• sofieann

Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?

Ja, som rubriken säger...

Jag tycker att vi måste stoppa invandringen tills vi har fått ner arbetslösheten. Det är fel att låta folk komma hit när vi inte ens har jobb till alla som redan bor i Sverige, alla kan inte försörjas med socialbidrag!

Och jag säger inte att det bara är invandrare som får socialbidrag, jag vet att många svenskar får det också. Men för tillfället måste vi skära ner på invandringen tycker jag.

Jag är INTE rasist för att jag tycker det!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-25 17:43:43:
    Jag vill bara tillägga att jag lade den här tråden i religion för att jag inte visste var jag skulle lägga den. Jag inser nu att det var ett misstag och hoppas att den blir flyttad.

Jag är alltså inte av den åsikten att man ska stoppa invandringen av en viss folkgrupp eller religion.

• Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?
  • BadSector

"Jag anser att om man är slav så är man kanske litegrann i underläge."

Alla svarta som lever idag är födda som fira män och kvinnor.
    "Farfar var slav" är inte en ursäkt.

Portugiserna är vita. Eller var på den tiden då de var en stormakt.
    Nu är väl de vita brasilianarna vitare än portugiserna i Portugal.

• oOMayaOo

Fria och fria. Per definition ja, men kanske inte riktigt i praktiken. Och nej, alla är inte fria, slaveri existerar fortfarande idag. Det är min åsikt och du har din. Är du en av dem som anser att t.ex afrika har sig själva och skylla när det gäller den situation de är i med fattigdom etc?

• vagabond77

Från en artikel ur svenska dagbladet från 2004.

I Peking och Shanghai var den årliga medellönen ungefär 22?25 000 yuan 2002, alltså dubbelt så hög som riksgenomsnittet, enligt China Statistical Yearbook.
    I provinsen Guangdong i södra Kina låg medellönen på knappt 18 000 yuan, motsvarande 1 500 i månaden. I ett tiotal inlandsprovinser låg den årliga medellönen runt 9?10 000 yuan 2002, enligt samma källa.

• BadSector

"Och nej, alla är inte fria, slaveri existerar fortfarande idag."

Eh.. i Brasilien?

Vad menar du Vagabond? Det finns typ en miljard kineser, och landet är enormt. SJälvklart finns det lönseskillnader.

Det intressanta är hur bra de lyckas om de adopeteras till USA i jämförelse med andra folkgrupper.

Fast.. nu har vi lämnat ämnet lite.

Se filmen "Idiocracy", den är kul.

• oOMayaOo

Bad Sector
    Missförstånd, jag menade inte specifikt i Brasilien utan i världen.
    Så, är du en av dem som anser att t.ex afrika har sig själva och skylla när det gäller den situation de är i med fattigdom etc?

• Kvasthilda59

Det är väl ingen som egentligen tycker att t.ex afrikanerna får skylla sig själv. Fattigdomen där beror väl oftast på väder o vind (torka,massor av regn mm) men dom är födda där o lever där.
    Lilla Sverige kan inte hjälpa alla i världen, så enkelt är det med det.
    Vi är födda i ett "rikt" land när det gäller välfärd.
    Idag finns det inga "fattiga" i detta land.
    Det ser Staten till. Man kan ha mer eller mindre att leva på, men därifrån till fattigdom...
    Det finns inte här. Så enkelt är det med det.
    O så mycket pengar som Sverige skickar iväg till "fattiga länder" det hjälper bara en liten del men vi gör vad vi kan.
    Norge t.ex har ingen statsskuld, jämför det med vad Sverige har så får du se.
    Vad beror det på tror du...?
    Ha en fin dag i solen..:)

• cDk3r

"Norge t.ex har ingen statsskuld, jämför det med vad Sverige har så får du se.
    Vad beror det på tror du...?"

Olja.

• Analoga

Nej du är inte rasist! Jag håller med dig helt och fullt! Precis så diskuterar jag med. Det är ju något som inte stämmer när man tar in fler och fler invandrare till vårt land. De ska ju också ha jobb och balansen går ju inte riktigt ihop med det faktum att det redan finns massor av svenskar som är utan jobb! Det behöver man inte vara rasist för att förstå tycker jag.

• isisisis

Det är likadant i andra europeiska länder.
    De börjar tröttna på alla problem som invandringen för med sig!
    Diskussionerna är vilda nu i tex Frankrike innan valet.
    Hur mycket problem har inte de haft?
    Med kravaller på gatorna och social misär.

USA kunde ju ta emot alla Irakier som flyr istället!
    De har ju satt igång den senaste flyktingvågen.

• BadSector

"Så, är du en av dem som anser att t.ex afrika har sig själva och skylla när det gäller den situation de är i med fattigdom etc?"

Situationen i Afrika är komplex, naturligtvis är det inte bara EN faktor som förklarar den nivå de fortfarande håller sig på.

En god analys gjordes av en svart journalist verkandes i Uganda;
    allafrica.com/stories/200702061131.html
    "according to an estimate by South Africa's Brenthurst Foundation, a colossal $580 billion worth of donor money has been poured into the region since independence. Why have the Vietnamese overcome their historical setbacks and prospered while Black Africans stagnated or regressed?"

Han ställer mest frågor, men orsaksambanden ÄR inte så enkla som att allt är Den Onde Vite Mannens(tm) fel.

Svar på tråden Är jag rasist för att jag tycker att invandringen måste stoppas?