• Anonym (Anmäld mor)

    Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?

    Hej
    För en månad sedan blev min man anmäld till socialjouren under en helgkväll då någon i vårt bostadshus tyckte att han skrek och svor mot barnen och att våra barn var hysteriskt ledsna väldigt sent om kvällaran utan att någon tröstade dem. Inget av detta stämmer enligt oss utan vi ser detta som en falsk anklagelse som vi bestridigt. Vi har varit på möte hos socialsektreteare vilket upplevdes väldigt kränkande tycker jag. Det känns så hemskt att det bara är en sida som framkommer och det är anmälarens, det är det som sparas och den "sanningen" dokumneteras även om det vi bestrider också tas upp. Anmälan har i vår familj lett till en ständig oro och ett förösk till mer jämkande med barnen för att undvika protester.

    Det är kanonbra att möjligheten finns att anmäla anonymt men en anmälan kan också stjälpa en hel familj. Jag har ont i magen och mår så dåligt utav att någon i min omgivning inte tycker vi tar hand om våra älskade barn på bästa sätt. De kan inte se hur vi viskar att vi älskar som, läser sagor, busar, leker och myser utan har genom de lyhörda väggaran bildat sig en uppfattning som är så fel och totalt förvrängd. Tiderna i anmälan stämmer inte, min man ska ha sagt saker jag aldrig har hört honom yttra och jag finns inte ens nämnd i anmälan.

    Någon mer som är utsatt för samma sak och som nu måste vänta fem år tills anmälan försvinner ur registret?

  • Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?
  • Anonym (orolig)

    det är absolut bra om de utreder vid stark misstanke att ett barn far illa.. men min dotter far inte illa.. det är massa idioter i huset lr två olika som påstår saker.. en käring som har egna komplex efter hennes barn blev våldtagna av hennes man tillika deras pappa.. så minsta lilla ljud så tror hon att de far illa typ.. så irreterad så d skriker om det.. o den senaste som säger att jag skriker könsord och så åt min dotter o sparkar henne i ryggen för att hon ska gå in i hissen man blir ju så chockad och känner sig så kränkt att man ska behöva bevisa för nån hur man är som förälder.. de kommer inte kunna vara med o se allt vi gör.. men jag ska kräva en ursäkt av dem när utredningen är klar och de ser att det inte var värt en utredning ens.. jag är så arg och så ledsen.

  • Anonym (trasig)

    Måste jag ha en advokat om jag ska anmäla soc för tjänstefel??nån som vet vart jag ska vända mig??

  • Anonym (Tjejen.)

    Jag har aldrig varit med om det själv. Men min syster blev anonymt anmäld och utredd inget stämde av det som anmälts.

    Vet hur ont det gjorde i henne och hur ont det gjorde i oss som stog brevid. Grannen som anmälde (det vet hon att det var) Har ju fått som den velat hon och henes familj orkar inte bo kvar där, just för att någon tror så illa om henne. Så nu säljer dom sitt hus och flyttar.

    Blir så arg att man kan  förstöra så för en annan människa.
    Stå på er.

  • Anonym (Jag med...)

    Har hänt mig också....

    Har 3 barn varav den ena är VÄLDIGT påhittig, han kan säga saker som att vi har blivit jagade av polisen med pistoler, att han får sitta bak på sin morbrors motorcykel utan hjälm, att hans kompis ramlade ner och dog när han rökte en ciggarett... (han är 7 år)

    Nu har han sagt på skolan att hans pappa slår honom, mig och storebror!!! Från början blev jag helt knäckt, sedan började jag misstro min man, men nu har äntligen utredningen startat. Ska bli så skönt när den är färdig - så att vi får "bevisat" att det inte pågår någon form av misshandel hemma hos oss. Samtidigt är det ju ganska skrämmande.. Socialsekriteraren som vi fått är mkt trevlig och tillmötesgående - men skenet kanske bedrar?

    Kram och lycka till alla!

