• Anonym (Ledsen)

    Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!

    Var och handlade igår men glömde slå in en sak i all hast och åkte dit på det, HJÄLP, vad kommer hända nu? Aldrig gjort något förut och detta var ju inte meningen heller, men inte lätt med 2 barn som skriker och komma ihåg allt..
    Någon som varit med om detta som kan lugna mig eller är det jättehemskt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 13:11:23:
    Nej alltså jag handlade det jag skulle men glömde slå in 1 vara och det såg tydligen en vakt för han kom ikapp mig då jag redan betalat och gått ut ur affären och ringde polisen. Så de kom och jag trodde jag skulle dö nu sitter jag här super nervös för nåt jag inte menade.. Jag fick ingen avstämning denna gången utan hann gå utanför dörren.Jag har aldrig glömt någon vara förut på 4 år och aldrig gjort nåt olaligt innan Så komme detta som en smäll

  • Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!
  • Spirre

    Som regel, när det gäller en vara med ett så lågt värde så kommer polis/åklagare att lägga ner fallet. Det är inte värt pengarna att sätta igång rättsmaskineriet för en vara vars värde ligger på 35:-. Så du kan nog känna dig lugn!

  • Sea star

    Helt sanslöst! Själv har jag glömt scanna vissa saker mer än en gång och dessutom fått avstämning där det uppdagats. Jag har även scannat in fel varor, bl.a. scannat in blodapelsiner istället för apelsiner eftersom man "blippat" på korgen istället för på en påse. Men det är ju mänskligt att fela och lite spill måste de faktiskt räkna med på affären. När vi handlar storhandlar vi för mellan 1500 och 2000 kr varje gång. Kundvagnen är fylld till bredden kan man säga och när det blivit fel i avstämningen har personalen mest sett medlidsamt på oss och förstått att det inte varit med flit. Det värsta som händer just med fel i avstämningen är att det oftare blir avstämningar framöver. Har aldrig varit med om att det skulle bli polisanmälan eller så. Verkar som butikskontrollanten i ditt fall antingen är övernitisk eller bara elak. Kan inte tro att det kommer att leda till något speciellt när det var oavsiktligt och för en sådan liten summa.

  • Indianica

    Alltså, jag tycker du ska säga som det var. Det är också så att egentligen är det där inte snatteri om det saknas UPPSÅT, dvs du att du gjorde så medvetet. Och du hade inget uppsåt. Sedan är det så att om du stoppade varan i korgen/kundvagnen låter det ännu märkligare. Jag har varit med om att folk stoppat varor i fickan och kommit undan med det, eftersom de påstått att de använt fickan som "varukorg" och inte alls haft uppsåt att snatta (är nämndeman så jag har sett en del) och det är inte mkt man kan göra juridiskt om man inte kan bevisa uppsåt. Vad säger polisen om det här då? Jag skulle göra som så att antingen bestrider jag snatteri och låter det gå till åklagare eller så skulel jag betala för att få det ur världen. Du kommer få inbetalningskort på ca 400 kr och sedan rä det över. Finns med i registret ett tag dock.

  • SofiaD

    Va??? Låter helt sjukt! Det skulle de informerat om på ICA innan man börjar scanna, för det vet i tusan om man skulle riskera i så fall! Min man stoppade ner en fanta i påsen en gång utan att påminna mig att scanna i den och givetvis åkte vi på avstämning just den gången, men det hände inget förutom att man får betala den så klart.


    ♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • Anonym (Ledsen)

    Hej har inte vart inne på länge, men läst igenom tråden nu.
    Jag har inte fått några papper från polisen ännu och väntar varje dag på att det skall komma med posten och har lika ont i magen varje gång posten kommer.
    Men jag lovar att berätta hur det har gått.
    Känner mig ff väldigt ledsen över detta.
    Jag bor i uppsala och det är på ica maxi stenhagen det hände.

  • SofiaD

    TS
    Jag tycker verkligen synd om dig, som ska behöva må så dåligt för det här! Alla kan göra det du gjorde, och herregud, det var ju helt uppenbart inte meningen! Jag hade kontaktat tidningar och allt, för jag kan inte fatta att det går till så. ICA måste gå ut med den informationen, att om man glömmer scanna in något eller scannar fel, så blir man polisanmäld! Då skulle typ alla som scannar bli polisamnälda...


    Men jag kan lova dig, polisen kommer lägga ner det ärendet omgående!


    ♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • Anonym (Ledsen)

    Nu har det hänt en sak till som jag blev helt ställd av, min man var på affären igår och skulle bara lösa in en trisslott, då är det samma vakt som jobbar där och han går fram till kassörskan säger nåt till henne hånler seda och hon säger bara nej d å han kommer fram till kassan, han får alltså inte ens handla där nu... vad fan håller de på med, får de göra så? behandla en som värsta sortens kriminell? usch vad trist detta är.

  • Bernermorsan

    Jag hade glömt scannat 2 påsar pasta på ICA MAXI i Uppsala när jag fick avstämmning.
    Men inget hände mig ???
    Tycker det verkar vara väldigt konstigt hur de kan göra ngt sådant.

  • SandvikenMamma

    TS:
    Nu tar du genast kontakt med tidningarna! Det här är inte acceptabelt. Ring också till chefen för affären och kräv ett möte, ta med någon reporter också.

    Det här är pinsamt dåligt av personalen!!

Svar på tråden Omedvetet snatteri på självscanning HJÄLP!