• Isa 1

Ang. intervjun på tv 4 idag (Malou).

Tack familjen Lövqvist för att ni ställde upp på intervjun.
    Ni gjorde jättebra ifrån er. Det känns roligt att få höra mer positiva saker om adoption i media.
    All vällycka till er.

• Svar på tråden Ang. intervjun på tv 4 idag (Malou).
  • Vildrosen

Har inte lyckats ladda ner inslaget tyvärr. Men jag hörde några prata om adoption på krogen i lördags i positiva ordalag. Bland annat pratade de om två adopterade som skulle adoptera. Kan ha varit apropå att de sett inslaget. Jag visste inte om inslaget då, utan blev bara glad av det lilla jag hörde. Uppenbarligen hade de själva fött sina barn. Alltså jag tror att det bidragit till att sprida en bra bild om adoption. Det finns ju så mycket fördomar. Bland annat tyckte de att deras egna barn inte var så planerade/genomtänkta kanske, vilket inte alltid var så bra för barnen och de var så imponerade av adoptivföräldrar som verkligen kunde mycket och tänkt igenom sitt beslut att skaffa egna barn. En av dom kom fram till att om hon skulle ha fler barn skulle det vara med en bra pappa.

• mammatillvictor
    Vildrosen skrev 2007-03-26 23:33:32 följande:
    Har inte lyckats ladda ner inslaget tyvärr. Men jag hörde några prata om adoption på krogen i lördags i positiva ordalag. Bland annat pratade de om två adopterade som skulle adoptera. Kan ha varit apropå att de sett inslaget. Jag visste inte om inslaget då, utan blev bara glad av det lilla jag hörde. Uppenbarligen hade de själva fött sina barn. Alltså jag tror att det bidragit till att sprida en bra bild om adoption. Det finns ju så mycket fördomar. Bland annat tyckte de att deras egna barn inte var så planerade/genomtänkta kanske, vilket inte alltid var så bra för barnen och de var så imponerade av adoptivföräldrar som verkligen kunde mycket och tänkt igenom sitt beslut att skaffa egna barn. En av dom kom fram till att om hon skulle ha fler barn skulle det vara med en bra pappa.
    Hej! Synd att du inte kunde se programmet. vad roligt att de var positiva! Ja, visst är det så att vi som får barn via adoption verkligen tänkt igenom detta ordentligt! Det är en härlig känsla att verkligen veta att vårt barn är välkommet och planerat.
  • Juno

Håller med alla här och gillar att någon lyfter upp adoptionens positiva sidor.

Alla håller dock inte med. Detta hittade jag på adoptera.nu
    Vackra Silvana - du kanske redan har sett det? Om inte tänkte jag att du kanske ville bemöta det.

• mammatillvictor

Nä, det är inte alla som håller med och det är helt ok Har besvarat tråden där.

• Minnea

Oh my... uppriktigt sagt tycker jag inte ens att trådar med den nivån är värda att besvaras. Och diskussionsforumet på adoptera.nu borde nog nästan antingen stängas eller kopplas till ordentliga inlogningar så man inte är så anonym. Det mesta jag läst där ser ut som ett eller ett par troll som jagar upp och sårar jättemånga totalt i onödan och får det att framstå som något som många står bakom genom att använda olika signaturer.

• mn73

Minnea:
    Fast jag tycker att det finns fördelar med ett forum där man kan vara anonym (även om nivån på vissa inlägg är minst sagt låg). Fördelen med anonymt forum är att man kanske vågar skriva eller fråga om sånt som man inte skulle göra annars. Jag tycker att det är bra att båda sortens forum finns.

• Vildrosen

Fast jag trodde man var anonym här också om man inte basunerar ut namn och foton, eller? Vet alla vilken mejadress man har ?

Nu har jag sett inslaget. Det var bara såååå bra. Det var ju tydligt att syftet med hela inslaget var att ge en motbild till den gängse mediala bilden!!! Och då är det ju superbra journalistik! Det är ju värdelöst om bara en ensidigt negativ bild kommer fram!

Det var bara en sak jag funderade på. Detta med att vilja/inte vilja finna sina rötter. Jag upplever det som att det anses som det ultimata beviset på att adoptivföräldrarna är ens föräldrar med stort F först om man bedyrar att man inte vill leta sina biologiska föräldrar. Tyvärr kanske det är det enda som biter på fördomsfulla icke adoptionsinvigda... Men jag tycker att man kan anse att ens adoptivföräldrar är de enda som är viktiga i ens liv ÄVEN om man vill ta reda på vilka de biologiska är. Förstår ni?