  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2007-05-07 20:10:59 följande:
    jaha ja.. sockäringen ( känner så inför henne) och sa att de beslutat att starta en utredning.. det gör mig så otroligt ledsen och arg och besviken. Bara för att det kommit in en anmälan tidigare från en granne.. jvla käring.. o jvla fitta till den som gjort det här mot mig den här gången.. påstå att jag skriker könsord till mitt barn och så.. jag vet ju att de kommer att se att vi har det bra och att utredningen är onödig. Men ändå blir man ledsen och arg ju..
    fast det  ser inte så bra ut  som du skrev  jva kärring o jvla  fitta  till den som gjort detta mot mig..påstå att jag skriker könsord till mitt barn
  • Loveli

    Man kan anmäla socialtjänsten till JO, det behöver man ingen advokat för. Räcker att skriva ett brev och beskriva hur man upplevt det.
    Skall man polisanmäla för kränkning, förtal etc vänder man sig till polisen. Då har du en viss täckning av din hemförsäkring ifall det dras in advokater.

    Kram

  • Anonym (soc sekr)

    Man kan också begära att länsstyrelsen granskar ärendet. Ring en socialkonsulent på din länsstyrelse och berätta vad du varit med om.

  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2007-05-15 10:35:47 följande:
    fast det  ser inte så bra ut  som du skrev  jva kärring o jvla  fitta  till den som gjort detta mot mig..påstå att jag skriker könsord till mitt barn
    men jag skriker väl inte sådana ord till mitt barn heller.. d e så jag känner inför soc nu och inför den som anmält mig.. jag svär inte ens framför mitt barn!! De säger att jag sparkat henne i ryggen för o få in henne i hissen.. det är ju så sjuka saker de har sagt.. jag fattar inte hur de kan göra så..

    Letar nu lgh o är såååååå nära att få till ett byte o få ny lgh.. hoppas såååååååååå att jag får den så jag får flytta från de där idioterna som inte har nåt bättre för sig än o hitta på saker om mig... har bra kontakt med en granne dock som har barn.. han ser ju att jag inte är som de säger i sin anmälan o ser ju att mitt barn mår bra.. vi har umgåtts mkt o barnen har lekt.. hon är helt normal mitt barn och far inte alls illa på nåt vis..
  • Rfsk

    blev det ingen utredning alltså en som pågår under 4 månader så finns det inte registrerat alls. Utan då sparas det bara i ett år men går inte att finna på personnummer. Finns det inget skäl för utredning vilket det inte verkar som du säger så blir det ingen reg.

  • Anonym (orolig)

    tydligen fanns d skäl för utredning då en annan granne anmält mig också.. o vi varit aktuella i samband med att vi lämnade min misshandlande man för ett år sedan.. grannarna hittar på o överdriver en massa.. hoppas nu jag får flytta så jag slipper de.. sen kan soc se att de hade fel.. grannarna alltså.

  • Anonym (orolig)

    i.m är det dags o träffa soc.. ska ta m dottern då så kan de se att det inte är nåt fel på henne och att hon inte alls far illa.. önskar folk kunde se hur bra vi har d ihop hemma.. hur vi myser o busar o så.. visst blir d bråk ibland då hon är i trotsåldern o jag ska vara både mamma o pappa åt henne.. o hon ALDRIG lyssnar på mig. När jag ryter i då först regarerar hon ju. Skulle för allt i världen aldrig göra henne illa.

  • Naiv123

    SNÄLLA!!! Hjälp oss att få våran soliga glada flicka tillbaka!


    Dottern är 11 år och under LVU: fysisk misshandel och brister i omsorg ? det var Soc säger. Hon har tagits bort från oss grovt, utan förklaringar, utan samtal med oss; efter orosanmälan från skolan. Varken dottern eller vi har fått någon psykologisk hjälp.  Hon mår dåligt i jourhemmet: har svårt att sova, är rädd, tjatar till alla om att få komma hem igen, förstår inte alls varför det hände. Vi har aldrig slagit henne, hon har inga märken på kroppen eller så, polisen har lagt ner ärendet direkt efter förhör med dottern. Men Soc bryr sig inte alls om det, utan påstår att det har hänt. Vad kan vi göra??? Det känns så hemsk att bli anklagad för något man aldrig gjort!!!


