• Jozie

    Efter skrapning

    den 12/4 konstateraes ma och igår(19/4) gjorde jag en skrapning och läkaren sa att det var normalt att blöda två-tre dagar efteråt, stod så på ett papper jag fick med mig hem också, men jag har knappt blött någonting, kan det vara så också?

  • Svar på tråden Efter skrapning
  • JohannaJ

    Jag blödde ingenting efter min skrapning i januari. Jag hade hunnit gå 16 veckor innan MA konstaterades. Så det är helt normalt, det betyder bara att läkaren gjort ett bra jobb.

  • Jozie

    Tack för svaret!
    Man blir juh så nojjig om man inte "beter sig" som man ska men det känns juh lungnande!

  • lillamy68

    Samma här. Gjorde en skrapning efter MA i april 2005. Ingen blödning strax efteråt, men när mensen kom efter en månad höll den på i ett par veckor. Det lär också vara helt normalt.

  • JohannaJ

    Jag vet, jag är orolig för allt 

    Lite peppning är att jag blev superfertil efter min skrapning och plussade månaden efter. Så nu jäklar är det din tur Jozefin!

  • Anja80

    Jag blödde inget heller,men sen efter tre dagar började det...

  • Str8edge

    Jag blödde knappt något heller.
    Någon annan som hört att antingen kan man få svårare att bli med barn efter en skapning eller så blir det som du sa Johanna, att man blir superfertil. Är livrädd för att man kanske inte får en chans till...

  • Elfva

    Skrapades också den 19:e. Min läkare sa att man kan blöda i 7-10 dagar och förmodligen inte mer än en vanlig mens (undantaget de första dygnen), men att man också kan blöda betydligt mindre... Man kan iofs ha bruna flytningar sen i ett par veckor efteråt också.
    Nästa mens kan också bli lite rikligare och mer långdragen, det är normalt.

    Hursomhelst jag blöder betydligt mindre än mens, har inte blödit speciellt mycket efter skrapningen. Tror det beror på att livmodern redan hade börjat dra ihop sig, jag kom in akut för skrapning i v12, och då hade missfallet redan "börjat"...

    hursomhelst det enda man ska vara vaksam på är om man börjar blöda kraftigt, med stora klumpar, får ont och feber för då kan det vara tecken på infektion eller att allt inte kom ut vid skrapningen.

    Lycka till! hoppas det snart är vår tur igen, och då ska det tamej sjutton gå bra!!

  • Elfva

    Man ska helst vänta en menscykel innan man blir gravid, blir man gravid direkt finns en något ökad risk för missfall, berättade läkaren p g a att livmoderslemhinnan ev inte har återhämtat sig helt.

    Annars så ska det inte betyda något nämvärt för fertiliteten, det ska inte göra det svårare, och det blir nog inte lättare heller...

    Jag blev gravid efter min första skrapning (ma i v11), men då tog det 1,5 år innan jag blev gravid, men det berodde nog på att min kropp låste sig så att säga, jag mådde dåligt av skrapningen och blev stressad osv. Sen bara plötsligt så gick allt bra! Har en dotter på två år nu... Men så fick jag tyvärr ett ma igen nu, så ett ev syskon lär väl dröja ett tag till, men jag hoppas att jag inte ska behöva vänta 1,5 år innan jag blir gravid utan att jag ska lyckas med det lite snabbare än så.

  • Str8edge

    Tack för ditt svar! Jag hoppas oxå att du inte behöver vänta så länge tills nästa gång.
    Du skrev att din kropp "låste sig" och där är jag nu...Det har nu gått nästan två månader sen jag blev skrapad och jag grubblar som aldrig förr, har hängt upp mig på varför det gick som det gjorde osv. Väntar på lite ljusare tider så jag kanske kan börja gå lite vidare. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga bara...

Svar på tråden Efter skrapning