• Zmoothie

    Det heter accessoar!

    Jag blir knäpp! Tittar på sådana här "modeinslag" på TV ibland, och det verkar som det vedertagna uttalet av ordet accessoar numera är "assessoar", och det irriterar mig lika mycket varje gång. Ja, jag vet I-landsproblem och allt det där, men det skär en stackars språkpolis i öronen. Accessoar uttalas acksessoar, inte "assesoar"!

    Så, nu fick jag ur mig lite frustration.


    Your good mood is both obvoius and contageous.
  • Svar på tråden Det heter accessoar!
  • Moi

    Nu jag rabblat ordet SÅÅ många gånger med båda uttalen.. Så nu kan jag inte ens säga det längre

  • Zmoothie
    Gabriiella skrev 2007-04-27 11:19:11 följande:
    Zmoothie: Haha, det är ju inte riktigt samma sak..Det är ju liiite allvarligare att köra på fel sida av vägen. Det skadar ingen att jag säger aSSesoar.. Eller, förutom dig då som blir så arg :PNä men det låter bara helt fel. Så jag tänker fortsätta säga så!
    Nej, jag vet att det var en ganska haltande liknelse med bilen, hade lite bråttom. Men handskakningen då? Vad jag menar är, och jag låter nog mer upprörd än jag är, att stavnings- och uttalsreglerna finns av en ansedning, att vi ska förstå varandra. Som namnet Rebecca, skulle någon vilja uttala det "rebessa" bara för att "det låter snyggare så" så skulle det bli problem i kommunikationen. För mig låter "assessoar" mer som något som är förknippat med pissoar. Och ja, det är en småsak, men det skär i öronen - och det är ju fel enligt uttalsreglerna.
    Your good mood is both obvoius and contageous.
  • Zmoothie
    Trinity78 skrev 2007-04-27 11:08:17 följande:
    Heja Zmoothie!
    Your good mood is both obvoius and contageous.
  • teomommy

    Aksessoar låter ju störlojligt, för att citera Baloo! Är du säker på detta? Låter "lantis" i mina öron, hrmf.

  • Dino78

    Hade jag ingen aning om. Har ALDRIG hört det uttalas så...där ser man! Man lär sig nåt nytt varje dag. Återstår att se om jag kommer komma ihåg att säga det...vet inte ens om jag nånsin anävnder detta ord ens i tal


    DIF i själ och hjärta
  • minili

    Har också undrat över varför det är så många som inte vet varför det uttalas "axessoar"... Det syns ju på stavningen hur man ska uttala det. Acceptera-Accelerera-Accessoar...

  • Blondie 80

    Jag lärde mig att det hette aksessoar i högstadiet ungefär och nu 15 år senare kan jag inte förstå hur nååååågon kan tycka att det ska heta någonting annat . Man ser ju på stavningen hur det ska uttalas .

  • Maijlo

    Och det heter "sevärdhet", inte "sevärDIGhet". Lite ot, men jag behövde också skriva av mig.

  • tvättkorg2017

    Det heter aksessoar inget annat!!! Det är sorgligt att folk inte vet hur man pratar Om någon tycker det låter bonnigt så är det den personen som är obildad och bonnig. Vilket även visar sig i hur folk skriver. T.ex. ärmar och armar, de och dem, alarm och larm, cykla i vält, tröskelen, mittelen och så vidare. Som man pratar skriver man. Mycket är journalisternas fel de har missat grammatiklektionerna.

Svar på tråden Det heter accessoar!