    Dottern har problem i skolan, hon är inte mogen för sin ålder. Vi fick remissen till BUP först hösten 2021 och står i kö. Nu har BUP lovat att ta oss i september. Men Soc anklagar oss att vi brister i omsorg och skulle göra utredningen tidigare. Hur? Varför är vi skyldiga till så långa väntetider?


    Vi är beredda att ta all hjälp från Soc som finns: Familjerådgivning, Familjestöd och annat. Men vi anser att dottern mår bättre om hon bor hemma och sover i sin säng. Det är oerhört viktigt för henne, hon är extra känslig person. Men just nu är dottern placerad och vi får träffas bara 1,5 timme varannan vecka och 20 minuter telefonsamtal per vecka. Det är en mardröm! Väntar nu på Kammarrätten.


    Är det någon som vunnit i KR? Tacksam för alla tips hur får vi tillbaka våran söta lilla flicka!

  • Anonym (anmälningspliktig)

     


    Anonym (Anmäld mor) skrev 2007-04-13 13:20:22 följande:
    Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?

    Hej
    För en månad sedan blev min man anmäld till socialjouren under en helgkväll då någon i vårt bostadshus tyckte att han skrek och svor mot barnen och att våra barn var hysteriskt ledsna väldigt sent om kvällaran utan att någon tröstade dem. Inget av detta stämmer enligt oss utan vi ser detta som en falsk anklagelse som vi bestridigt. Vi har varit på möte hos socialsektreteare vilket upplevdes väldigt kränkande tycker jag. Det känns så hemskt att det bara är en sida som framkommer och det är anmälarens, det är det som sparas och den "sanningen" dokumneteras även om det vi bestrider också tas upp. Anmälan har i vår familj lett till en ständig oro och ett förösk till mer jämkande med barnen för att undvika protester.

    Det är kanonbra att möjligheten finns att anmäla anonymt men en anmälan kan också stjälpa en hel familj. Jag har ont i magen och mår så dåligt utav att någon i min omgivning inte tycker vi tar hand om våra älskade barn på bästa sätt. De kan inte se hur vi viskar att vi älskar som, läser sagor, busar, leker och myser utan har genom de lyhörda väggaran bildat sig en uppfattning som är så fel och totalt förvrängd. Tiderna i anmälan stämmer inte, min man ska ha sagt saker jag aldrig har hört honom yttra och jag finns inte ens nämnd i anmälan.

    Någon mer som är utsatt för samma sak och som nu måste vänta fem år tills anmälan försvinner ur registret?


     


    Jag arbetar i förskola och jag deltagit i anmälningar några gånger i mitt yrkesliv. Jag skulle vilja veta lite mer om vad som händer efter att någon anonymt eller ickeanonymt har anmält i ett liknande fall som ditt. Framför allt eftersom det känns så märkligt i efterhand. I 80-90%% av fallen så tackar föräldrarna oss i efterhand (efter 1-2 år) angående allt som de har fått hjälp med och de är imponerade över vilken service kommunen kan erbjuda gratis under en period då det är extra kämpigt i livet, trots att de från början säger att det är exakt så som du beskriver i TS. I övriga fall så är det raka motsatsen och direkt hat mot oss i förskolan, där man menar att vi har förstört deras liv etc. (Detta i fall som liknar det som du beskriver.)


    Jag önskar, att när det här har börjat vändas på rätt håll, att du skriver här om vad socialtjänsten har gjort eller inte gjort, men låt det ta ett litet tag och samarbeta med socialtjänsten (även om jag vet att det är fruktansvärt jobbigt att bli tvingad att gå på möten där när man måste vara på jobbet och tvingas ta tjänstledigt.)


    Jag vill mycket gärna veta vad som händer på socialkontoret och som kan göra att det upplevs så extremt olika från en förälder till en annan när det handlar om just det här fallet. 


