• Therese33

Bråk om pengar...

Jag tycker att min man skämmer bort min styvdotter alldeles för mycket. Hon är jätteslapp, har skolkat i skolan, struntat i läxor och bara glidit omkring. Man kan inte ställa några krav på henne för då blir det ett jäkla liv.
    Hon fick åka på skolresa fastän hon inte gjort sig förtjänt av det, hon hade ett antal läxor som hon skulle göra innan resan som var en förutsättning men dom struntade hon i. Hon vägrar bo hos oss utan vill bo hos sin mamma som inte har några regler alls. Hennes mamma får alla bidrag, ändå köper hon inte någonting till sin dotter. Nu vill min man köpa kläder till henne och detta tycker jag är helt vansinnigt då jag tycker att man skall förtjäna detta. Vad tycker ni? Det är ju inte så att hon inte har några kläder...
    Jag tycker att hon gjort ett val (låter hårt kanske) att bo hos sin mamma som är så bra, varför skall då vi "belöna" henne med att köpa kläder? Hon vill inte ens komma och hälsa på hos oss...
    Det kanske är svårt för mig att sätta in i situationen då jag inte är biologisk förälder?

• Svar på tråden Bråk om pengar...
  • Åke Vilse

Antigone:

Men varför ska den ene förälderna ha pengar av den andre för att täcka merkostnader för sitt eget barn mot vad den andre föräldern får?
    Har man inte samma boendekostnader oavsett om barnet bor där varannan vecka, heltid eller varannan helg?
    Matkostnaden är ju samma per dag som man barnet oavsett vem som har barnet. Skillanden ligger kanske i att den som erhåller alla bidragen är den som ska stå för klädinköp och betala för fritiden - barnbidraget.
    För inte äter väl en tonåring för 2500kr i månaden utan skulle inte barnbidraget räcka så finns det ju pengar från underhållen att hämta.

Eftersom barnbidrag endast ges till familjer med barn så är det väl självlart att det ska gå till att försörja barnet och inte ex finasiera föräldrarnas rökning eller golfspelande.

Jag tror oftare att det handlar om att det är just mamman som är boende förälder och erhåller alla bidrag och pappan i de flesta fall tjänar mer än mamman och då tycker mamman automatiskt att pappan ska köpa en massa saker och så använder mamman "barnets"pengar till att täcka upp hela familjens nöjen och boende. Pappan har ju minsann råd och han ska ha dåligt samvete och bla bla bla.

Hur kan man inte hålla en tonåring med kläder, mat och nöje på 3500kr när jag har kunnat ha mat, boende med alla de kostnaderna, bil och nöje för den dubbla summan? Käkar tonåringar guld, eller

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Antigone

Åke Vilsen:
    Min tonåring, snart 2 st....äter/fikar för 2500 kr i månaden, hon idrottar ganska mycket så det märks på matkontot, speciellt eftersom jag har en 12 åring också som idrottar 4 ggr/vecka....tillsammans äter de för ca 3-3500 kr i månaden (inkl fikor), men, det täcker inte resor till matcher eller annat.
    Nu har de ingen kontakt med sin biopappa alls så de har ingen som täcker extra kostnader eller köper "extra" smink o annat till dem- det gör deras bonuspappa.
    Jag anser att deras pappa kommer billigt undan med sin 800 kr som han betalar per barn, resten får jag i bidragsförskott från försäkringskassan.....

Men föräldrar som har barn på varannan vecka betalar inte underhåll och då borde även barnbidraget delas.

Föräldrar som har umgängesbarn har om de är berättigade till bostadbidrag för barnen, betalar ingen barnomsorg, inga mediciner eller annat som rör barnens leverne.

Kan tillägga att mina äldsta barn har sedan januari kommit upp i frikort på mediciner- ganksa mycket pengar....bara en parantes i det hela.

• Therese33

Tycker bara att det är lite sorgligt att pappor alltid diskrimineras, om inte mamman går med på att dela barnbidraget trots att barnet är lika mycket hos båda så blir det inget till pappan. Vem är det som säger att det är alltid mamman som får stå för alla kostnader?
    Antigone: tycker att det låter väldigt mycket, vår tonåring äter inte för så mycket pengar... Om dina barn fikar så mycket så kanske du skall be dom ta ett extrajobb?

• Tezz72
    Therese33 skrev 2007-04-02 16:59:54 följande:
    Tycker bara att det är lite sorgligt att pappor alltid diskrimineras, om inte mamman går med på att dela barnbidraget trots att barnet är lika mycket hos båda så blir det inget till pappan. Vem är det som säger att det är alltid mamman som får stå för alla kostnader?
    Där håller jag med dig!  Det tog lång tid innan min sambo fick ena bb för ett utav sina barn fast dom bodde hos oss vv! För det är ju mamman som alltid ska ha bb, eftersom hon är mamma! Men hallå har inte barnen någon pappa då eller? Eller kom storken med barnet?
  • Antigone

Therese33:
    ok, dra av en 800 kr då...jag har inte skrivit ngnstans att man int eborde dela på alla bidrag om man har dem varannan vecka.
    För övrigt anser jag att umgängesföräldrar kommer billigt undan ändå.
    Gissar på att ingen av er som skrivit sist har tonåringar på heltid.

• Tezz72

Här bor det 3 tonåringar vv! Men mina 2 äldsta har en pappa som ställer upp med pengar om det tryter för mig!

• Tezz72

Kanske ska tillägga att 1 av tonåringarna är min sambos!

• Lantani

6628: Jag har själv mitt studiebidrag poch det är väl lika mycket som barnbidraget? Jag betalar allt det är du skriver där med de pengarna. Visst skulle det vara kris så köper mamma halv vinterjacka eller så får jag helt enkelt det jag behöver i present i julklapp och när jag fyller år. Så jag tycker nog att du kan hjälpa till med tex dyra kläder så som vinterjacka, men det andra borde räcka till resten av sakerna.

• vinterbabyn

nu e de ju inte tonåringens fel att hon kommit till världen. o att hon valt att bo med mamma e hennes eget fel kan man inte säga. tror för de första att det är en ganska stor sak för en tonåring att inte ha båda föräldrarna under samma tak. o att se att ens mamma/pappa träffat en ny. de skulle jag aldrig ha tålat att se som tonåring.
    hon mår knappast bra med situationen o därför beter sig så "hemskt" som ts beskriver. o föräldrarna bör ju nog sinsemmellan komma överens om utgifterna. vem betalar vad för henne o så. ett skriftligt avtal fast hur kostnaderna i stort sett ska fördelas.

o skämma bort sitt barn? de kanske de är de minsta pappan i detta fall kan göra. eftersom föräldrarna inte klarat av att leva tillsammans o tillsammans ge henne en trygg uppväxt så kanske pappan vill ge henne lite extra grejor.. låt honom göra det. de är ju hans dotter.

• Tezz72

Men en tonåring ska sköta skolan det tycker iallafall jag! Då får man räkna med att man inte kan få allt serverat på ett silverfat!

• Antigone

Tezz:
    För min del håller jag med om det sista inlägget du skriver.
    Det är mitt enda, egentliga ultimatum, att skolan sköts och faktiskt deras hobbys med.

• Tezz72

Jag menar alltså om dom inte sköter skolan så blir det konsekvenser av det! Det har barnen här fått lära sig!

Svar på tråden Bråk om pengar...