• Anonym (Ledsen)

    Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!

    Var och handlade igår men glömde slå in en sak i all hast och åkte dit på det, HJÄLP, vad kommer hända nu? Aldrig gjort något förut och detta var ju inte meningen heller, men inte lätt med 2 barn som skriker och komma ihåg allt..
    Någon som varit med om detta som kan lugna mig eller är det jättehemskt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 13:11:23:
    Nej alltså jag handlade det jag skulle men glömde slå in 1 vara och det såg tydligen en vakt för han kom ikapp mig då jag redan betalat och gått ut ur affären och ringde polisen. Så de kom och jag trodde jag skulle dö nu sitter jag här super nervös för nåt jag inte menade.. Jag fick ingen avstämning denna gången utan hann gå utanför dörren.Jag har aldrig glömt någon vara förut på 4 år och aldrig gjort nåt olaligt innan Så komme detta som en smäll

  • Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!
  • Nicke

    Då ska du se vad mer jag äter.

    Jag sätter nog inte i mig 10 piroger på samma gång heller, det kan inte vara nyttigt. Får det ens plats?


    Stoffe76 skrev 2007-04-23 20:59:57 följande:
    N1klas: tio piroger är inte nyttigt!
  • Stoffe76

    N1klas: det låter som en utmaning!


    N1klas skrev 2007-04-23 21:17:13 följande:
    Då ska du se vad mer jag äter. Jag sätter nog inte i mig 10 piroger på samma gång heller, det kan inte vara nyttigt. Får det ens plats?
  • Nicke

    haha nej, jag är inte så sugen att ta reda på det.


    Stoffe76 skrev 2007-04-23 21:27:10 följande:
    N1klas: det låter som en utmaning!
  • Anonym (Shoplifter)

    Är det någon som "snattar" när ni självscannar?

    Lägger till en extra vara av någon ni köpt, det är ju ingen som kan anklaga er för stöld vid ett sådant "misstag".

  • Anonym (A)

    Hur fungerar detta?

    Jag får avstämning och det visar sig att jag helt glömt scanna in ett paket popcorn samt att jag endast scannat in en av de två flaskor diskmedel jag lagt ner i korgen.

    Handlade för cirka 400 kronor.

    Blir jag anmäld eller vad?

  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2023-06-21 23:40:18 följande:

    Hur fungerar detta?

    Jag får avstämning och det visar sig att jag helt glömt scanna in ett paket popcorn samt att jag endast scannat in en av de två flaskor diskmedel jag lagt ner i korgen.

    Handlade för cirka 400 kronor.

    Blir jag anmäld eller vad?


    Nej, det blir du knappast. Differensen är "mänsklig". Men låt oss säga att du har tre olika varor som inte är scannade så tror jag det kan bli annorlunda.
    Men bara mina gissningar.
  • Anonym (En man)
    Anonym (Ledsen) skrev 2007-04-06 12:44:57 följande:

    Ja det blev en amälan och skall upp i rätten sade polisen för 35 kr som INTE var medvetet.. Hade 2 barn som skrek och var rätt stressad och hann gå ut. Och här är jag nu


    Ta det lugnt nu....
    Jag arbetar som butikskontrollant.
    Det handlar om uppsåt.
    I rätten kan du hävda att du scannade men det
    måste varit fel på scannern...
    Så, ta det lugnt
  • Anonym (A)
    Anonym (En man) skrev 2023-07-12 23:15:10 följande:
    Ta det lugnt nu....
    Jag arbetar som butikskontrollant.
    Det handlar om uppsåt.
    I rätten kan du hävda att du scannade men det
    måste varit fel på scannern...
    Så, ta det lugnt
    Var går gränsen för anmälning?
    Hur mycket "får vara fel"?
  • Tomelilla15
    Kelas Kaspar skrev 2007-04-06 12:59:43 följande:

    Jag tror att det här handlar om att myndigheterna ska utöva sin makt.
    Dom KAN göra så och då ska dom göra det oxå, förstår ni vad jag menar?
    Jag har oxå missat scanna in saker som kassar och lösgodis en gång, men det ända som hände var att jag fick avstämning typ varje gång ett tag efter.
    Tror inte dom kommer någonvart med det hr, vill bara skrämmas så att folk inte försöker snatta medvetet.

