminne

Vill TS stoppa all invandring? Ska ingen få komma till Sverige för att arbeta eller studera? Då skulle vi förlora mycket värdefull kompetens.

Rasistiskt är det kanske inte att vilja stänga gränserna helt, men bra korkat.

Att Sverige i flera decennier hade för stor flykting- och anhöriginvandring, samt fortfarande har för dåligt reglerad arbetskraftsinvandring, är en annan femma. 

• Anonym (suck)

Tråden är mer än 15 år gammal...

• Xenia
    Anonym (suck) skrev 2025-09-13 09:51:07 följande:

Tråden är mer än 15 år gammal...

Men ämnet är fortfarande aktuellt...
  • Anonym (suck)
    Xenia skrev 2025-09-13 12:31:33 följande:
    Men ämnet är fortfarande aktuellt...
    Jo, men mycket har hänt de senaste 15 åren.
  • Olsdotter
    oOMayaOo skrev 2007-04-02 23:15:26 följande:

Bad Sector
    Missförstånd, jag menade inte specifikt i Brasilien utan i världen.
    Så, är du en av dem som anser att t.ex afrika har sig själva och skylla när det gäller den situation de är i med fattigdom etc?

Så: hur ser planen framåt ut? Jag menar, vilken utveckling ser du ske?
  • Xenia
    Anonym (suck) skrev 2025-09-13 12:41:03 följande:
    Jo, men mycket har hänt de senaste 15 åren.
    Ja, flyktinginvandringen har minskat.
    Men nu ska även arbetskraftsinvandringen minska, även fast näringslivet är emot det. Av princip? För att SD vill det?
  • Zappan

Hur ska du stoppa den?

Den största gruppen invandrare vi har är svenska medborgare. De räknas nämligen som invandrare i statistiken om deras folkbokföring i Sverige har upphört av den enkla anledningen att de inte varit bosatta i Sverige på ett år, och Skattemyndigheten strukit dem. Svenska medborgare har oinskränkt rätt att bosätta sig i Sverige.

Den näst största invandrargruppen är medborgare i de 31 EES/EU-länder (ink Sverige så 30 då) som omfattas av den fria rörligheten inom EU. Av dessa länder är dessutom 28 med i Schengen - Irland och Cypern är undantagen - så deras rörelser registreras inte ens, gränskontrollerna är borta. Cypern kommer förmodligen med i Schengen 2026. Om de "tar jobben" för att "vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige" innebär att du tror att alla arbetslösa svenska medborgare kan ta vilket godtyckligt ledigt jobb som helst? Så tant Britt-Marie, 63 år, sjukvårdsbiträde, kan ta jobb hos mig som programmerare för inbäddade realtidssystem? Allvarligt? Varför tror du det sitter EU-medborgare från Finland, Polen, Rumänien och Spanien här, eller icke-EU-medborgare från Indien här och arbetar? Det. Finns. Inte. Svenskar. Så. Det. Räcker. Det är ite tillräckligt många svenskar som har gått 4-5 år på KTH, Chalmers, LiU, JTH. 

Det andra logiska felet du gör är att du tror att priset på arbetskraft inte påverkar priset på slutprodukten, och att produktens pris påverkar efterfrågan. Det finns inga svenska bärplockare i skogarna i år, eftersom bara 89 asiater har fått arbetstillstånd. Förra året var det 5000. Svenskar plockar inte för det är "för dåligt betalt" och för jobbigt. Ska de ha 170 kr/timme blir bären jättedyra, sylten blir jättedyr och ingen har råd att köpa den, och då finns det inget behov av svenska bärplockare heller. 

("Plocka själv" är inget argument, det är ju 0:-/timmen i lön. Inte ett enda jobb skapas)

Rasist vet jag inte om du är, men du är efterbliven. 

• Olsdotter
    Zappan skrev 2025-09-16 14:51:52 följande:

Hur ska du stoppa den?

