• Tinaflina

Har du 2 bonusbarn och ett gemensamt?

För det har jag... Jag tänkte starta en tråd för att lära känna fler som lever i samma situation och så kan vi diskutera både det roliga och det mindre roliga.

• Svar på tråden Har du 2 bonusbarn och ett gemensamt?
  • Gladabarnensmamma

xandra84; tar du hand om mannens sjuka son då? vad snäll du är (vet inte om jag hade stannat hemma & gjort det, hans ungar bor hos oss var 3:e helg & hittills har jag sagt nej till att vara hemma med dom ensam en heldag).

Jag kan bara ärligt säga att jag inte rekommenderar till någon att nästla in sig med ngn som redan har barn... Så här i efterhand (6 år och ett gemensamt barn senare) så inser man sakteliga hur komplicerad tillvaron faktiskt är och vilka naiva föreställningar jag hade när vi träffades... Ni som är bonusföräldrar kanske förstår utan att döma? Man gillar ju bonusbarnen & infinner sig i läget, men ibland hade jag gärna bytt med en "kärnfamilj". Min man & jag vill t.ex. inte alls bo i det land + stad som hans ungar bor i, men nu är vi tvungna.
    Jag menar, hans ungar är jättehärliga & vi har inga konflikter eller problem, det är bara en ENORM uppoffring för min del att vi måste bo "over there" så länge hans ungar är för små för att flyga själva....

• Oona

Jag hakar på om jag får? Har 2 bonus (kille 10 år och tjej snart 12) och en gemensam bebis..

• xandra84

0000000000: nja..ja va ju tyvärr hemma i dag (är fortfarande mammaledig Tjejen är 8 ½ mån) så ja hade inget planerat igår...då fick ja ta hand om honom..men hade det varit att jag hade planer så hade mannen fått ta hand om sin son!!!!!!....

Jag förstår vad du menar och håller faktiskt med lite...det läskiga är att jag växte upp med en styvmamma och hon var hemsk...men ja flyttade snabbt när jag var 17...sa till mig själv att jag ADLRIG skulle träffa ngn som har barn sen tidigare...men vad hände..fastnade med en som har 3...hmm...samtidigt så är de skönt ibland han har ju vanan sen innan att ha barn och lugnar oftast mig...hehe...

Bonnie-Lee mammas underbara sötnos 060714
  • gullviva

Ja, de bor hos oss på heltid...

• Nenne77

Hej!
    Jag är ny på Familjeliv, det här var en tråd som verkar passa mig! Har 2 bonusbarn (13 och 15 år), och en egen pojk på 2 år. Jag tycker att efter det att jag blev förälder själv så blev längtan efter en kärnfamilj större! Vissa säger ju att ett gemensamt barn binder ihop familjen, för mig känns det tvärtom!

• Tinaflina

Välkomna alla nya!

Gullviva - jag har ju bonusarna varannan vecka och vet inte om jag skulle orka varje vecka men kanske hade det varit bättre för det tar oftast en till två dagar att vänja sig vid varje byte. Den äldsta börjar väl komma upp i ålder att hon "får" välja själv snart vart hon vill bo och jag har en känsla av att det blir här. Är det någon som vet det förresten? När får barnen vara med och bestämma? Har någon erfarenhet av att bonusbarnet har valt att bo heltid hos er från att ha bott varannan vecka innan?

• jeni

Det finns ingen ålder som enligt lag låter barnen bestämma var dom vill bo. Om det strids i familjerätten har barnen rätt att uttala sig, men sen blir det ändå där det är bäst för barnen. Om ni är överens med bion är det ju bara att ta upp på diskussion.

Från början var bonusarna här varannan helg, nu varannan vecka. Ibland skulle det vara skönare (från min sida) om bonusarna bodde här på heltid, ibland vill jag bara ha dom varannan helg. Men å andra sidan vill jag inte alltid ha min dotter heller.

• Tuzzen

Hej, har även jag två bonus (pojk på 10 och tjej på snart 13) samt en gemensam på 2.

• Tinaflina

Välkommen Tuzzen!

Vi är allt ganska många som lever i samma situation Känns bra tycker jag.

• kicka84

kan inte låta bli att haka på ja heller
    min sambo å jag har en gemensam dotter på 4 månader,
    sambon har 4(!) barn sedan tidigare.(9,11,12,15år)
    vi har de två minsta två veckor i stöten, de två äldre
    har tyvärr flyttat till annan ort,tråkigt

• Amine

jag är med! Ochkså två bonus söner, 13 och 15 och så en kille som snart fyller 2.
    Fungerar väl... Men vi lever i någonslags evig "ska vi flytta i sär" bubbla känns det som.

• tröttmössa

hej hej... jag hakar också gärn på...på frågan när dom har laglig rätt att välja har varit 12 men det kan ju ha ändrats... min familj ser ut så här: en bonusson 9år (min man fick barn när han va 18. sen har vi min son 5år sen ett tidigare förhållande och så har vi en dotter tillsamans 8mån. vi har grabbarna varannan vecka.

• Miranda78

Hej hopp! Här e en till som vill va me i gänget om man får??
    Sambon har tre flickor sedan tidigare (19,17,14). En utflugen å två hemma...
    Vi har dessutom en liten gosse på 1år ihop
    Känns skönt att det finns fler som en annan!
    Var lite på G med att starta en liknande tråd som denna fast typ "fortsättning". Hur ställer sig er andra hälft till fler barn än de som han/ni har?? Min sambo vill absolut inte ha fler barn, tycker att han gjort sitt nu. Men hans inställning gör mig ledsen, jag e trots allt bara 29 år å känner att jag vill inte att detta ska vara mitt första och enda barn. Hade gärna velat att Alfons fick ett helsyskon, eftersom de syskon han har är så pass mycket äldre.
    Finns det någon som har det/känner som jag eller är jag helt ensam???

• revik

Har tre bonusar och två gemensamma... Det borde väl gå på ett ut..?

• elviraesther

Hakar oxå på. Har 2 bonusar, en som bor heltid hos oss och en som bor varannan vecka, 12 o 9,5 år. Har sen 2 gemensamma, 3 år och 4 månader.

• Tinaflina

Miranda.. Jag pratade med sambon om samma sak innan vi skaffade våran första. Hans inställning var att han kan tänka sig 2 barn med mig, det var viktigt för mig att veta det ifall man skulle vilja ha mer än en.

För din sambo blir det ju 5:e barnet, men dom andra är ju så mycket äldre. Han ändrar sig nog med tiden, tror du inte det

• ZagasMamma

NEJ! jag har TRE bonusar och ETT gemensamt!

Skrattande

• Smurfen

Hej!

Jag har två bonusar, 5 och 7 år och sedan har vi en gemensam son som är 5 månader.

Skönt med den här tråden!

• Tinaflina

Zagas mamma - okdå, du får vara med ändå

Välkomna alla nya!

• Backagrevinnan

Hej! vill oxå vara med. Har 2 bonusbarn på 8 och 11 år och 2 gemensama på 3 och 1 år.
    Har en fråga till er...Blir ni ibland trötta på bonus barnen för att dom inte har någon uppfostran hemmifrån eller är jag speciell. har bara dom varanan helg, så det är svårt att lära dom hur dom ska göra. T ex. gå ej in i huset med skor, det gör vi hemma..skrik ej, vara snäll bråka ej.

Svar på tråden Har du 2 bonusbarn och ett gemensamt?