    Dom måste bevisa att du snattat med uppsåt och inte bara glömt att scanna in varan.


    Tror du får ta reda lite mer kring hur det funkar. Detta är inte en fråga om vad myndigheterna vill. Lagarna sätts av politiker som du och jag röstar fram. Och nu snackar jag alltså om lagen att en polis är skyldig att ta upp en anmälan om någon vill polisanmäla något, i detta fall butiken som anlitat en vakt (privat bolag) för att ta snattare. Alltså inte någon myndighets beslut utan butiken är de som driver fram detta. Vaktbolagen lär ut till vakterna hur de ska jobba, även det är ett privat bolag.


    Är du missnöjd med att poliser har rapporteringsplikt får du engagera dig politiskt.  Är du missnöjd med att vakterna inte släpper detta - skyll på deras bolag eller mataffären som anlitar dem. 

  • RaYzLeR

    Jag gjorde tvärtom. Jag scannade en vara, sen ångrade jag mig och la tillbaka varan utan att scanna av den. Sen så blev det kontroll.

    Trots att jag betalt för mer varor än jag tagit så har kontrollerna ökat för mig. Nu får jag kontroll typ varannan gång.

    Innan så var det typ var 10:e gång.

  • Anonym (Kay)
    RaYzLeR skrev 2023-07-12 23:32:32 följande:

    Jag gjorde tvärtom. Jag scannade en vara, sen ångrade jag mig och la tillbaka varan utan att scanna av den. Sen så blev det kontroll.

    Trots att jag betalt för mer varor än jag tagit så har kontrollerna ökat för mig. Nu får jag kontroll typ varannan gång.

    Innan så var det typ var 10:e gång.


    Ja, det är viktigt att de får rätt i räkenskaperna. Behöver inte handla om att de tror att folk stjäl. Utan inventering och allt ska funka så bra som möjligt. Samma sak kan hända om man till exempel skannar in tre varor med exakt samma pris, man tar olika smaker, men skannar i tre likadana. De vill att folk ska vara noggranna och en som har gjort en miss vill de kolla lite extra.
  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2023-06-21 23:40:18 följande:

    Hur fungerar detta?

    Jag får avstämning och det visar sig att jag helt glömt scanna in ett paket popcorn samt att jag endast scannat in en av de två flaskor diskmedel jag lagt ner i korgen.

    Handlade för cirka 400 kronor.

    Blir jag anmäld eller vad?


    Anonym (A) skrev 2023-07-12 23:04:38 följande:
    Nej, det blir du knappast. Differensen är "mänsklig". Men låt oss säga att du har tre olika varor som inte är scannade så tror jag det kan bli annorlunda.
    Men bara mina gissningar.

    Så länge du inte tagit med varan ut ur butiken så räknas det inte som att du stulit den. Och vid en avstämning är man ju fortfarande innanför grindarna så då ska man inte åka dit. Däremot lär man få avstämning betydligt oftare under en period.
  • Anonym
    Anonym (En man) skrev 2023-07-12 23:15:10 följande:
    Ta det lugnt nu....
    Jag arbetar som butikskontrollant.
    Det handlar om uppsåt.
    I rätten kan du hävda att du scannade men det
    måste varit fel på scannern...
    Så, ta det lugnt
    Man måste ju ändå berömma att du sannerligen lever som du lär! Att vänta med svar i 16 år är då verkligen definitionen av "lugn"!
  • Anonym (En man)
    Anonym skrev 2023-07-13 10:00:10 följande:
    Man måste ju ändå berömma att du sannerligen lever som du lär! Att vänta med svar i 16 år är då verkligen definitionen av "lugn"!
    Javisst...ville vänta med svar i 16 år.
    Nu har personen kanske kommit ut från fängelset.
    Alla fängelskunder har inte tillgång till Internet.
Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!