• mammatillvictor
    Vildrosen skrev 2007-03-27 19:54:42 följande:
    Fast jag trodde man var anonym här också om man inte basunerar ut namn och foton, eller? Vet alla vilken mejadress man har ? Nu har jag sett inslaget. Det var bara såååå bra. Det var ju tydligt att syftet med hela inslaget var att ge en motbild till den gängse mediala bilden!!! Och då är det ju superbra journalistik! Det är ju värdelöst om bara en ensidigt negativ bild kommer fram! Det var bara en sak jag funderade på. Detta med att vilja/inte vilja finna sina rötter. Jag upplever det som att det anses som det ultimata beviset på att adoptivföräldrarna är ens föräldrar med stort F först om man bedyrar att man inte vill leta sina biologiska föräldrar. Tyvärr kanske det är det enda som biter på fördomsfulla icke adoptionsinvigda... Men jag tycker att man kan anse att ens adoptivföräldrar är de enda som är viktiga i ens liv ÄVEN om man vill ta reda på vilka de biologiska är. Förstår ni?
    jag vet inte....jag känner inte att jag kan tvinga fram något behov av vilja söka rötter. Jag är inte intresserad så är det bara. Jag kan inte känna något för någon som jag inte känner. Hon är inte min mamma. Hon är någon som är lik mig ja, men inget mer. Däremot kan jag väl tycka att se landet skulle vara intressant och jag är medlem i Ecuadorförening med barn från Ecuador men det är allt. Känner inget behov eller nyfikenhet på biologiska föräldrar.
  • Angla

Nej Vildrosen här kan ingen se dina mailuppgifter och dyl. Men ju mer man skriver under samma nick dessto lättare blir det att lägga samman saker och ibland tom lista ut vem ngn är IRL. Hände mig senast på jobbet - visst hade jag nekat hade hon nog accepterat men ändå ... oavsätt vilka villospår man lägger ut ibland så förstår folk vem man är.

Angla - mamma bortom molnen
  • mn73

Vildrosen:
    Visst kan man vara anonym här på FL, men man använder sig ändå av samma nick hela tiden. Har jag tex något problem jag vill diskutera som är känsligt kommer folk sedan förknippa det mitt nick. Man kan ju komma runt det genom att skriva i Känsliga rummet. Men det kan ju vara så att det är något som rör tex adoption, och att man gärna vill ha synpunkter från de som är insatta i adoption.

• Minnea

Nu har jag visst skapat ett fullständigt irrelevant stickspår här. Anonymitet är jättebra vid vissa tillfällen, det tror jag vi är överens om allihopa, och även jag har blivit hittad av IRL-kompisar här. Det finns dock mellanlösningar som jag tror är bättre för adoptera.nu än den nuvarande, t.ex. registrera ett konto innan man kan skriva något, men sen skriva under vilken signatur man vill. Då skrämmer man bort de värsta trollen som bara är ute efter att såra och bråka. För i nuläget blir jag mest ledsen över den existerande debatten på adoptera.nu och jag tycker att påhoppet på det här tv-programmet var helt vansinnigt.

Huvudpoängen är dock att Vacker Silvana är superbra och klarar av att balansera mellan att beskriva sin egen upplevelse och att acceptera att andra inte delar hennes. Även när hon svarade i den omdiskuterade tråden.

• Vildrosen

Vacker Silvana: Jag respekterar dig fullt ut att du inte vill söka dina rötter. Det är helt frivilligt. Vissa är intresserade av släktforskning, vissa inte, adopterad eller ej. Men min poäng var hur det upplevs av omgivningen? Finns det något tryck att man förväntas vilja ta reda på sitt ursprung om man är adopterad? Så har jag upplevt det. Och att man liksom känner att bästa sättet att få dem att förstå är att säga "nej jag är iiinteee intresserad av mina rötter". Det kan ju vara så att ens budskap kommer fram bättre genom att "ljuga" lite. Dvs säger man att man VILL känna till rötterna så feltolkar de situationen totalt och tror att adoptivföräldrarna inte är ens "riktiga föräldrar". Bättre då att inte tala om ens nyfikenhet över rötterna. För det kanske är av liten betydelse i sammanhanget.

Hörde bland annat ett program på Karlavagnen om att söka sina rötter som adopterad eller dess anhörig, i somras tror jag det var, och det kändes som hela programmet gick ut på att alla förväntades vilja finna sina "riktiga" familjemedlemmar. Jag blev så upprörd över det. Dock var det en utlandsadopterad tjej som kom och vände lite upp och ner på deras okunskap tror jag. Även någon annan, mor som adopterat bort, tror jag, som ringde in förklarade att man ju inte känner sin vuxna adopterade son, så det blir ju konstigt att träffas som främlingar. Tror programledaren inte förstod hon ville få det till att de skulle känna en innerlig gemenskap ändå.

Ang anonymitet.
    Det kan vara farligt det där också att gå och tro att man vet vem någon är. Det kan jämföras med tex någon som misstänks för ett brott, till sist är man övertygad att personen är skyldig och dömer henne på förväg, dvs tolkar in allt till att vara den personen. För övrigt tycker jag att är man med på ett forum med utgångspunkt att man vill vara anonym ska man också respekteras för det.

• Angla

Vildrosen - jag tror tyvärr inte alla respekterar ens vilja att vara anonym. Det fick jag erfara när jag inte ville avslöja vårt landval pga risken att bli "igen känd" IRL. Så nej det ska man nog inte räkna med!

Angla - mamma bortom molnen
Svar på tråden Ang. intervjun på tv 4 idag (Malou).