    Berätta gärna om vilka möten ni har, hur det utvecklar sig och vad som händer, för den biten får vi aldrig någonsin höra om, som har anmält. Jag har föräldrar ibland som berättar, men de berättar ju inte ingående och jag frågar givetvis inte heller. När förskolan lämnar in en anmälan, så får vi aldrig veta att en privatperson har gjort en orosanmälan. Ibland kan föräldrar tacka oss efter fem år på förskolan med "hur bra ni skötte orosanmälan som grannen gjorde" och vi har ingen aning, men eftersom vi har tystnadsplikt, så svarar vi bara: "Ja, men så bra att det blev bra för er."


     


     


     

  • Anonym (Bull)
    Anonym (orolig) skrev 2007-05-18 10:22:49 följande:

    tydligen fanns d skäl för utredning då en annan granne anmält mig också.. o vi varit aktuella i samband med att vi lämnade min misshandlande man för ett år sedan.. grannarna hittar på o överdriver en massa.. hoppas nu jag får flytta så jag slipper de.. sen kan soc se att de hade fel.. grannarna alltså.


    Ja, det verkar finnas skäl för utredning.
  • Anonym (Erfaren)
    Naiv123 skrev 2022-07-17 02:07:20 följande:

    SNÄLLA!!! Hjälp oss att få våran soliga glada flicka tillbaka!


    Dottern är 11 år och under LVU: fysisk misshandel och brister i omsorg ? det var Soc säger. Hon har tagits bort från oss grovt, utan förklaringar, utan samtal med oss; efter orosanmälan från skolan. Varken dottern eller vi har fått någon psykologisk hjälp.  Hon mår dåligt i jourhemmet: har svårt att sova, är rädd, tjatar till alla om att få komma hem igen, förstår inte alls varför det hände. Vi har aldrig slagit henne, hon har inga märken på kroppen eller så, polisen har lagt ner ärendet direkt efter förhör med dottern. Men Soc bryr sig inte alls om det, utan påstår att det har hänt. Vad kan vi göra??? Det känns så hemsk att bli anklagad för något man aldrig gjort!!!


    Dottern har problem i skolan, hon är inte mogen för sin ålder. Vi fick remissen till BUP först hösten 2021 och står i kö. Nu har BUP lovat att ta oss i september. Men Soc anklagar oss att vi brister i omsorg och skulle göra utredningen tidigare. Hur? Varför är vi skyldiga till så långa väntetider?


    Vi är beredda att ta all hjälp från Soc som finns: Familjerådgivning, Familjestöd och annat. Men vi anser att dottern mår bättre om hon bor hemma och sover i sin säng. Det är oerhört viktigt för henne, hon är extra känslig person. Men just nu är dottern placerad och vi får träffas bara 1,5 timme varannan vecka och 20 minuter telefonsamtal per vecka. Det är en mardröm! Väntar nu på Kammarrätten.


    Är det någon som vunnit i KR? Tacksam för alla tips hur får vi tillbaka våran söta lilla flicka!


    Tag hjälp av duktigt juridiskt biträde som är expert inom området. Tag ingen diskussion med soc, inled ingen som helst dialog. Lägg fram utläggningen och utredningen i KR. Det är mitt råd till dig och alla i liknande situation. 
  • Anonym (Vinkling)
    Anonym (anmälningspliktig) skrev 2022-07-17 03:14:27 följande:
    Jag arbetar i förskola och jag deltagit i anmälningar några gånger i mitt yrkesliv. Jag skulle vilja veta lite mer om vad som händer efter att någon anonymt eller ickeanonymt har anmält i ett liknande fall som ditt. Framför allt eftersom det känns så märkligt i efterhand. I 80-90%% av fallen så tackar föräldrarna oss i efterhand (efter 1-2 år) angående allt som de har fått hjälp med och de är imponerade över vilken service kommunen kan erbjuda gratis under en period då det är extra kämpigt i livet, trots att de från början säger att det är exakt så som du beskriver i TS. I övriga fall så är det raka motsatsen och direkt hat mot oss i förskolan, där man menar att vi har förstört deras liv etc. (Detta i fall som liknar det som du beskriver.)
    Låter tyvärr precis som vad jag hört. Får du socialsekreteraren på din sida kan du få precis hur mycket hjälp som helst. Får du socialsekreteraren mot dig kan de ge dig precis hur mycket problem som helst, allt annat lika.
Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?