Den största gruppen invandrare vi har är svenska medborgare. De räknas nämligen som invandrare i statistiken om deras folkbokföring i Sverige har upphört av den enkla anledningen att de inte varit bosatta i Sverige på ett år, och Skattemyndigheten strukit dem. Svenska medborgare har oinskränkt rätt att bosätta sig i Sverige.

Den näst största invandrargruppen är medborgare i de 31 EES/EU-länder (ink Sverige så 30 då) som omfattas av den fria rörligheten inom EU. Av dessa länder är dessutom 28 med i Schengen - Irland och Cypern är undantagen - så deras rörelser registreras inte ens, gränskontrollerna är borta. Cypern kommer förmodligen med i Schengen 2026. Om de "tar jobben" för att "vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige" innebär att du tror att alla arbetslösa svenska medborgare kan ta vilket godtyckligt ledigt jobb som helst? Så tant Britt-Marie, 63 år, sjukvårdsbiträde, kan ta jobb hos mig som programmerare för inbäddade realtidssystem? Allvarligt? Varför tror du det sitter EU-medborgare från Finland, Polen, Rumänien och Spanien här, eller icke-EU-medborgare från Indien här och arbetar? Det. Finns. Inte. Svenskar. Så. Det. Räcker. Det är ite tillräckligt många svenskar som har gått 4-5 år på KTH, Chalmers, LiU, JTH. 

Det andra logiska felet du gör är att du tror att priset på arbetskraft inte påverkar priset på slutprodukten, och att produktens pris påverkar efterfrågan. Det finns inga svenska bärplockare i skogarna i år, eftersom bara 89 asiater har fått arbetstillstånd. Förra året var det 5000. Svenskar plockar inte för det är "för dåligt betalt" och för jobbigt. Ska de ha 170 kr/timme blir bären jättedyra, sylten blir jättedyr och ingen har råd att köpa den, och då finns det inget behov av svenska bärplockare heller. 

("Plocka själv" är inget argument, det är ju 0:-/timmen i lön. Inte ett enda jobb skapas)

Rasist vet jag inte om du är, men du är efterbliven. 

Svenska medborgare som Afghanistans och Iraks ministrar 😂
  • Anonym (Hepp)
    sofieann skrev 2007-02-25 16:08:52 följande:
    Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?

Ja, som rubriken säger...

Jag tycker att vi måste stoppa invandringen tills vi har fått ner arbetslösheten. Det är fel att låta folk komma hit när vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige, alla kan inte försörjas med socialbidrag!

Och jag säger inte att det bara är invandrare som får socialbidrag, jag vet att många svenskar får det också. Men för tillfället måste vi skära ner på invandringen tycker jag.

Jag är INTE rasist för att jag tycker det!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:43:43:
    Jag vill bara tillägga att jag lade den här tråden i religion för att jag inte visste var jag skulle lägga den. Jag inser nu att det var ett misstag och hoppas att den blir flyttad.

Jag är alltså inte av den åsikten att man ska stoppa invandringen av en viss folkgrupp eller religion.

Det beror på. Om du är emot invandring därför att du tycker att vita är överlägsna och att vi inte ska blandas med folk med annan hudfärg - då är du rasist. Om du är emot invandring därför att du inte gillar att det kommer hit människor med andra värderingar och annan kultur - då är du främlingsfientlig.

Med tanke på hur dåligt integrationen fungerat skulle man kunna vara för en pausning av invandring av det skälet och då är man varken eller.
  • Olsdotter
    Anonym (Hepp) skrev 2025-09-16 15:46:34 följande:
    Det beror på. Om du är emot invandring därför att du tycker att vita är överlägsna och att vi inte ska blandas med folk med annan hudfärg - då är du rasist. Om du är emot invandring därför att du inte gillar att det kommer hit människor med andra värderingar och annan kultur - då är du främlingsfientlig.

Med tanke på hur dåligt integrationen fungerat skulle man kunna vara för en pausning av invandring av det skälet och då är man varken eller.
    Paus pga "dålig integration" borde benämnas som att vara mångkulturfientlig 🙂
  • Anonym (Hepp)
    perpa skrev 2007-02-25 16:31:44 följande:

Vi har det bäst i världen så det är klart vi ska hjälpa andra. har du tänkt dig i i deras situation? Att få lämna allt och fly till ett främmande land? Att lämna skläktingar och vänner, hus och tillhörigheter? Att komma hit till Sverige och bli betraktad som skit? Att få jobba som städerska när du varit en framgångsrik läkare? Bra för att du är invandrare? Att aldrig få samma sociala status som du hade i ditt hemland? Att om du börjat tjäna pengar i Sverige så skriker folk att du tar dersa jobb? Men om du inte jobbar skriker de att du bara kommer hit för att leva på bidrag? Tänk bara tanken att få lämna allt så kanske du ändrar åsikt!

Hur många läkare arbetar som städare? Man kan validera sin läkarutbildning och läsa några kompletterande kurser. 

Sedan behöver man ju inte fly till det land som ligger längst bort, både geografiskt och kulturellt utan till ett mer näraliggande.
  • Zappan
    Olsdotter skrev 2025-09-16 15:05:23 följande:
    Svenska medborgare som Afghanistans och Iraks ministrar 😂

Höhöhöhö.... 

Svenska medborgare som min dotter, efter 1 år i Kanada. Svenska medborgare som vår gamle trummis som bodde 23 år i Valencia. Svenska medborgare som min kusin som bor i Spanien. Alla har strukits ur den svenska folkbokföringen därför att de inte bodde/bor i Sverige och då inte heller ska vara skrivna i godtycklig kommun där de i verkligheten heller inte bor. De är med andra ord utvandrade. Om de vill flytta tillbaka, skrivs de in i folkbokföringen på den adress, i den kommun, där de har sin huvudsakliga nattvila. Och då räknas de som just exakt invandrare. En svensk medborgare kan inte nekas att bo i Sverige, det är din medborgerliga rättighet.

Därför är svenska medborgare den största gruppen invandrare. 

• Ascendere

Nej, det var så för 10-15 år sedan, då att förespråka allt annat än fri invandring var i princip som att sympatisera med Ku Klux Klan eller bära hakkors.
     Men nu har det lyckligtvis normaliserats och år lite högre i tak. 

• Olsdotter
    Zappan skrev 2025-09-17 13:01:00 följande:

Höhöhöhö.... 

Svenska medborgare som min dotter, efter 1 år i Kanada. Svenska medborgare som vår gamle trummis som bodde 23 år i Valencia. Svenska medborgare som min kusin som bor i Spanien. Alla har strukits ur den svenska folkbokföringen därför att de inte bodde/bor i Sverige och då inte heller ska vara skrivna i godtycklig kommun där de i verkligheten heller inte bor. De är med andra ord utvandrade. Om de vill flytta tillbaka, skrivs de in i folkbokföringen på den adress, i den kommun, där de har sin huvudsakliga nattvila. Och då räknas de som just exakt invandrare. En svensk medborgare kan inte nekas att bo i Sverige, det är din medborgerliga rättighet.

Därför är svenska medborgare den största gruppen invandrare. 

Ok, du har inte gått utanför dörren alternativt bor du inte i Sverige.
  • Zappan
    Olsdotter skrev 2025-09-17 13:21:48 följande:
    Ok, du har inte gått utanför dörren alternativt bor du inte i Sverige.

Vad har det med invandring eller begreppet invandare att göra? 

• Olsdotter
    Zappan skrev 2025-09-17 14:19:55 följande:

Vad har det med invandring eller begreppet invandare att göra? 

Say no more 🤣
  • TvillingmammaVästgöte

Självklart är du inte rasist för att du vill ha mindre invandring till Sverige. 
    Alla människor är lika mycket värda. 
    Men alla kan inte ha rätt att bo i just Sverige.
    Vi måste kunna skydda våra gränser. 

Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?